ÎN ACEST AN, Scăderi de 25-30% în industria colectării creanţelor
Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 10 iunie 2011
Industria colectării creanţelor va înregistra o scădere de 25-30%, în acest an faţă de anul trecut, potrivit estimărilor făcute de Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC). Acest trend negativ va avea la bază stoparea creditării din ultimii doi ani şi întârzierea demarării ei în perioada următoare, precum şi scăderea volumelor de cazuri externalizate spre colectare sau vândute, a precizat, ieri, într-o confe-rinţă de presă, Cris-tian Ionescu, re-prezentantul "Co-face" Româ-nia - societate membră a AMCC. Un alt factor important este tendinţa băncilor de dezvoltare a departamentelor proprii de colectare, în vederea eficientizării costurilor, dar şi pentru evitarea concedierilor de personal.
Industria colectării creanţelor a avut, în ultimii ani, o evoluţie pozitivă, potrivit lui Cristian Ionescu. Domnia sa a precizat că, în 2009 şi 2010, au fost înregistrate scăderi de până la 76% şi, respectiv, 54%: "Pe fondul înrăutăţirii situaţiei economice din România, tot mai multe companii au simţit nevoia sau chiar au fost obligate să apeleze la serviciile unui furnizor extern pentru colectarea creanţelor întârziate, prin externalizarea sau vânzarea lor". În 2009, piaţa a ajuns la un volum de 3,7 milioane de debite, cu o valoare de 1,08 miliarde euro. Anul trecut, nivelul pieţei a ajuns la 1,66 miliarde euro, cu un volum de creanţe de 6,2 milioane. Potrivit domnului Ionescu, în aceşti doi ani, cea mai mare pondere în activitatea de colectare, de circa 50%, a avut-o sectorul bancar, prin externalizarea sau vânzarea portofoliilor de creanţe întârziate de la populaţie.
Dacă în ultimul trimestru al anului trecut a fost observată o uşoară tendinţă de scădere a volumelor de cazuri şi a valorii lor, în primul trimes-tru al anului în curs aceasta s-a accentuat. Astfel, în perioada ianuarie-martie 2011, valoarea cazurilor externalizate a scăzut cu aproximativ 12%, comparativ cu trimestrul precedent, în timp ce numărul lor a scăzut cu 3%. Pe segmentul de creanţe externalizate business to consumer (B2C), s-a observat o scădere a valorilor cu 12%, în primul trimestru al acestui an comparativ cu cel precedent, însă, pe segmentul de creanţe cumpărate B2C, cifrele arată o scădere şi mai puternică, de 36% a valorii lor şi de 70% a numărului de cazuri.
"Unul dintre aspectele importante ce privesc această activitate îl reprezintă rata de succes, practic sumele încasate în urma eforturilor depuse. Problemele de lichiditate ale companiilor şi ale persoanelor fizice au influenţat puternic ratele de succes în recuperare, încasarea datoriilor de la debitori necesitând depunerea unui efort mai mare decât în anii anteriori. Astfel, costurile de colectare au crescut şi, implicit, comisioanele de succes, fapt cauzat de presiunea mare exercitată pe creşterea încasărilor şi a ratelor de succes", a precizat reprezentantul AMCC.
Segmentul B2C este cel care produce cele mai mari încasări, de 83% în 2010 şi 78% în 2011. Valoarea totală a creanţelor încasate în 2010 a fost de 384 de milioane de euro, în creştere cu 49% faţă de 2009. În primul trimestru al acestui an, această valoare se menţine constantă faţă de cele trei luni anterioare şi de perioada similară a anului trecut, la 99 milioane de euro.
Anul trecut faţă de 2009, a fost observată o creştere a activităţii pe segmentul de cumpărare de creanţe, de la 23% la 32%. Procentele au fost pierdute de segmentul business to business (B2B), care a scăzut de la 11% la 4,2%, în 2009 faţă de 2010.
"Colectarea amiabilă a fost motorul de creştere al acestei industrii, în ultimii ani, însă este important de remarcat faptul că în 2010 colectarea în instanţă a luat amploare. Această tendinţă se menţine în acest an, un argument fiind creşterea cu 64% a personalului din agenţiile de colectare a creanţelor dedicate acestui segment, în trimestrul întâi 2011, comparativ cu acelaşi trimestru al lui 2010", a mai spus Cristian Ionescu.
În primele trei luni ale anului în curs, numărul angajaţilor implicaţi în activitatea de colectare a creanţelor a crescut cu 3% faţă de perioada anterioară şi cu 12% faţă de acelaşi interval al lui 2010.
Pe segmentul persoanelor juridice, companiile au recurs la adoptarea unor politici de prevenţie, multe dintre ele solicitând plata cash înainte sau în momentul livrării bunurilor. Reprezentanţii AMCC estimează pentru 2011 o scădere a falimentelor societăţilor, de 15-20% faţă de anii trecuţi.
Înfiinţată în 2007, AMCC are 11 companii membre, care însumează aproximativ 80% din cota de piaţă a sectorului colectării creanţelor comerciale, având un număr total de 1650 de angajaţi. Asociaţia are rol de arbitru şi de autoreglementare a pieţei colectării creanţelor comerciale, analizând sesizările de la membri, debitori, autorităţi sau terţi şi monitorizând şi auditând respectarea Codului de Conduită.