George Cojocaru, preşedintele "Romexpo", consideră că municipiul Constanţa are un foarte mare potenţial de a atrage târguri şi expoziţii, ţinând cont de oportunităţile de dezvoltare economică care se manifestă în această zonă.
El a declarat că există două proiecte în care firma bucureşteană doreşte să se implice mai mult în acest judeţ. Primul se va derula în cadrul "Târgului Naţional de Turism", care se va desfăşura la Bucureşti, în perioada 29 martie - 1 aprilie 2007 şi unde se urmăreşte accentuarea segmentul turismului de litoral, prin dezvoltarea unei componente distincte. La rândul ei, directorul departamentului "Afaceri" din cadrul societăţii "Romexpo", Mariana Dicianu, a subliniat rolul important jucat de factorii locali în dezvoltarea turismului de litoral, "Romexpo" dorind o promovare amplă, pe plan intern şi internaţional, în cadrul TNT, ca o destinaţie de vacanţă, balneară, dar şi de afaceri, prin intermediul celor 250 de participanţi din 22 de ţări şi al celor peste 30.000 de vizitatori. "Deschidem oportunitatea organizării unui proiect similar la Constanţa, unde urmează să definim cadrul colaborării", a mai adăugat Mariana Dicianu.
Cel de-al doilea proiect al "Romexpo" pentru judeţul Constanţa se referă la industria mobilei, care este bine reprezentată în această zonă a ţării. "Dorim să aducem aici un târg de mobilă, care să includă utilaje, accesorii pentru această industrie, dar şi produse şi decoraţiuni interioare. Avem în vedere promovarea produselor de mobilier pe plan intern şi internaţional, prin includerea design-ului ca valoare adăugată pentru mobilierul autohton, în cadrul "Târgului Internaţional de Mobilă" de la Bucureşti. Mă refer la tematica interesantă a design-ului de avangardă tratată la fiecare târg internaţional de profil, fapt ce permite produselor româneşti să fie competitive pe piaţa externă", a precizat Mariana Dicianu. Ea a adăugat că, practic, în ultimele trei ediţii ale TIM, s-a ajuns la un târg structurat în proporţie de 50% pe promovarea utilajelor şi echipamentelor utilizate în industria mobilei şi de 50% pe expunerea de mobilier. Fiecare ediţie a manifestării prezintă anumite caracteristici, în funcţie de stilurile de mobilă apărute pe piaţă, pornind de la stilul tradiţional, continuând cu cel clasic şi până la stilul modern. În prezent s-a ajuns chiar şi la organizarea unui salon distinct de mobilier de design de avangardă. "Pe piaţa externă, mobilierul românesc este foarte căutat, fiind necesară o adaptabilitate a produselor de mobilier, astfel încât industria mobilei să redevină ceea ce a fost cu mulţi ani în urmă, o industrie de referinţă a României", spune Mariana Dicianu.
Lipsă acută de spaţii expoziţionale pe litoral
Pe de altă parte, George Cojocaru consideră că judeţul Constanţa merită la rândul lui să aibă mai multe târguri de referinţă naţionale şi chiar internaţionale, dar, din păcate, aceste planuri sunt în pericol să rămână în stadiul de proiect în lipsa unor spaţii de expunere corespunzătoare. "Romexpo se conectează la investiţia pe care şi-a propus să o facă CCINA Constanţa în amenajarea unui pavilion expoziţional modern. De pildă spaţiile din hoteluri nu mai sunt de ajuns, devenind tot mai neîncăpătoare de la o ediţie la alta a "Tinimtex", a explicat preşedintele "Romexpo". Astfel, faţă de anul 2005, în 2006 a fost înregistrată o creştere cu 26% a numărului de expozanţi şi cu 28% a suprafeţei ocupate. Anul trecut, pentru cele trei ediţii ale "Tinimtex" au fost amenajate 1.417 standuri.
Dacă la Constanţa investiţiile în locaţii potrivite pentru târguri se derulează cu mare greutate, poate şi din cauza autorităţilor locale, "Romexpo" îşi extinde, începând din acest an, pavilioanele expoziţionale de la Bucureşti. Astfel această societate şi-a propus să îşi extindă suprafaţa de expunere cu 30.000 mp, până în 2008, şi să ajungă în următorii 10 ani la un total de 100.000 mp.
CCINA doreşte să organizeze cîte două noi manifestări expoziţionale pe an
În acest an, Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură (CCINA) Constanţa va organiza, în afara târgurilor şi expoziţiilor devenite tradiţionale, noi manifestări de acelaşi tip. Mihai Daraban, preşedintele CCINA, a declarat că instituţia pe care o conduce urmăreşte să organizeze, în medie, în fiecare an, câte două noi manifestări expoziţionale.
Astfel în 2007 vor fi organizate în staţiunea Mamaia, în premieră, patru ediţii ale târgului naţional de îmbrăcăminte şi încălţăminte "Tinimtex" - în lunile februarie, mai, septembrie şi noiembrie. Apoi, după ce în luna decembrie a debutat la Constanţa, "Târgul de Cadouri", CCINA intenţionează să extindă această tematică specializată şi la sărbătorile de Paşti, în perioada 28 martie - 1 aprilie, manifestarea dedicată Crăciunului urmând să fie reluată, cu o a doua ediţie, în perioada 12-16 decembrie, tot la Mamaia. "Salonul de dotări hoteliere" este programat să se desfăşoare la începutul lunii martie, iar cel pentru nunţi, alături de "Salonul de cosmetică şi înfrumuseţare", în perioada 20-22 aprilie. Târgul naţional de produse metalo-chimice, "Tinmec", deşi se află în declin vizibil în ultimii ani, din cauza situaţiei sectorului pe care îl reprezintă, va avea totuşi o ediţie, în luna mai, după ce ani buni s-a desfăşurat în câte două ediţii anuale. La rândul lui, târgul "Expoagroutil" se va desfăşura în perioada 6-9 iunie, alături de saloanele specializate în produse ecologice şi plante decorative.
Pe de altă parte, manifestările expoziţionale găzduite în fiecare an de portul turistic Tomis, "Auto Show" şi "Tomis Yacht", în lunile iulie şi august, se află în progres susţinut, promiţând să depăşească succesul înregistrat anul trecut. Totodată CCINA Constanţa va fi partener şi la organizarea manifestărilor "Bursa de Turism Litoral - Delta Dunării" şi "Holland Marine Expo" - expoziţie de echipamente navale. În perioada 1 - 4 martie, la Mamaia, va fi relansat şi târgul "Tomis Ambient Construct", manifestare afectată în ultimul timp de concurenţa altor evenimente similare, în acest scop CCINA încheind un parteneriat cu "Romexpo" SA, firmă specializată care are experienţa celui mai important târg de construcţii din ţară, organizat în Capitală.