Didactica Publishing House a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 3,2 milioane de euro o creştere de 10% year-over-year. Anul trecut a adus o echilibrare între vânzările online şi offline şi o creştere a vânzărilor prin canalele proprii.
Pentru 2022, editura îşi propune să continue investiţiile în titluri noi, centrate pe educaţia cognitivă şi emoţională a copilului, alocând un buget de 1 milion de euro. De asemenea, DPH îşi propune să demareze un program de dotare cu colţuri de lectură a 100 şcoli, grădiniţe, spitale sau centre educaţionale dedicate copiilor, ca parte a programului său de încurajare a lecturii.
2021 a fost anul consolidării prezenţei online a editurii DPH, magazinul online propriu generând 30% din cifra de afaceri şi contribuind la o echilibrare cu vânzările offline sau online prin parteneri.
"Creşterea a fost naturală după dublarea din 2020, anul în care totul s-a întâmplat online. Evoluţia costurilor de producţie şi a pieţei în general ne-a confirmat însă că am abordat strategia potrivită atunci când am decis să investim peste 100.000 de euro în canalul propriu de vânzări online, având în vedere că termenele de plată au fost adesea depăşite de o parte dintre parteneri în contextul socio-economic cauzat de pandemie. În plus, solicitările unora dintre aceştia de a oferi discounturi mari nu pot fi susţinute pe termen lung", a precizat Florentina Ion, fondator DPH.
Anul precedent a marcat şi o stabilizare a tipologiei clientului DPH. Astfel, clienţii sunt în proporţie de 86% femei, cu vârsta cuprinsă între 23 şi 40 de ani. Cei mai mulţi (peste 93%) sunt părinţi şi/sau cadre didactice. Un client din 3 a adăugat în coş, pe lângă cărţi dedicate copiilor - de poveşti sau de activităţi - şi un titlu dedicat adulţilor, în special din categoria dezvoltare personală, parenting sau de specialitate.
Media comenzii şi cele mai dinamice oraşe
Valoarea medie a comenzilor a fost în 2021 de 110 lei. Cea mai mare comandă a fost plasată în luna decembrie, din Bucureşti, şi a fost în valoare de 7.688 de lei. Cele mai dinamice luni din punct de vedere al comenzilor au fost martie, septembrie - în strânsă legătură cu începerea şcolii - şi noiembrie-decembrie - pe fondul reducerilor de Black Friday, respectiv de Crăciun. Cele mai multe comenzi, la nivelul lui 2021, au fost făcute de clienţi din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Constanţa, respectiv Braşov.
În 2021 au fost vândute peste 1milion de cărţi, iar printre cele mai dorite titluri au fost noutăţile din colecţiile deja consacrate ale editurii, cum ar fi seria Ema şi Eric, semnată de Ioana Chicet-Macoveiciuc, sau seria Emoţiile lui Noni - Aurelie Chien Chow Chine. De altfel, editura a investit 1,5 milioane de euro în editarea a 178 de noi titluri, atât ale unor autori internaţionali, cât şi a autorilor români, consacraţi sau debutanţi.
"Numărul de titluri noi a fost cu 30% mai mic decât cel estimat iniţial, deşi investiţia a fost chiar mai mare decât cea alocată la începutul anului trecut. Diferenţele au venit din majorările cu până la 50% în costurile de producţie, pe care le-am suportat în mare parte, pentru ca preţul final al cărţilor să nu fie impactat considerabil", a precizat Florentina Ion.
Investiţie în publicarea autorilor români
Pentru 2022, editura îşi propune o investiţie similară, de 1 milion de euro, în publicarea a cel puţin 120 de noi titluri, 10% aparţinând autorilor români, inclusiv debutanţi. Temele alese adresează, pe lângă altele, subiecte dificile - gestionarea emoţiilor, relaţia cu sine şi ceilalţi, depăşirea obstacolelor şi a momentelor dificile etc - prin intermediul poveştilor. O linie importantă de investiţie o reprezintă programele educaţionale digitale, dedicate clasei pregătitoare şi claselor I-IV. De asemenea, DPH îşi propune să continue investiţia în canalul propriu de vânzare, optimizând procesarea şi livrarea comenzilor.
"Reducerea investiţiei în titluri noi vine pe fondul creşterii mari a preţurilor de tipar ce nu ne permit să aducem clienţilor un preţ bun în piaţă, raportat la veniturile acestora. Însă, în centrul investiţiilor noastre se află educaţia copilului, aşa că ne vom concentra eforturile în a extinde oferta de carte şi programe digitale cu resurse cât mai valoroase, care să vină în întâmpinarea dezvoltării acestuia. Aşa cum estimam şi la începutul anului trecut, provocările lansate de contextul pandemic îşi vor mai face simţite efectele cel puţin 2-3 ani, prin urmare ne aşteptăm la creşteri temperate, pe fondul achiziţiilor tot mai informate ale clienţilor noştri şi a consolidării noastre în piaţă ca editură axată pe dezvoltarea cognitivă şi emoţională a copilului", a mai precizat Florentina Ion.
100 colţuri de lectură, amenajte în trei ani
Un alt obiectiv important şi constant al editurii este oferirea unui sprijin celor care pun educaţia copilului pe primul loc. Astfel, în 2022, DPH a demarat un proiect de dotare cu colţuri de lectură în grădiniţe, şcoli, spitale, centre dedicate copiilor.
"Avem în plan acest program de mai bine de doi ani, însă pandemia a amânat planurile noastre de a investi şi mai concret în educaţia copilului din România. Considerăm că doar prin oferirea accesului la educaţie şi atragerea spre lectură putem genera schimbare, iar aniversarea celor 18 ani pe piaţa de carte din România este un moment bun pentru a ne îndeplini şi acest obiectiv", a mai precizat Florentina Ion.