Grupul francez Carrefour anunţă o creştere a vânzărilor de 8,5% faţă de 2021, o creştere de 26% a sectorului de e-commerce şi un flux record de numerar net disponibil liber de 1.262 milioane euro în 2022, comparativ cu 1.227 milioane în 2021.
România ocupă a doua poziţie ca evoluţie a cifrei de afaceri pe plan european, cu o creştere de 9% în termeni comparabili (LFL).
Pe fondul unui 2022 complex, marcat de un nivel ridicat de inflaţie, Carrefour şi-a respectat angajamentul luat la începutul anului, şi anume protejarea puterii de cumpărare a clienţilor, continuând în acelaşi timp să îşi consolideze modelul de afaceri, graţie direcţionării granulare a strategiei comerciale şi consolidării iniţiativelor în materie de reducere a costurilor. Grupul şi-a atins toate obiectivele operaţionale, câştigând în cota de piaţă în toate ţările sale cheie, demonstrând creşterea susţinută a vânzărilor de produse sub marcă proprie Carrefour, integrând rapid Grupul BIG în Brazilia, făcând progrese pe partea digitală şi transformând baza de magazine prin intermediul francizei şi al managementului de închiriere.
Alexandre Bompard, Chairman şi CEO Grup Carrefour, a declarat: "Carrefour a demonstrat încă o dată forţa modelului său, realizând o performanţă remarcabilă în 2022, într-un mediu inflaţional fără precedent. Pilonii planului Carrefour 2022 ne-au permis să le oferim soluţii clienţilor pentru a face faţă presiunii asupra puterii de cumpărare, menţinând în acelaşi timp cursul în ceea ce priveşte tranziţia alimentară pentru toţi şi o disciplină financiară strictă. În ultimii cinci ani, Grupul a reuşit să se repoziţioneze ca lider în industria sa. Această transformare rezultă din munca asiduă şi din angajamentul zilnic excepţional al echipelor Carrefour şi al partenerilor, inclusiv francizaţi, din magazinele, depozitele şi sediile noastre. Cu planul Carrefour 2026, ne lansăm într-o nouă etapă, cu ambiţii pe mai multe direcţii: digital, discount şi noi angajamente sociale şi de mediu. În 2023, Carrefour va continua să se diferenţieze pe piaţă, în beneficiul clienţilor şi acţionarilor săi."
Vânzările Grupului au continuat să crească în anul fiscal 2022, cu +8,5% în termeni comparabili şi 10,9% în Q4. Carrefour a implementat o politică comercială extrem de granulară, care a permis o îmbunătăţire suplimentară a competitivităţii. Prioritatea acordată de către Grup produselor marcă proprie Carrefour şi preţurilor aferente produselor de bază Simpl a fost deosebit de apreciată de clienţi. Aceste produse reprezintă în prezent mai mult de o treime din vânzări, în conformitate cu obiectivul stabilit în planul Carrefour 2022. Grupul a lansat numeroase iniţiative prin intermediul cărora a reuşit să-şi sprijine clienţii în faţa creşterilor de preţuri, un exemplu elocvent în acest sens fiind campania Top 100 produse HIT în România. Grupul a beneficiat, de asemenea, de cele mai multe formate de discount (hipermarketuri, Supeco, Atacadăo, etc.).
Strategia digitală a Grupului a continuat să dea roade. În ciuda încetinirii e-commerce la nivelul întregii industrii, în 2022, Carrefour a înregistrat o creştere de +26% a Valorii Brute a Mărfurilor (GMV), până la 4,2 miliarde de euro, un ritm semnificativ mai rapid decât în 2021 (+11%). Activitatea de retail media capătă amploare, cu peste 450 de clienţi parteneri până în prezent şi o contribuţie din ce în ce mai mare.
În acelaşi timp, Grupul a reuşit să îşi păstreze modelul economic, datorită disciplinei în materie de costuri. Obiectivul anual de economii, ridicat la 1 miliard de euro, a fost atins, contribuind la creşterea Venitului Operaţional Recurent (ROI). Acesta din urmă a înregistrat o îmbunătăţire de +8,3%, ajungând la 2.377 milioane de euro, inclusiv +10,2% pentru Franţa, unde marja a crescut cu +7 puncte de bază, ajungând la 2,2% pentru întregul an. Marja operaţională a Grupului, excluzând efectul achiziţiei Grupo BIG, a fost stabilă în 2022 (-4bps faţă de 2021).
Această performanţă a susţinut creşterea fluxului de numerar net liber, care a atins un nou record de 1.262 milioane euro. În acest context, Grupul va propune Adunării Generale a Acţionarilor din 26 mai 2023 o majorare a dividendelor cu +8%, până la 0,56 euro per acţiune, iar Grupul va implementa un nou program de răscumpărare de acţiuni de 800 de milioane de euro pe parcursul anului 2023, după 750 de milioane de euro în 2022 şi 700 de milioane de euro în 2021.
La 8 noiembrie 2022, Grupul şi-a prezentat noul plan strategic, Carrefour 2026. Acest plan include numeroase iniţiative: accesibilitatea produselor, creşterea gamei de mărci proprii, un obiectiv de 8 miliarde de euro în vânzări de produse sustenabile certificate şi creşterea GMV-ului în comerţul electronic de până la 10 miliarde de euro în 2026. În acelaşi timp, Carrefour inovează în ceea ce priveşte organizarea, noile afaceri adiacente şi iniţiativele sociale, cu o economie suplimentară de costuri de 4 miliarde de euro şi un plan ambiţios de reducere a consumului de energie şi, prin extindere, de combatere a încălzirii globale.
Grupul îşi accelerează, de asemenea, efortul în fiecare domeniu al retail media, prin crearea unei joint venture cu Publicis, îşi stimulează strategia imobiliară în Franţa şi Brazilia şi îşi consolidează abordarea privind incluziunea, cu iniţiative puternice în ceea ce priveşte diversitatea şi dizabilităţile şi un plan ambiţios de participare a angajaţilor la capitalul social. Pornind de la acestea, Grupul vizează un flux de numerar net liber de cel puţin 1,7 miliarde de euro până în 2026, cu o creştere constantă în fiecare an.
Vânzările Grupului în al patrulea trimestru din 2022 s-au concretizat în 25.415 milioane de euro înainte de IAS 29, în creştere cu +18,0%. Această creştere include un efect valutar favorabil de +1,9%, datorat în special aprecierii realului brazilian, un efect favorabil al petrolului de +0,5%, un efect calendaristic neutru şi efecte pozitive de +0,5% din expansiunea netă şi +4,2% din achiziţii. Impactul standardului IAS 29 a fost negativ de 437 milioane de euro.
În 2022, Carrefour şi-a depăşit încă o dată obiectivele de CSR, cu o rată de realizare de 109% pentru indicele de CSR şi de tranziţie alimentară al grupului, cu o performanţă deosebit de satisfăcătoare în special pentru combaterea încălzirii globale, reducerea ambalajelor şi implicarea angajaţilor.
Pentru Q4, în România (+17,8% LFL), creşterea s-a accelerat puternic pe parcursul trimestrului în comparaţie cu Q4 2021 (după +8,8% LFL în Q3), în special datorită bunei performanţe a hipermarketurilor, într-un context normalizat pentru cele situate în centre comerciale, unde accesul a fost limitat în Q4 2021.
România şi-a menţinut o dinamică pozitivă, cu o creştere de +9,0% LFL pentru 2022.
În conformitate cu strategia globală şi cu viziunea sa omnichannel, Carrefour România încheie anul financiar cu 402 magazine în toate formatele la sfârşitul lunii decembrie 2022 - hipermarket, market, express şi discount, precum şi o prezenţă online cu livrare pentru întregul portofoliu de produse. Astfel, în 2022, Carrefour şi-a continuat expansiunea şi a deschis 46 de magazine, dintre care patru magazine Supeco (discounter), trei Carrefour Market şi 29 Carrefour Express şi 10 magazine în regim de franciză; alături de o extindere a amprentei digitale prin intermediul partenerilor, Bringo şi Glovo România. Cifrele înregistrate continuă trendul ascendent al afacerii.
Regis Moratin, Chief Financial Officer Carrefour România, a declarat: "România a avut o evoluţie excelentă în 2022 în cadrul Grupului, confirmând că Europa Centrală şi de Est este regiunea cu cea mai rapidă creştere din Uniunea Europeană. A fost primul an post-pandemic, dar şi un an plin de provocări pentru industria de retail şi, în pofida inflaţiei, am reuşit să absorbim perturbarea din piaţă, să ne asumăm o parte din costuri şi să protejăm puterea de cumpărare a clienţilor noştri din România, printr-o varietate de măsuri, precum promoţii, produse marcă proprie, activări comerciale. Carrefour va dezvolta în continuare portofoliul de mărci private, oferind un raport calitate-preţ excelent, şi vom continua să ne menţinem competitivitatea, pentru a rămâne alegerea preferată a clienţilor noştri, indiferent de formatul în care optează să facă cumpărăturile. Transformarea noastră digitală ne va permite să anticipăm mai bine alegerile lor. Privind retrospectiv la rezultatele noastre din 2022, le mulţumim clienţilor noştri pentru loialitatea lor - ei au revenit în magazinele noastre după pandemie, iar noi ne menţinem obiectivul de a le oferi tot ce este mai bun."