Operatorii telecom şi-au asumat unele angajamente în faţa Consiliului Concurenţei (CC), în cadrul investigaţiei derulată de Autoritate privind un posibil abuz de poziţie dominantă săvârşit de fiecare dintre companiile de profil în propria reţea.
Propunerile de angajamente formulate de operatorii telecom au fost supuse dezbaterii publice, fiind publicate pe site-ul Autorităţii de concurenţă.
După analiza observaţiilor formulate de către terţi, Consiliul Concurenţei poate solicita părţilor modificarea propunerilor şi poate decide acceptarea sau respingerea propunerilor. Angajamentele vor fi monitorizate pe o perioadă stabilită prin decizie a Autorităţii din domeniu, verificarea îndeplinirii acestora fiind realizată de CC sau de către un mandatar desemnat în acest sens.
În cazul neîndeplinirii angajamentelor, compania poate fi sancţionată cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri.
Pe parcursul procedurii de monitorizare, Consiliul Concurenţei poate redeschide la cerere sau din oficiu investigaţia, dacă vor fi constatate anumite nereguli.
Potrivit CC, "fiecare dintre operatorii de telefonie mobilă din România deţine o poziţie de monopol pe piaţa serviciului de terminare a apelurilor în propria reţea de telefonie".
În aceste condiţii, în 2011, a fost declanşată din oficiu investigaţia referitoare la o posibilă discriminare în ceea ce priveşte nivelul tarifului pentru serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei individuale.
"Cei patru operatori (n.r. Orange, Vodafone, Cosmote, RCS&RDS) practică tarife diferenţiate de terminare a apelurilor în funcţie de originea acestora", potrivit reprezentanţilor CC, care apreciază că diferenţa dintre tarifele pentru apeluri iniţiate şi terminate în aceeaşi reţea şi cele pentru apelurile iniţiate într-o reţea şi terminate în altă reţea este excesivă.
"Acest lucru poate conduce la prejudicierea consumatorilor care vor plăti tarife mai mari şi poate afecta mediul concurenţial din acest domeniu prin limitarea dezvoltării reţelelor mai mici, menţinerea artificială a cotelor pe piaţa de retail, afectarea migrării utilizatorilor către alte reţele etc.", mai spune CC.
Potrivit sursei citate, până în prezent, tariful pentru serviciul de terminare a apelurilor la puncte mobile este semnificativ mai mare în situaţia în care serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale unei reţele individuale este furnizat întreprinderilor concurente faţă de situaţia în care acest serviciu este auto-furnizat în vederea realizării de apeluri în propria reţea.
Un nivel ridicat al tarifelor de terminare a apelurilor practicat de către operatorii de telefonie mobilă în relaţia cu operatorii concurenţi poate conduce la creşterea costurilor acestora pentru furnizarea serviciului de telefonie mobilă, susţine Consiliul Concurenţei.
• Orange: Angajamentele luate nu presupun recunoaşterea încălcării legii
Orange se angajează să introducă pe piaţă o gamă de oferte post-paid şi o serie de opţiuni pre-paid, bazate pe unele principii. Printre altele, atât ofertele post-paid, cât şi opţiunile pre-paid vor fi all-net; vor conţine o anumită combinaţie de minute de apeluri voce şi SMS-uri şi/sau volum de trafic de date; preţul lor va fi atractiv pentru majoritatea clienţilor Orange şi va fi situat la nivelul mediei preţurilor actuale practicate de Orange în domeniu; disponibilitatea în timp nu va fi limitată; pot include o gamă (subvenţionată) de telefoane mobile.
În cadrul propunerilor făcute, Orange ţine să sublinieze că angajamentele luate nu constituie o recunoaştere din partea companiei, "în mod explicit sau implicit, în mod direct sau indirect, a existenţei vreunei încălcări cu privire la oricare lege sau regulament, inclusiv Legea Concurenţei nr. 21/1996 şi Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene".
Angajamentele sunt propuse cu scopul înlăturării situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei şi în vederea contribuirii la îmbunătăţirea mediului concurenţei, potrivit companiei.
Orange menţionează că în 2008 autoritatea de concurenţă din Germania a făcut o investigaţie privitoare la structura de preţuri practicate de T-Mobile şi Vodafone. Una dintre observaţiile făcute de autoritatea de profil face referire la faptul că "probabila scădere a tarifului de terminare a apelurilor în Germania, ca urmare a deciziilor de reglementare ale autorităţii competente, va conduce la limitarea îngrijorărilor rezultate din diferenţele de tarifare dintre on-net şi off-net".
Orange constată că scăderile succesive ale tarifelor de terminare operate în România anul trecut, de la 5,03 eurocenţi/min la 4,05 eurocenţi/min şi apoi la 3,07eurocenţi/min, ca rezultat al reglementărilor ANCOM, se înscriu în liunia aceluiaşi raţionament.
Operatorii intraţi mai târziu pe piaţa noastră au avut posibilitatea să-şi consolideze poziţia într-o perioadă mai scurtă de timp decât în alte ţări, cotele de piaţă ale Orange şi Vodafone scăzând substanţial, se mai arată în documentul care conţine propunerile operatorului telecom.
Potrivit acestuia, nicio companie de la noi, singură sau în comun cu alţi operatori, nu deţine o poziţie dominantă, având în vedere cotele de piaţă.
"Operatorii de servicii mobile din ţara noastră concurează printr-o gamă largă de factori, iar nu doar prin preţ", susţin reprezentanţii Orange.
Aceştia mai menţionează că, potrivit unei cercetări de piaţă realizată de companie, majoritatea abonaţilor care părăsesc reţeaua Orange optează pentru Cosmote (58%), în timp ce 97% dintre cei care se portează pe Orange provin din reţeaua Vodafone.
În condiţiile actuale ale domeniului, Orange consideră că planurile tarifare propuse vor soluţiona orice posibile îngrijorări concurenţiale pe care CC le-ar avea şi vor contribui la consolidarea concurenţei pe piaţa serviciilor mobile din România.
• RCS&RDS: Angajamente principale şi subsidiare
Compania RDS&RDS îşi asumă atât angajamente principale, cât şi angajamente subidiare.
În principal, operatorul telecom se angajează că, în cazul existenţei unor abonamente sau a unei extraopţiuni pentru serviciile care permit trafic nelimitat on-net, să lanseze o extraopţiune care să permită clienţilor efectuarea de trafic nelimitat şi către alte reţele naţionale (off-net) în funcţie de nivelul tarifului de interconectare practicat de ceilalţi operatori sau stabilit de ANCOM, precum şi în funcţie de numărul mediu de minute conform rapoartelor ANCOM.
De asemenea, în cazul existenţei unor oferte care acordă clienţilor un anumit număr de minute, să lanseze fie o extraopţiune care să permită dreptul de a utiliza acelaşi număr de minute atât on-net, cât şi off-net, fie o extraopţiune care să permită dreptul de a utiliza un număr suplimentar egal de minute şi pentru apeluri off-net.
• Cosmote îşi rezervă dreptul să decidă condiţiile comerciale ale portofoliului de oferte
Cosmote va dezvolta cel puţin o ofertă către clienţii săi, prin care va oferi posibilitatea utilizării minutelor incluse în oferta respectivă fără diferenţieri între apeluri on-net şi off-net, potrivit propunerilor companiei.
Societatea menţionează, însă, că îşi rezervă dreptul să decidă condiţiile comerciale ale portofoliului său de oferte, inclusiv înlocuirea ofertei propuse cu alta.
• Vodafone propune planuri tarifare pentru un an
Vodafone va menţine în vigoare oferta de abonamente bazată pe minute naţionale, fără să diferenţieze tarifele în funcţie de destinaţia în reţea sau în afara reţelei apelurilor.
Totodată, compania va menţine cel puţin o ofertă pentru cartele preplătite bazată pe minute naţionale, fără diferenţierea tarifelor în funcţie de destinaţia apelurilor, în reţea sau în afara reţelei.
Vodafone propune ca planurile tarifare să fie menţinute pentru o perioadă de un an de la data lansării, respectiv de la data emiterii deciziei Consiliului Concurenţei care va conduce la obligativitatea respectării angajamentelor propuse.