Hotelierii din Capitală au înregistrat uşoare creşteri ale afacerilor în 2012, în comparaţie cu anii trecuţi, mai mulţi factori (economici, interni, sociali) ajutând la această evoluţie.
Daniela Dumitrescu, Marketing Managerul Radisson Blu Hotel din Bucureşti, apreciază: "Statisticile arată că, la nivelul întregii pieţe hoteliere, anul 2012 a adus uşoare creşteri faţă de anii precedenţi. Acest fapt este determinat şi de stabilizarea situaţiei economice, cunoscut fiind faptul că această industrie este influenţată puternic şi rapid de realităţile economice fluctuante din Europa şi din întreaga lume. O dovadă a faptului că piaţa de profil din România a înregistrat o creştere este faptul că noi hoteluri au fost deschise sau urmează să fie inaugurate în perioada următoare".
Totodată, afacerile hotelierilor au urcat uşor şi datorită cererii, care, comparativ cu 2011, a avut semnale mai bune. Cei mai mulţi dintre oaspeţii marilor hoteluri din Capitală vin din mediul de afaceri, astfel că ponderea acestora în totalul cazărilor poate ajunge şi la 90%.
În hotelul Europa Royale, un jucător tânăr pe piaţa locală, cu doar un an de prezenţă, procentul de turişti care se cazează în interes de afaceri a ajuns la 90%, potrivit Giedre Straksaite, Deputy Manager Europa Royale. Domnia sa ne-a declarat: "De la jumătatea lui ianuarie şi până la sfârşitul lui iunie şi apoi început de septembrie şi jumătatea lui decembrie avem în proporţie de 85 - 90% turişti business. În timpul vacanţei de iarnă, a Paştelui şi a verii, rata de ocupare creşte în favoarea turiştilor care călătoresc de plăcere. Oaspeţii noştri de pe acest segment vin în principal din Grecia şi Italia".
Despre concurenţa pe această piaţă, reprezentantul hotelului localizat în zona Unirii spune: "Competiţia este foarte puternică în Bucureşti, în special pe segmentul hotelurilor business. Sunt multe locaţii situate în zone centrale sau în apropierea unor centre de interes precum aeroportul, Romexpo, săli de evenimente. Au multe locuri de cazare şi o gamă foarte largă de servicii. Prin urmare, trebuie să fii foarte bun ca să poţi concura pe piaţa locală, în special cu brandurile hoteliere internaţionale. Punctele noastre forte sunt localizarea şi raportul calitate/preţ. După un an de zile de la deschidere, pot spune că avem mulţi clienţi care ne sunt loiali, fapt care demonstrează că ne îndreptăm în direcţia bună".
Oficialii hotelului de cinci stele JW Marriott observă că anul trecut oaspeţii business care au ocupat camerele hotelului au fost mai mulţi decât în 2011. Meda Vasiliu, Director of Sales and Marketing la Hotelul Marriott, ne-a declarat: "Pe segmentul de business, care reprezintă aproximativ 80% din clienţii hotelului, s-a înregistrat în 2012 o uşoară creştere în comparaţie cu 2011 ca urmare a conferinţelor internaţionale care au avut loc în Bucureşti".
De asemenea, la nivelul hotelului de lux s-a înregistrat o uşoară creştere a tarifelor la cazare în a doua jumătate a anului 2012. Meda Vasiliu a detaliat: "Acest lucru a fost posibil mai ales în lunile septembrie şi octombrie care, pentru noi, sunt lunile < de sezon > din al doilea semestru. În 2012, preţurile la cazare au crescut comparativ cu 2011 cu aproximativ 6% şi acest lucru a fost posibil în special datorită lunii mai, când finala Europa League a avut un impact la nivelul întregii pieţe hoteliere din Bucureşti dar şi pe fondul unei uşoare creşteri a preţurilor pe segmentul de turişti individuali".
• JW Marriott: "Semne bune anul are"
Privind previziunile hotelierilor pentru anul în curs, oficialii Marriott constată un început promiţător al lui 2013: "Anul 2013 pentru noi a avut un start promiţător, cum este şi urarea < semne bune anul are! >, dar este foarte greu să judeci un an întreg prin prisma primelor trei luni, date fiind problemele economice şi financiare cu care se confruntă zona euro. Primul trimestru din 2013 s-a dovedit a fi peste aşteptări comparativ cu bugetul şi cu aceeaşi perioadă a anului 2012 şi sperăm să se menţină acest trend în lunile ce urmează şi să trecem cu bine peste această ceaţă ce s-a lăsat peste Europa". Pe parcursul acestui an, hotelul de lux va avea parte de modificări majore: "Avem planuri mari pentru vara acestui an, când ne-am propus să refacem complet lobby-ul hotelului, inclusiv barul de la parter, şi vom face asta într-o perioadă cu un grad de ocupare mai scăzut pentru a nu afecta activitatea holelului, respectiv satisfacţia oaspeţilor", a precizat doamna Vasiliu.
Şi patronii hotelului Europa Royale văd cum activitatea înregistrează o creştere: "Pentru primele luni ale lui 2013 am vizat un grad de ocupare sub 50%. Am încheiat ianuarie şi februarie atingând acest procent, însă în luna martie am avut parte de o surpriză plăcută deoarece am ajuns să înregistrăm un grad de ocupare de 60%. Luna aprilie ne aşteptăm să fie mai bună decât martie".
Giedre Straksaite, a adăugat: "Suntem un hotel tânăr pe piaţă şi ne aşteptăm la creştere în fiecare an. 61% este ţinta noastră, însă muncim din greu ca să o depăşim".
• Clienţii business vor condiţii pentru a lucra
Despre clienţii care ocupă cea mai mare pondere în rezervările hotelului Europa Royale, domnia sa afirmă: "Clienţii noştri business nu sunt greu de mulţumit, nu au nici un fel de cerinţe speciale - ei se aşteaptă să le punem la dispoziţie toate serviciile de care au nevoie pentru a putea lucra - o zonă confortabilă de lucru în cameră, internet wireless de bună calitate, personal profesionist care să îi spijine în realizarea diferitelor comisioane - comandă taxi, transferuri, curăţarea hainelor, rezervări la restaurante. De asemenea, aceştia aşteaptă un mic dejun de calitate şi foarte divers, un restaurant bun şi odihnă de calitate".
Pentru a mulţumi şi a atrage clienţii business, oficialii Radisson apelează la diferite strategii: "Un segment cu din ce în ce mai mult potenţial pentru creşterea numărului de turişti din segmentul business este atragerea conferinţelor şi târgurilor internaţionale. În condiţiile unui plan de promovare corect, acest segment de MICE (n.r. care se referă la întâlniri, evenimente) poate să crească semnificativ şi să aducă beneficii pe măsură şi pentru partea de cazare dar şi pentru zona de evenimente", observă Daniela Dumitrescu.
Cei de la hotelul Radisson Blu, amplasat pe Calea Victoriei, aşteaptă ca piaţa în care activează să îşi menţină trendul uşor crescător din 2012, iar la nivel competiţional, principalii jucători de pe această piaţă să îşi intensifice acţiunile pentru sporirea cotei de piaţă. Aceştia ne-au declarat că nu estimează modificări semnificative în ceea ce priveşte procentul de clienţi business în totalul oaspeţilor hotelului.