ÎN PLINĂ RESTRUCTURARE, Datoriile CFR SA au crescut cu 255 milioane de euro
ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 23 decembrie 2010
Primele nouă luni ale anului au adus CFR SA o creştere a datoriilor cu 1,1 miliarde lei (peste 255 milioane euro), la 4,3 miliarde lei, deşi există programe de restructurare în curs de aplicare de mai bine de un an. Astfel, datoriile societăţii la 30 septembrie 2010 au fost cu circa 35% mai mari faţă de perioada similară din 2009.
Conducerea CFR SA ne-a spus că cifra de afaceri la nouă luni a fost de 760,3 milioane lei, în creştere uşoară faţă de perioada similară a anului trecut. Pierderile din perioada menţionată au scăzut, însă, la 583,9 milioane lei, cu circa 10% faţă de primele nouă luni ale anului trecut (când au fost raportate pierderi de 594,3 milioane lei). Creanţele s-au ridicat la circa un miliard de lei, în creştere cu circa 8,5% faţă de 30 septembrie 2009.
Reprezentanţii CFR SA ne-au spus că societatea a depus eforturi susţinute pentru reducerea, în acest an, a cheltuielilor de exploatare până la limita asigurării parametrilor mi-nimi de siguranţă a circulaţiei şi pentru ameliorarea restricţiilor de viteză, necesare întreţinerii şi menţinerii în parametrii instrucţionali, precum şi pentru buna funcţionare a infrastructurii publice. Cu toate acestea, "CFR" SA a încheiat primele trei trimestre ale anului cu pierderi, înregistrând venituri totale de 2,4 miliarde de lei şi cheltuieli totale de aproape trei miliarde de lei.
• Lipsa finanţării a adâncit pierderile
Lipsa finanţării, în ultimii trei ani, a proiectelor feroviare a condus la pierderi de capacităţi şi ineficienţă operaţională, ceea ce a determinat scăderea traficului şi a veniturilor, ne-au declarat oficialii CFR. Aceas-tă consecinţă nefavorabilă a avut ca rezultat atât incapacitatea companiei de a finanţa investiţiile şi lucrările de întreţinere a infrastructurii, cât şi declinul financiar al CFR SA. Toate acestea se regăsesc în panta anuală (foarte abruptă) a datoriilor şi a pierderilor înregistrate, mai spun reprezentanţii companiei.
Veniturile CFR SA sunt, în marea lor majoritate, provenite de la operatorii de transport feroviar. În acest an, volumul de activitate a suferit o reducere semnificativă, iar veniturile mici încasate de la operatori au condus la imposibilitatea achitării unor importante obligaţii bugetare şi comerciale (la data de 30.09.2010, CFR SA a înregistrat arierate în sumă totală de 3,98 miliarde lei).
• FMI va analiza, în ianuarie, rezultatele planului de restructurare
Mihai Tănăsescu, reprezentantul României la Fondul Monetar Internaţional (FMI), nu a dorit să comenteze rezultatele financiare ale companiei la nouă luni, precizându-ne: "Fondul va analiza în ianuarie dacă CFR s-a încadrat în buget şi planul de cheltuieli şi tot atunci trebuie să ni se prezinte şi planul de eficientizare şi restructurare".
La rândul său, Varujan Vosganian, preşedintele Comisiei economice, indus-trie şi servicii din Senat, ne-a declarat că rezultatele CFR SA arată că Guvernul doar a tăiat nu a şi restructurat compania: "La CFR este mult mai complicat să faci o reformă şi o restructurare adevărată pentru că nu este suficient să tai salarii sau să dai oameni afară. Trebuie schimbat în profunzime modul de funcţionare a tuturor companiilor CFR".
Domnia sa ne-a menţionat că aceas-tă cumulare de datorii şi menţinerea pe pierdere a CFR SA sunt cauzate de faptul că celelalte societăţi de stat din domeniul feroviar nu plătesc datoriile către această societate care gestionează infrastructura. De asemenea, nici statul nu plăteşte la timp şi în totalitate subvenţiile, astfel încât CFR, la rândul său, nu-şi plăteşte dările către stat şi către furnizori.
• Datorii de 1,5 miliarde lei către furnizorii de energie
Pe primele nouă luni ale anului, CFR SA a raportat facturi neachitate de 908,3 milioane lei la plata energiei electrice, consumată, în mare parte, pentru tracţiunea trenurilor care aparţin operatorilor de transport feroviar de stat şi privaţi. "Această datorie s-a acumulat în decursul anilor, în principal datorită neachitării creanţelor de către operatori şi influenţează negativ activitatea financiară a companiei prin generarea de penalităţi de în-târziere la plată, care sunt la aceas-tă dată de 681,87 milioane lei, astfel încât datoria către furnizorii de energie electrică a ajuns la circa 1,59 miliarde lei", ne-a explicat conducerea CFR. În plus, în perioada 2007-2009, CFR SA nu a avut buget aprobat.
• Planul de restructurare, finalizat până la jumătatea lunii ianuarie
În prezent, reprezentanţii CFR SA şi cei ai Minis-terului Transporturilor poartă discuţii pe marginea programului de restructurare şi reorganizare a companiei, astfel încât acesta să fie finalizat şi agreat până la jumătatea lunii ianuarie 2011, conform acordului cu FMI.
Principalele măsuri de redresare aplicate de societate în acest an au fost, potrivit conducerii CFR, redimensionarea activităţii şi a structurilor de bază prin redistribuirea personalului în ramurile trafic, linii şi instalaţii, precum şi reducerea cheltuielilor pentru lucrări şi servicii neesenţiale (exploatare parc auto, carbu-ranţi, convorbiri telefonice, deplasări, consum de energie electrică etc.).
La acestea se adaugă diminuarea cheltuielilor cu filialele, valorificarea fierului vechi şi a altor materiale refolosibile care au avut ca efect creşterea veniturilor, reducerea de posturi şi implicit a numărului de salariaţi cu 1.038 de persoane.
Prin adoptarea acestor măsuri, conducerea CFR susţine că a reuşit echilibrarea bugetului între venituri şi cheltuieli, echilibrarea cheltuielilor materiale cu cele salariale în scopul încadrării în deficitul bugetar stabilit prin Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pe anul 2010 şi, nu în ultimul rând, diminuarea pierderilor în 2010, comparativ cu 2009.
• Pierderi bugetate de 935 milioane lei
Potrivit Bugetului de Venituri şi Cheltuieli (BVC) al CFR SA, aprobat la începutul anului, compania estimează venituri totale de 1,51 miliarde lei şi cheltuieli totale de 2,5 miliarde de lei. Pierderile bugetate se ridică la circa 935 milioane de lei. Investiţiile aprobate în BVC sunt de 819,5 milioane lei, din care 101,7 milioane lei sunt alocaţii de la buget pentru rambursări de credite externe, 44,9 milioane lei - alocaţii bugetare pentru plata dobânzii aferente creditelor, iar 150,3 milioane lei sunt fonduri externe nerambursabile (FEDR şi FC). La acestea se adaugă 245 milioane lei fonduri nerambursabile prin programele ISPA şi PHARE.
• O majorare de capital, necesară pentru stingerea datoriilor
CFR SA are şanse să scape de datorii, chiar dacă acestea au atins sume foarte mari. Conducerea companiei ne-a declarat că posibilităţile identificate pentru achitarea debitelor res-tante către bugetul consolidat sunt încasarea datoriilor de la CFR Călători şi CFR Marfă, dar şi majorarea capitalului social prin alocarea de fonduri de la bugetul de stat şi, res-pectiv, majorarea bugetului Ministerului Transporturilor, având în vedere că statul este unic acţionar. Cu sumele astfel rezultate, din majorarea capitalului social, se pot stinge datorii către bugetul general consolidat al statului, ne-au explicat oficialii CFR SA.
La plata datoriilor companiei ar ajuta şi dacă diferenţa dintre veniturile încasate prin aplicarea taxei de utilizare a infrastructurii feroviare publice (TUI) şi costurile de administrare, întreţinere şi reparaţie a infrastructurii feroviare publice va fi plătită de la bugetul de stat. Astfel, ar fi create premisele suplimentării veniturilor şi echilibrării bugetului CFR SA, ceea ce ar conduce la posibilitatea achitării unor importante obligaţii la bugetul general consolidat.
În acest an, statul a luat măsuri de diminuare a arieratelor înregistrate de CFR.
Prin Ordonanţa de Guvern nr. 18/18.08.2010, a fost prevăzută, în bugetul Ministerului Trans-porturilor, suma de 99.419.206,94 lei pentru CFR Călători în vederea acoperirii obligaţiilor de plată restante la CFR SA. Tot prin acest act normativ a fost repartizată şi suma de 111.209.793,06 lei pentru CFR Călători în vederea plăţii obligaţiilor restante ale CFR SA către furnizorii de energie electrică.
Oficialii CFR ne-au mai spus: "Măsurile de diminuare a arieratelor pe care le înregistrăm vor fi continuate de companie şi vor consta atât în efectuarea lunară a unor plăţi, în limita posibilităţilor financiare existente, cât şi în demersurile necesare de emitere a unor acte normative care să permită plata unor obligaţii la bugetul de stat sau la furnizorii de energie electrică în limita creanţelor pe care CFR le are de încasat".
Datoriile celor trei companii feroviare de stat - CFR SA, CFR Marfă şi CFR Călători - însumau, pe primele opt luni, 5,6 miliarde de lei, în condiţiile în care au înregistrat pierderi totale de 721 milioane de lei, potrivit unui document recent al Ministerului Transporturilor.