Industria de reparaţii auto e băgată în faliment de FGA!

A.F.
Miscellanea / 25 aprilie 2023

Industria de reparaţii auto e băgată în faliment de FGA!

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a constatat că Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) plăteşte despăgubiri în condiţii mai dezavantajoase decât City Insurance sau Euroins, conform unui comunicat remis redacţei. Atragem atenţia asupra pericolului ca industria de reparaţii auto să fie băgată în faliment prin acest ritm al plăţilor făcute de FGA! În prezent, industria de reparaţii auto are peste 140.000 de dosare de daună nedespăgubite nici de City Insurance, nici de FGA, şi peste 160.000 de dosare de daună neachitate de Euroins si nedespăgubite de FGA.

Conform comunicatului, cele aproximativ 300.000 de dosare de daună neachitate încă de FGA sunt în valoare de 600 de milioane de euro, la care se adaugă costurile judiciare, onorariile avocaţilor şi dobânzile bancare. În realitate, paguba produsă industriei de reparaţii auto este de peste 1 miliard de euro, în timp ce preţul RCA a crescut cu 250% doar în ultimii 2 ani âşi ar fi crescut şi mai mult, dacă nu ar fi avut loc "îngheţarea" preţurilor RCA pentru 6 luni.

COTAR atrage atenţia asupra faptului că niciun guvern nu poate gestiona consecinţele negative generate de falimentul a peste 5.000 de unităţi reparatoare care au colaborat cu aceste societati de asigurări. Ne întrebăm câţi actuali salariaţi ai service-urilor auto vor deveni şomeri, câte taxe şi impozite va pierde Statul Român, reamintind şi faptul că anul viitor este un an electoral cu mai multe rânduri de alegeri, iar numărul nemulţumiţilor cu drept de vot creşte vertiginos în România!

Subliniem că în raportul ASF privind Evoluţia Pieţei de Asigurări în primele 9 luni ale anului 2022, (ultimul raport pentru anul 2022), la pagina 39 se regăseşte următoarea concluzie: "La finalul primelor nouă luni ale anului 2022, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, nivelul daunei medii a crescut cu 5%, în timp ce prima medie RCA a crescut cu 71%."

Aşadar, conform datelor ASF, dauna medie a crescut cu 5%, în timp ce prima RCA medie a crescut cu 71% - de 14 ori mai mult! Această concluzie ar trebui avută în vedere de către toţi cei care aleg sa învinovăţească unităţile reparatoare şi pagubiţii din România, în loc să-şi recunoască vina sau măcar să încerce cu bună-credinţă găsirea unor soluţii la criza pe care au creat-o, conform comunicatului.

COTAR a transmis către Preşedintele Camerei Deputaţilor, Primul-Ministru şi Ministrul Finanţelor o solicitare de organizare a unor întâlniri pentru a discuta modificarea legii de funcţionare a Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA). Industria de reparaţii auto din România este grav afectată de cele 4 falimente (Astra, Carpatica, City Insurance si Euroins) care au avut loc în ultimii ani, în piaţa de asigurări din România. Situaţia s-a agravat în ultimii 2 ani, după falimentarea City Insurance şi Euroins, asigurători care împreună reprezentau aproape 80% din piaţa RCA.

În acest context, conduita actuală a FGA - care plăteşte despăgubiri mai mici decât asigurătorii (sau nu plăteşte deloc) şi în termene mai lungi decât aceştia - face ca activitatea unităţilor de reparaţii auto să fie nesustenabilă şi îndreptată către faliment generalizat. În lipsa unor măsuri urgente, Guvernul României şi Parlamentul României vor purta responsabilitatea nu doar pentru păstrarea în funcţie a celor vinovaţi din conducerea sectorului de asigurări din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, ci şi de falimentul a mii de unităţi reparatoare care au de încasat peste 600 de milioane de euro din partea asigurătorilor City Insurance şi Euroins.

Nu există nicio justificare pentru care consecinţele acestor falimente, care par a fi produse după aceeaşi schemă aplicată în cazurile Astra şi Carpatica, ar trebui să fie suportate de cele zece milioane de şoferi din România, care deja plătesc un preţ exorbitant al produsului obligatoriu numit RCA. La fel, nu există nicio justificare pentru a falimenta şi industria de reparaţii auto, pentru a acoperi eşecurile unor funcţionari din cadrul Sectorului de Asigurari din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară care, în loc să supravegheze în mod real piaţa de asigurări, au aşteptat ca societăţile cu probleme să-şi retragă toţi banii din România, pentru ca apoi să constate starea lor de insolvenţă.

Este de notorietate faptul că activitatea Euroins şi City Insurance avea la bază o mare înşelătorie, acest lucru fiind cunoscut inclusiv de ASF, care primea zilnic semnale de alarmă cu privire la aceşti asigurători. Toţi participanţii de pe piaţă au înţeles necesitatea unor măsuri drastice şi urgente, mai puţin conducerea sectorului de asigurări din cadrul ASF, care este menţinută în funcţie, în pofida contribuţiei pe care o are la falimentele anuale care se produc pe piaţa de asigurări din România.

În cazul acestor societăţi, care au reprezentat 80% din piaţa de asigurări RCA şi al căror faliment pare a fi premeditat, unităţile reparatoare au efectuat lucrări de reparaţii pentru care au emis facturi în condiţiile legii. Acestea au fost apoi înregistrate spre decontare la asigurători care, în loc să le achite, au scos toţi banii din România şi apoi au intrat în faliment.

Pentru aceste facturi de reparaţii emise încă din anul 2019 şi neachitate conform legii, nici de către City Insurance şi nici de către FGA, până în prezent, service-urile auto au fost obligate să plătească: TVA; Impozit; Salariile angajaţilor; Furnizorii de piese; Furnizorii de materiale de vopsitorie; Rate Leasing; Utilităţi: apa, gaze, energie electrică, etc.; Taxe de funcţionare: Registrul Auto Român, Autorizaţie de Mediu, ISCIR, etc.; Dobânzi bancare aferente liniilor de credit contractate de către service-uri pentru a putea achita toate costurile de mai sus.

Facturile emise în anul 2019 nu au fost încă achitate de FGA, pentru că încă nu le-a venit rândul, Fondul achitând până în prezent doar 30% din dosarele de daună ale firmei City Insurance. Conform datelor din piaţă, referitoare la ritmul de soluţionare a cererilor de plată, FGA are nevoie de 6 luni pentru a soluţiona cererile formulate într-o singură lună.

Având în vedere faptul că bugetul FGA este format tot din contribuţiile asiguraţilor, care sunt obligaţi prin lege să cumpere poliţe RCA, ne-am fi aşteptat ca situaţia să fie invers - Fondul să soluţioneze într-o lună de activitate cererile de plată aferente unei perioade de 6 luni. Abia în cazul acesta FGA şi-ar îndeplini raţiunea de existenţă şi anume "protejarea creditorilor de asigruări de consecinţele insolvenţei asigurătorilor."

În cei 4 ani în care unitatea reparatoare a creditat firma City Insurance şi, ulterior, Fondul de Garantare a Asiguraţilor, au trebuit achitate dobânzi bancare în valoare de peste 45% din valoarea facturată, costuri suportate integral de către service-uri. Mai mult, când dosarul de daună este în sfârşit analizat de FGA, Fondul caută în permanenţă pretexte pentru a diminua sau refuza despăgubirea, în special cu privire la accesoriile fără care nu poate avea loc o reparare integrală a pagubei.

Chiar şi atunci când există soluţii ale instanţelor de judecată care dau dreptate unităţilor reparatoare şi obligă firma de asigurări să achite despăgubirile plus taxele judiciare, onorariile avocaţilor, expertizele şi dobânzile legale, FGA decide să nu respecte hotărârile instanţelor şi refuză să achite toate acele costuri accesorii datorate conform legii.

Toate acestea se petrec în conditiile în care FGA încasează dobânzi şi penalităţi din partea companiilor de asigurări care "întârzie" plata contribuţiilor către Fond, conform prevederilor Art. 2 alin (2) lit c), care precizează că resursele financiare ale FGA sunt: "dobanzi şi penalităţi de întârziere pentru neachitarea la termen a contribuţiei legale."

Cu alte cuvinte, FGA are aceleaşi practici precum Astra, Carpatica, City Insurance şi Euroins: are pretenţia să încaseze toţi banii care-i sunt datorati (inclusiv cu penalităţi - în caz de întârziere), dar refuză să achite, la rândul său, despăgubirile şi accesoriile aferente, chiar dacă asta înseamnă nerespectarea hotărârilor judecătoreşti obligatorii.

Ţinând cont de rata inflaţiei care doar anul trecut a fost 15%, de creşterea dobânzilor bancare şi termenul extrem de lung de plată a despăgubirii, rezultă nişte costuri suplimentare uriaşe, pe care unităţile reparatoare trebuie să le suporte în mod obligatoriu şi care nu sunt decontate, deşi Legea RCA nr. 132/2017 specifică în mod clar faptul că neplata la timp a despăgubirii dă dreptul la penalităţi de întârziere de la data respingerii nejustificate a dosarului de daună, se precizează în comunicat.

Ce este de făcut, în această situaţie? Nu mai achitam taxe către Statul Român? Cine achită în locul nostru dobânzile bancare? Le achităm noi, cei de bună-credinţă, care ne-am încrezut în autorităţile statului şi am crezut în valabilitatea unor poliţe de asigurare RCA care s-au dovedit a fi nişte înşelătorii?

În contextul discuţiilor actuale pe tema deficitului bugetar, poate Statul Român să susţină şi consecinţele falimentului a peste 5.000 de unităţi reparatoare care sunt îndatorate la bănci, din cauză că, de mulţi ani, sectorul de asigurări din ASF nu vrea sau nu este capabil să-şi îndeplinească atribuţiile?

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. La ce preturi lucrau unitățile astea reparatoare merita sa dea faliment cu brio. Aceiași lucrare făcută "pe asigurare" costa doar de 10 ori mai mult decât în mod normal. Asa ca mai ușor cu preturile umflate și apoi sa vorbiți.

    1. Esti clar un asigurator sau vre un sclav de al lor daca scoti asemenea alfabetisme pe gura . Fiecare serv fiecare firma sa spun asa practica ce pret vrea ca nu mai suntem in comunism , suntem o piata libera , asa cum si diferentele de pret intre asig sunt de pana la 300% . E greu sa ti folosesti mintea si sa vezi realitatea . Dar sa mergem pe ideea ta tampita , nu zic ca nu exista serv care factureaza scump , sunt max 10% din ele . Dar resrul care lucreaza pe conventii de rahat si sunt in aceeasi situatie ? Daca aveam minime cunostinte de citire , ai fi vazut ca din primele randuri sunt orezentate niste cifre pe carw doar un analfabet nu le poate citi-intelege . Cresterea mediei de dauna cu 5% vs 71% a RCA- ului . Ce ti spune asta ? Nu ca asig sunt niste nehaliti nesmititi

      Cand ai parte de idioti ca cel de mai sus ce poti sa mai zici. Daca ar fi avut putin creier ar fi tacut . Citeste ma raportul UE care spune clar : cheltuielie interne ale asiguratorilor este de 60%. Toate daunele inclusiv vatamari, materiale , externe, incendii, viata, inundatii, garantii, etc , plata directa la clinet , sunt sub 40% . Pe intelesul tau daunele stric catre serv sunt pana in 25% din pretul politei RCA. Dar cand vorbesc toti idiotii.

      Dl. Inspector sau ce ești, dacă un serv castiga bine de ce tu nu faci la fel ? De.asta sa ales praful.de tara asta. Numai deștepți în ea care în viata lor nu au avut măcar o covrigărie cu 1 angajat dar se trezește sa vorbească gura fără el. Va meritați soarta cei ca voi. Cum zice Anca Alexandrescu Realitatea TV; MARS MA DE AICI!

      Totul este ca si in Europa la costuriile servicurilor ,imsa ora de manopera nu !!!Asa ca nu umfla nimeni nimic !!!difereta e ca la noi de poate si la colturi de drum ,garaje ,etc ..acolo e mai ieftin….in Europa nu!!!

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb