Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) a anunţat lansarea unei caravane naţionale de consultare privind noile planuri-cadru pentru liceu. Iniţiativa se va desfăşura între 11 şi 27 februarie 2025, acoperind Bucureştiul şi 19 oraşe reşedinţă de judeţ. Scopul demersului este de a oferi profesorilor, directorilor de licee şi inspectorilor şcolari posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere asupra viitoarei structuri a învăţământului liceal.
• Un demers consultativ fără precedent
FSLI subliniază că orice reformă în educaţie trebuie realizată cu implicarea directă a profesorilor. "Nu putem să facem schimbări din pix, din faţa unui birou, fără a merge direct în faţa profesorilor, pe care trebuie să îi ascultăm şi să îi consultăm", a declarat Simion Hancescu, preşedintele FSLI. Caravana va ajunge în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi, Constanţa, Braşov şi Ploieşti, oferind profesorilor un cadru de dezbatere, schimb de idei şi formularea unor propuneri concrete pentru reforma învăţământului liceal. La finalul acestui proces, FSLI va centraliza toate sugestiile şi va transmite Ministerului Educaţiei un document detaliat cu recomandările profesorilor.
• Modificările propuse pentru învăţământul liceal
Conform proiectelor de planuri-cadru pregătite de Ministerul Educaţiei, anul şcolar ar urma să fie organizat în cinci module şi să aibă 36 de săptămâni de şcoală (34 pentru elevii din clasa a XII-a). Printre principalele schimbări propuse se numără: Introducerea unui trunchi comun de discipline obligatorii, dar şi materii la alegerea elevului, în funcţie de oferta şcolii; Scăderea ponderii materiilor obligatorii de la 65% în primii doi ani de liceu la aproximativ 25% în ultimii ani; Creşterea autonomiei elevilor în alegerea cursurilor, astfel încât aceştia să îşi poată personaliza parcursul educaţional în funcţie de interesele lor.
• Reacţii şi controverse
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că sistemul educaţional românesc este prea centralizat şi că "se predă mult, prost şi foarte centralizat". El a criticat faptul că aproape 50% dintre elevii de clasa a XII-a suferă de analfabetism funcţional în zona numeraţiei, ceea ce ridică semne de întrebare asupra eficienţei actualului curriculum. Sindicatele au criticat lipsa de transparenţă a Ministerului în formarea grupurilor de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru, reclamând faptul că nu au fost consultate în prealabil. În replică, oficialii Ministerului au afirmat că există o etapă de consultări şi că sindicatele vor avea ocazia să îşi exprime punctele de vedere în cadrul acesteia.
Caravana FSLI reprezintă o oportunitate unică pentru profesorii din toată ţara de a participa activ la reformarea învăţământului liceal. Următoarele săptămâni vor fi esenţiale pentru definirea unei viziuni clare şi realiste asupra viitorului educaţiei din România.