Eforturile de inovare ale IMM-urilor au crescut în 2009, comparativ cu anul 2008, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, Ovidiu Nicolescu, preşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România.
În lunile aprilie-mai 2009, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România a realizat un sondaj cu scopul de a identifica principalele dificultăţi din activitatea IMM-urilor şi căile majore de a consolida acest sector.
Sondajul a fost efectuat pe un eşantion de 1.099 de IMM-uri - micro, mici şi mijlocii - din toate regiunile de dezvoltare şi ramurile de activitate, fiind considerat reprezentativ pentru obiectivele cercetării şi situaţia sectorului de IMM-uri din România.
Cercetarea efectuată a relevat că eforturile de inovare din IMM-uri s-au concentrat cu precădere spre noile produse (37,49% faţă de 34,87% în 2008), noile tehnologii (28,75% faţă de 26,99% în 2008), abordările manageriale şi de marketing noi (24,02% faţă de 15,92% în 2008), modernizarea sistemului informatic (15,92% faţă de 13,77% în 2008) şi pregătirea resurselor umane (13,47% faţă de 13,46% în 2008).
Rezultatele demonstrează că întreprinzătorii români sunt conştienţi de faptul că, în contextul concurenţei crescânde în toate domeniile de activitate, inovarea reprezintă cea mai eficace modalitate de asigurare a competitivităţii.
Întreprinzătorii au fost, de asemenea, chestionaţi şi în legătură cu procentul din investiţii dedicat în ultimul an inovării în procese, produse sau organizare.
Analizând IMM-urile din punctul de vedere al utilizării tehnologiei informaţionale, rezultatele sondajului au relevat că 83,26% dintre firme au în dotare computere, în creştere faţă de 2008, când aveau doar 82,25% din firme, în 81,44% din întreprinderi se accesează Internetul, faţă de 72,93%, în 200,8 iar în 72,52% dintre organizaţii este folosit e-mail-ul, comparativ cu 61,07% în 2008.
Rezultatele anchetei evidenţiază că, din punctul de vedere al utilizării tehnologiei informatice, IMM-urile româneşti se apropie de firmele mici şi mijlocii din Uniunea Europeană.
Având în vedere scopul utilizării Internetului/Intranetului în cadrul IMM-urilor, ancheta scoate în evidenţă faptul că, în 75,43% din firme se urmăreşte comunicarea cu furnizorii sau clienţii, se vizează obţinerea informaţiilor despre mediul de afaceri, în 44,04% dintre organizaţii se are în vedere facilitarea comunicării în cadrul acestora, iar în 38,49% din unităţile economice se efectuează tranzacţii sau plăţi electronice.