Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut, în primele două luni ale acestui an, ca serie brută, cu 2,8%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, arată datele publicate, luni, de Institutul Naţional de Statistică, informează Agerpres.
Potrivit sursei citate, în intervalul 1 ianuarie - 28 februarie 2025, s-au înregistrat creşteri ale vânzărilor de produse nealimentare (+5,8%) şi în comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+5,7%). Pe de altă parte, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 2,3%.
Ca serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), s-a majorat cu 3,7%, raportat la intervalul de referinţă. Astfel, au crescut vânzările de produse nealimentare (+6,3%) şi cele din comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+1,8%). În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,5%, de la un an la altul.
Statistica oficială relevă faptul că, în februarie 2025 vs februarie 2024, afacerile rezultate din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), ca serie brută, s-au majorat cu 1,1%, datorită vânzărilor de produse nealimentare (+4,3%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%). În acelaşi timp, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun s-au diminuat cu 4%.
De asemenea, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, ca serie ajustată, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,3%, în februarie, anul curent, faţă de luna similară din 2024, ca urmare a vânzărilor de produse nealimentare (+5,9%) şi a comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+0,3%). La polul opus s-au aflat vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun, cu scăderi de 0,4%.
Datele INS evidenţiază, totodată, că, de la o lună la alta (februarie vs ianuarie 2025), cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut atât ca serie brută (-2,1%), cât şi ca serie ajustată (-1%), în principal din cauza rezultatelor negative înregistrate în vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun.
Opinia Cititorului