Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în primele două luni din acest an a fost de 4,142 miliarde de euro, mai mic cu 228,4 milioane euro (-5,2%) decât cel înregistrat în perioada similară din 2023, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate marţi.
Numai în luna februarie 2024 a fost înregistrat un deficit comercial de 2,174 miliarde de euro, conform sursei.
Datele statistice arată că în perioada 1 ianuarie - 29 februarie 2024, exporturile FOB au însumat 15,042 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 19,184 miliarde de euro. Faţă de perioada similară a anului trecut, exporturile au scăzut cu 0,1%, iar importurile cu 1,2%, informează sursa citată.
În primele două luni din 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,3% la export şi 36,3% la import) şi alte produse manufacturate (29,1% la export şi 27,9% la import), arată datele INS.
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 11,045 miliarde de euro la expedieri şi de 14,111 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 73,4% din total exporturi şi 73,6% din total importuri, conform sursei.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie - 29 februarie 2024 a fost de 3,996 miliarde euro la exporturi şi de 5,073 miliarde euro la importuri, reprezentând 26,6% din total exporturi şi 26,4% din total importuri, potrivit INS.
În luna februarie 2024, exporturile FOB au însumat 7,956 miliarde de euro, iar importurile CIF au depăşit 10,130 miliarde euro, rezultând un deficit de 2,174 miliarde de euro. Faţă de luna februarie 2023, exporturile din luna februarie 2024 au crescut cu 1%, iar importurile au crescut cu 2%, conform datelor menţionate.
Conform INS, soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord, transmite sursa.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional, mai arată datele INS.
1. Lipsa cerere
(mesaj trimis de anonim în data de 09.04.2024, 14:02)
Scadere datorata vanzarilor slabe din comert si constructii. Tipic recesiune!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.04.2024, 15:38)
Gresit! A scazut deficitul, deci ori am cheltuit mai putin, ori am vandut mai mult, ori ambele. Vandut putin nu este in ecuatie decat daca am cheltuit muuult mai putin ceea ce e imposibil daca ne gandim la pomenile date in anul electoral.