Una din cinci întreprinderi din România a introdus sau implementat un produs, un proces, o metodă de organizare sau de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ, între anii 2010 - 2012, a anunţat, luni, Institutul Naţional de Statistică.
Potrivit INS, peste jumătate din întreprinderile inovatoare de produse şi-au dezvoltat inovaţiile în propria companie, iar 7,4% din întreprinderile inovatoare au avut acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare.
Avantajele avansului de timp a constituit principala metodă pentru menţinerea sau creşterea competitivităţii în întreprinderile inovatoare, iar cele mai multe IMM-uri inovatoare s-au înregistrat în Regiunea Sud-Est (36,1%) şi în Regiunea Nord-Est (31,7%).
În anul 2012, ponderea cheltuielilor pentru activităţi de cercetare-dezvoltare internă aproape s-a dublat.
Din rezultatele cercetării statistice privind inovaţia în întreprinderi, în perioada 2010-2012, ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 20,7%, în scădere cu 10,1 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2008 - 2010.
Întreprinderile inovatoare de produse sau procese au avut o pondere de 6,3% în total întreprinderi, în scădere cu 8 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2008 - 2010, când s-a înregistrat o pondere de 14,3%.
Întreprinderile inovatoare de metode de organizare şi/sau de marketing au înregistrat o pondere de 18,8%, în scădere cu 7,7 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2008 - 2010, când ponderea acestora a fost de 26,5%.
Întreprinderile din sectorul industriei au avut o pondere de 22,5%, în scădere cu 7,6 puncte procentuale comparativ cu perioada 2008 - 2010, în timp ce întreprinderile din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 18,7%, în scădere cu 13 puncte procentuale, raportat la acelaşi interval.
Cea mai inovatoare activitate economică din sectorul industriei a fost fabricarea produselor din tutun (80% din întreprinderi), iar din sectorul serviciilor, activitatea de cercetare-dezvoltare (55,5%).
În topul primelor 10 activităţi inovatoare, în perioada 2010 - 2012, se află fabricarea produselor din tutun - 80%, cercetare-dezvoltare - 55,5%, fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice - 52,3%, fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor - 38%, activităţi de servicii informatice - 35,6%, repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor - 35,6%, intermedieri financiare, cu excepţia activităţilor de asigurări şi ale fondurilor de pensii - 34,6%, activităţi de asigurări, reasigurări şi ale fondurilor de pensii (cu excepţia celor din sistemul public de asigurări sociale) - 34%, activităţi şi servicii de decontaminare - 33,3%, fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente - 32,2%.
După clasa de mărime a întreprinderii, întreprinderile mari sunt mai inovatoare (40,1%), comparativ cu întreprinderile mijlocii (26,6%) şi cele mici (18,3%). Această tendinţă s-a remarcat şi pe cele două sectoare, industrie şi servicii.
În perioada 2010 - 2012, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse sau procese, 7,8% au fost inovatori de produse şi procese, 3,6% au fost inovatori numai de procese, iar 2,4% au fost inovatori numai de produse. Din totalul întreprinderilor inovatoare de metode de organizare sau marketing, 9,1% au implementat atât metode de organizare, cât şi metode de marketing, 5% au implementat numai metode de organizare şi 4,7% au introdus metode noi numai de marketing.
Tipologia inovatorilor, în perioada 2010 - 2012, arată un total de 28.866 întreprinderi, din care 5.968 întreprinderi inovatoare (20,7%), 1.806 întreprinderi inovatoare de produse sau procese (indiferent de inovaţiile de organizare şi/sau de marketing) (6,3%), 351 de întreprinderi inovatoare numai de produse (1,2%), 706 întreprinderi inovatoare numai de procese (2,4%), 634 de întreprinderi inovatoare de produse şi procese (2,2%) şi 115 întreprinderi cu inovaţii de produse şi sau procese nefinalizate şi/sau abandonate (0,5%).