Transportul rutier de mărfuri a înregistrat, în primele nouă luni din 2023, o creştere de 1,2% în ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada similară din anul anterior, din totalul de 241,381 milioane tone 83% fiind înregistrate în transport naţional, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.
Parcursul mărfurilor a crescut cu 2,9% comparativ cu perioada ianuarie-septembrie 2022, în transport naţional înregistrându-se o creştere cu 3,3%, potrivit sursei citate.
În transportul feroviar, volumul mărfurilor a înregistrat scădere cu 11,6%, datorată evoluţiilor negative ale tuturor componentelor, conform sursei indicate. Au fost transportate 36,966 milioane tone mărfuri, din care 79,6% în transport naţional, relatează sursa menţionată.
În transportul maritim au fost înregistrate 49,215 milioane tone, din care 49,196 milioane tone în transport internaţional, precizează sursa. Faţă de primele nouă luni din 2022, volumul total a marcat o creştere cu 8,5%, adaugă sursa.
Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 23,395 milioane tone, din care 63,3% în transport internaţional, relatează INS. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat creştere cu 9,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a crescut cu 5,3%, potrivit sursei indicate.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a înregistrat 4,559 milioane tone mărfuri transportate, în scădere cu 10,3% faţă de perioada aceeaşi perioadă din 2022, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 14,8%.
În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 36.000 tone, în scădere cu 2,4%, conform sursei relatate.
În perioada menţionată, în transportul rutier naţional, 62,9% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanţe între 1-49 km, 21% pe distanţe cuprinse între 50-149 km şi 12,8% pe distanţe cuprinse între 150-499 km, iar în transportul naţional pe căi navigabile interioare, 42,3% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanţe cuprinse între 150-299 km, informează sursa menţionată.
În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (36,7%) şi alte produse minerale nemetalice (16,3%), transmite INS.
Ponderi semnificative în transportul feroviar au fost înregistrate pentru diviziunile cocs, produse rafinate din petrol (23,3%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (21,4%), potrivit sursei citate.
În transportul maritim, cele mai importante ponderi în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit (42%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (15%), relatează sursa.
În transportul pe căi navigabile interioare, ponderi importante au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit (42,3%) şi minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (25,4%), conform datelor INS.
Din totalul mărfurilor în transport rutier internaţional, respectiv 40,994 milioane tone, transportul între state terţe a reprezentat 45,1%, cabotajul 22,3% şi mărfurile încărcate 18,5%, precizează sursa menţionată.
În transportul rutier internaţional de mărfuri, 94,8% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene şi 94,4% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinaţie state membre ale UE, informează INS. Cele mai mari cantităţi de mărfuri descărcate au provenit din Germania (21,4%), Italia (15,3%) şi Ungaria (11,6%), iar în ceea ce priveşte încărcările, 16,7% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 15,7% Italia şi 15,2% Ungaria, potrivit sursei menţionate.