• Pârvan: "Acesta este primul efect anticipat de economişti"
• Luni au fost aprobate noi modificări ale Codului Fiscal aferente Ordonanţei care prevede TVA la încasare, care vor fi aplicate retroactiv, potrivit lui Cristian Pârvan
Întreprinderile mici şi mijlocii au început să simtă, deja, efectele negative ale aplicării TVA la încasare, după cum au spus, ieri, reprezentanţii Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
"Deja avem foarte multe semne din teritoriu. Întreprinderile mici se plâng că societăţile mari nu mai lucrează cu ele, întrucât nu îşi mai pot deduce TVA pe facturile emise, până la momentul plăţii. Preferă să lucreze între ele, pentru că la companiile mari nu este valabil acest lucru, decât să se mai încurce cu firmele mici. Astfel, îşi reduc foarte mult şi birocraţia", au precizat, ieri, într-o conferinţă de presă, reprezentanţii CNIPMMR.
Acesta este primul efect anticipat de analiştii economici, încă de când a fost anunţată măsura de aplicare a "TVA la încasare", ne-a spus Cris-tian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Aafaceri din România (AOAR).
"S-a anticipat de anul trecut că cei care beneficiau de un < credit fiscal > vor ezita să mai lucreze cu companiile pe ale căror facturi nu-şi mai pot deduce TVA. Chiar dacă intenţiile au fost bune şi chiar dacă s-a discutat luni în şir, măsura nu a fost bine gândită şi fundamentată", ne-a precizat domnia sa, adăugând că peste 90% din firmele de la noi intră sub incidenţa acestei Ordonanţe.
Potrivit lui Cristian Pârvan, reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice au aprobat, luni, noi modificări ale Codului Fiscal, care privesc normele de fundamentare pentru aplicarea măsurii de plată a TVA la încasarea facturii.
Noile modificări fac referire la câteva excepţii, cum ar fi cazul în care o parte din valoarea facturii este plătită în numerar. De asemenea, companiile care nu vor menţiona pe factură "Firmă cu TVA la încasare" vor fi sancţionate conform codului civil, ne-a mai spus domnul Pârvan, menţionând că toate modificările care vor fi adoptate vor fi aplicate retroactiv, respectiv de la 1 ianuarie 2013.
Guvernul a aprobat în luna noiembrie 2012 normele metodologice ale Ordonanţei care prevede "plata TVA la încasare".
Noua măsură fiscală a adus nemulţumiri, încă de la început, atât în rândul oamenilor de afaceri, cât şi în rândul experţilor contabili.
Ionel Blănculescu, secretarul executiv al Consiliului Consultativ pentru Mediul de Afaceri, ne-a precizat, în mai multe rânduri, că această măsură trebuia formulată de aşa natură încât taxa pe valoarea adăugată să fie plătită chiar în momentul încasării facturii, nu să devină exigibilă la 90 de zile, aşa cum prevede, de fapt, măsura în speţă.
După ce normele de fundamentare au fost postate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), domnia sa ne-a declarat: "N-am des-coperit nimic nou în normele de fundamentare. Suntem în aceeaşi situaţie - termenul pentru declararea exigibilităţii TVA a fost prelungit la 90 de zile, de unde începe toată nebunia. Această măsură ar trebui anulată sau refăcută, pentru ca TVA să fie achitată chiar la încasarea facturii".
Şi avocaţii din cadrul "Nexia" sunt de părere că această măsură, care "are o denumire mai mult electorală, pentru că nu este TVA la încasare, este TVA la 90 de zile", va crea dificultăţi.
"Practic, mută creditul pe umerii celor cu cifră de afaceri mai mare de 500.000 de euro, care, la rândul lor, nu-şi mai pot deduce TVA dacă TVA din factura emisă nu este exigibilă", au precizat, cu circa două luni în urmă, specialiştii de la "Nexia".
Potrivit acestora, noua măsură va conduce la cheltuieli sporite cel puţin în softuri şi gestiune, la erori, penalităţi, dobânzi etc., descurajând plăţile în numerar, întrucât presupune ca decontările să fie făcute numai prin sistemul bancar.
Ordonanţa de Guvern care prevede "plata TVA la încasarea facturii" a fost adoptată la finalul lui august şi publicată în Monitorul Oficial la începutul lunii septembrie.
Noua modalitate de plată a TVA se aplică începând de la 1 ianuarie 2013, în cazul firmelor cu cifra de afaceri mai mică de 500.000 euro, cu condiţia ca decontările să fie făcute numai prin sistemul bancar.