INVESTIGAŢIA PRIVIND PREŢURILE LA CARBURANŢI Consiliul Concurenţei nu are dovezi pentru un complot al benzinarilor

CĂTĂLIN DEACU
Ziarul BURSA #Materii Prime / 12 ianuarie 2011

Consiliul Concurenţei nu are dovezi pentru un complot al benzinarilor
  • document ataşat PRETURILE CARBURANTILOR FARA TAXE LA DATA DE 3.01.2011
    apasă aici pentru a descărca.

    Tărăgănarea anchetelor desfăşurate de Consiliul Concurenţei a depăşit toate recordurile instanţelor de judecată.

    Ancheta Consiliului Concurenţei privind o posibilă înţelegere a companiilor de petrol faţă destabilirea preţului carburanţilor durează de peste 5 ani! Conducerea Consiliului Concurenţei justifică nefinalizarea anchetei prin faptul că, în perioada 2005-2007, instituţia nu a beneficiat de principalul instrument de acţiune - inspecţiile inopinate. De asemenea, un alt aspect important este că în 2009 a fost schimbată echipa care se ocupa de investigaţie.

    De remarcat este şi faptul că Mihai Berinde, fost preşedinte al Consiliului Concurenţei în perioada 2004-2007, este în prezent director la "Petrom".

    Investigaţia din 2005 a fost adusă zilele acestea în discuţie, în condiţiile în care, anul trecut, petroliştii au majorat preţul carburanţilor cu 25%. În plus, şi în acest an, a mai fost operată o creştere de preţ datorată accizei, care a dus la proteste ale transportatorilor şi ale populaţiei.

    Anul trecut, benzina s-a scumpit cu 25%

    Ancheta pe piaţa carburanţilor durează din... 2005!

    Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliul Concurenţei (CC), a declarat ieri că instituţia nu deţine, momentan, indicii că firmele petroliere s-ar fi înţeles să majoreze, în bloc, preţurile la carburanţi: "Datele pe care le avem acum pe anul 2010 şi începutul lui 2011 nu ne dau indicii de încălcare a legii".

    Investigaţia din 2005 a fost cerută de preşedintele Traian Băsescu, iar conform lui Chiriţoiu, aceasta urmează să fie finalizată în primul trimestru al anului curent, rezultatele cercetării urmând să fie publice la jumătatea anului.

    "Preţul benzinei nu va fi influenţat de rezultatele investigaţiei"

    Preşedintele CC a explicat că instituţia pe care o conduce nu poate aplica sancţiuni dacă nu are dovezi concludente că firmele petroliere s-au înţeles să stabilească preţurile la carburanţi.

    Bogdan Chiriţoiu a spus: "Faptul că toată lumea a crescut preţurile nu denotă neapărat un comportament ilegal. Ca să spunem noi că s-a încălcat legea trebuie să fim în stare să dovedim că oamenii aştia cumva s-au înţeles, au avut un schimb de mesaje între ei, o întâlnire între ei în care au stabilit preţurile la carburanţi. Asta nu înseamnă că firmele astea sunt sigur curate şi nu au nicio problemă. Hoţul neprins e negustor cinstit...".

    Chiriţoiu a subliniat că preţul benzinei nu va fi influenţat de rezultatele investigaţiei. "Indiferent ce vom face pe cazul din 2005 nu va afecta preţul benzinei", a spus Chiriţoiu.

    "Ideea că românii sunt printre cei mai săraci din UE şi că trebuie să beneficieze de preţuri mai mici este eronată"

    Preşedintele CC a mai afirmat că preţul carburanţilor fără taxe ar trebui să fie acelaşi la nivelul UE: "Dacă lucrurile funcţionează bine în România şi în UE atunci preţul carburanţilor fără taxe trebuie să fie acelaşi în toată Uniunea. Nu are nicio legătură preţul cu puterea de cumpărare a oamenilor. Ideea că românii, fiind printre cei mai săraci din Europa, ar trebui să aibă preţuri mai mici este, din păcate, profund eronată economic". Cu toate acestea, preţul carburanţilor fără taxe în ţara noastră (0.58 euro/litru la benzina Euro-super 95) este mai mare decât în state precum Austria (0.54 euro/litru), Marea Britanie (0.55 euro/litru) sau Suedia (0.57 euro/litru).

    Colaborare cu ANAF privind supraprofiturile petroliştilor

    Preşedintele CC a mai spus că instituţia pe care o conduce a înaintat Guvernului, la cererea premierului Emil Boc, o informare şi o serie de recomandări privind problema preţului la carburanţi.

    Chiriţoiu nu a vrut să dea detalii despre ce cuprinde recomandarea, dar a precizat că instituţia pe care o conduce va colabora cu ANAF pentru a realiza o analiză aprofundată a creşterii preţurilor.

    Din informaţiile noastre, ANAF şi alte instituţii de control ale statului ar urma să verifice dacă firmele de petrol şi-au îngroşat profiturile prin creşterea preţurilor la carburanţi, iar eventualele rezultate ar fi necesare pentru introducerea unei taxe suplimentare pe profitul companiilor.

    Întrebat ce părere are despre introducerea unei taxe speciale pentru companiile petroliere, Bogdan Chiriţoiu a declarat: "Nu am niciun motiv să mă opun la aşa ceva, nu ar fi o măsură anticoncurenţială".

    Bogdan Chiriţoiu a avut luni o întâlnire cu premierul Emil Boc pe problema creşterilor de preţ la carburanţi. Premierul Emil Boc a susţinut că Guvernul poate introduce impozite suplimentare împotriva companiilor care cresc rapid şi nejustificat preţurile carburanţilor. Principalele companii petroliere din ţara noastră sunt OMV Petrom, Rompetrol, LukOil şi MOL.

    Piaţa gazului lichefiat, verificată

    Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a mai afirmat că instituţia pe care o conduce a început două investigaţii privind piaţa gazului lichefiat (GPL). "Este vorba despre două investigaţii care vizează pieţe locale, două judeţe, privind o posibilă încălcare a legii", a spus Chiriţoiu.

    Structura preţului petrolului

    Companiile de petrol susţin că preţul carburanţilor este influenţat de evoluţia cotaţiilor internaţionale la barilul de petrol şi de evoluţia cursului de schimb leu/dolar. Cu toate acestea, 50% din preţul carburantului este format din accize şi TVA, 40% este determinat de preţul barilului, iar diferenţa de 10% sunt costuri de procesare. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, susţinea, la finele anului trecut, că preţurile combustibililor au avut o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze şi că Banca Centrală nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători. Preţul benzinei a crescut cu 25% în 2010 faţă de 2009, iar barilul de petrol s-a scumpit cu 15% în intervalul citat.

    În timp ce instituţiile noastre caută de şase ani dovezi concrete decât creşterea în bloc a preţului la pompă ca să acţioneze, alte state din UE au adoptat poziţii mai radicale cu privire la acest subiect extrem de sensibil pentru publicul larg.

    Cipru: Autoritatea de Concurenţă a derulat o investigaţie în perioada 2004-2006 privind o posibilă fixare a preţului carburanţilor. Autoritatea cipriotă a sancţionat patru agenţi economici investigaţi pentru încălcarea prevederilor legii concurenţei, pe motiv că aceştia îşi ajustau preţurile în mod omogen unul faţă de celălalt. Cazul este în instanţă

    Italia: Autoritatea de Concurenţă a deschis o investigaţie după ce mai mulţi agenţi economici aveau acces la listele Ministerului Industriilor care cuprindeau componenta fixă a preţului atât pentru ei cât şi cea a concurenţilor. Companiile publicau componenta variabilă a preţului într-o revistă specializată. Investigaţia a fost închisă, dar companiile şi-au asumat obligaţia de a nu mai face publice preţurile către mass-media şi internet

    Franţa: Autorităţile franceze au investigat un caz de schimb de informaţii privind preţurile la pompă. Schimbul de informaţii avea loc zilnic la nivelul staţiilor de distribuţie a carburanţilor, iar cazul a ajuns în justiţie. Deşi Autoritatea de Concurenţă a considerat că această practică este neconcurenţială, instanţa a decis că această doavdă nu este suficientă pentru probarea existenţei unei înţelegeri anticoncurenţiale.

    Opinia Cititorului ( 1 )

    1. Este asa de simplu.Scumpirea carburantilor baga bani si in buzunarul statului.Macar prin impozitul pe profit daca altfel nu. Daca intram in amanunt si facem o balanta a provenientei carburantilor, cat din tara cat din import si de unde si de ce, ca doar avem rafinarii si titeiul a fost ieftinel si de cand se tot modernizeaza rafinariile... Ehe, nene, nu e simplu de loc, constatam ca de fapt s-au cheltuit bani grei care se pun la loc doar prin marirea pretului la pompa.E clar ca preturile trebuie aliniate la nivel UE, acesta trebuind sa fie un element cheie.Taxarea suplimentara nu este o solutie pentru ca banii se vor lua de la populatie tot prin cresterea pretului la pompa. Anchete intinse pe 2-3 ani sunt ca frectia la picirul de lemn. Poate cutuma ar fi mai buna. Din estimarile mele de petrolist de margine, pretul titeiului o ia la deal asa se explica pe de alta parte graba cu care cresc preturile la carburanti. Nu este mai putin adevarat ca, surprinzator, leul romanesc sta bine inca in raport cu valutele EU si USA si incurca poate ploile unor speculatori. Chiar acesti speculatori pot crea diversiuni care indirect prin cresterea fortata a unor ptreturi la carburanti, curent electric,gaze sa duca la dezechilibre la inflatie la facilitati speculative. Este un punc de vedere.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    danescu.ro
    arsc.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    16 Aug. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9754
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
    Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    hipo.ro
    hipo.ro
    energyexpo.ro
    roenergy.eu
    rommedica.ro
    prow.ro
    aiiro.ro
    oaer.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb