Liderii de pe piaţa pensiilor private ar putea fi obligaţi să investească mai mult în marketing şi vânzări pentru a-şi menţine cota de piaţă deoarece procesul de repartizare aleatorie va fi schimbat de Comisia de Supraveghere, potrivit Agerpres.
Conform legislaţiei actuale, în cazul în care o persoană nu îşi exercită acest drept în termen de 4 luni, atunci ea este trasă automat la sorţi ca în cazul unei loterii. La această loterie participă toate fondurile de pensii şi fiecare primeşte un număr de participanţi în funcţie de cota de piaţă. Astfel, administratorii cu cote mari de piaţă primesc un număr important de participanţi.
"Din cauza lipsei de informare a populaţiei s-a ajuns ca 90% dintre noii participanţi care intră în sistemul de pensii private obligatorii să fie traşi la loterie, adică atragerea de noi participanţi se duce doar la această zonă, iar oricât de mare cotă s-ar face de unul sau altul dintre participanţii mai mici, pentru a câştiga cotă de piaţă, practic are şanse foarte mici de succes. El se bate pe 10% dintre cei care trebuie să adere la fondul de pensii obligatorii şi, în plus, se confruntă cu o distribuţie foarte mare a participanţilor în teritoriu. Astfel, va avea costuri mari de atragere, dar rezultate nesemnificative. Pe de altă parte, fondurile cu cote mari de piaţă nu trebuie să depună niciun efort, având de la loterii un număr foarte mare de participanţi repartizaţi automat, ele menţinându-şi cota de piaţă fără să facă niciun efort", au afirmat experţii în pensii private.
Comisia de Supraveghere are în discuţie o normă privind schimbarea modului de repartizare a participanţilor la loterie. Instituţia vrea ca în viitor repartizarea să se facă în număr egal, nu pe fonduri. Practic, indiferent de cota de piaţă, toată lumea primeşte acelaşi număr de participanţi.
"Rolul acestei măsuri este să stimuleze fondurile de pensii să investească mai mult în marketing şi în vânzări. Se porneşte practic de la rezultatele din campaniile de aderare din 2007 şi începutul lui 2008, când a fost un efort imens la nivel de informare, cu foarte multe reclame, cu foarte multe informaţii publice, apărute în presă. Şi atunci 90% dintre cei care trebuiau să aleagă un fond de pensii l-au ales, practic doar 10% au fost cei care au ajuns la loterie. Tocmai în acest sens această propunere îşi doreşte să stimuleze fondurile mari de pensii, dar dacă vor să-şi menţină cota de piaţă să investească în marketing şi vânzări. Automat se speră ca prin această informare să scadă numărul participanţiilor care a ajuns la loterie şi piaţa pensiilor private să intre într-o competiţie adevărată", au mai spus experţii.
Şi în Polonia sistemul a funcţionat ca în România, când după primii ani de pensii private obligatorii numărul celor ajunşi la loterie era foarte mare.
"Repartizarea se făcea la fel ca şi la noi în funcţie de cota de piaţă, însă ulterior supraveghetorul pieţei a decis să schimbe regulile şi a luat chiar nişte decizii mult mai drastice faţă de ce se propune acum la noi. Practic, marile fonduri de pensii au fost excluse la loterie, iar acolo au rămas doar fondurile cu cota de piaţă mai mică de 10%, iar dintre acestea doar cele care îndeplinesc un randament peste media pieţei. Reclamele sunt, de fapt, soluţia salvatoare pentru sistemul pensiilor private", au mai afimat experţii citaţi.