Administratorii judiciari ai "Astra Vagoane Arad", "Romvag" şi "Meva", companii din grupul "International Railway Systems" (IRS), caută investitori astfel încât cele trei societăţi să se poată reorganiza cu succes. Companiile au intrat în insolvenţă la finele anului trecut şi au mare nevoie de lichidităţi.
Arin Stănescu, directorul "RVA Insolvency", administratorul judiciar al "Romvag", ne-a declarat: "Cele trei companii din grup au nevoie de investitori strategici pentru a duce la îndeplinire planurile de reorganizare. În acest caz, administratorii judiciari ai societăţilor lucrează coordonat şi am decis împreună cu acţionarul majoritar al companiilor şi cu creditorii să demarăm selecţia investitorilor, împreună cu care să şi stabilim planurile de reorganizare. Purtăm deja negocieri cu trei-patru companii de renume. Planurile de reorganizare trebuie să fie gata în aprilie - mai, termen până la care sperăm să şi găsim investitorii".
Rudolf Vizental, reprezentantul "Solve Insolve" IPURL, ne-a precizat: "Sunt două tipuri de investitori cu care discutăm şi pentru care avem abordări diferite: fonduri de investiţii şi producători de vagoane de marfă. Discutăm cu 2-3 producători şi cu două fonduri de investiţii şi sperăm să putem finaliza planurile de restructurare în aprilie".
Grupul IRS, controlat de cunoscutul om de afaceri Cristian Burci, era, până în 2009, cel mai mare producător de vagoane de marfă din Europa, cu o cotă de piaţă de circa 30%. Din 2009, piaţa de vagoane de marfă a scăzut dramatic, iar companiile "Meva" Drobeta-Turnu Severin, "Romvag" Caracal şi "Astra Vagoane Arad" au ajuns, în 2010, să aibă mari probleme cu lichidităţile.
Cele trei companii au de rambursat un credit sindicalizat de circa 100 milioane de euro. Finanţatorii sunt RBS Romania, ING Bank, Piraeus Bank şi Citibank Europe. Potrivit administratorilor judiciari, băncile sunt înţelegătoare cu cele trei companii, susţinând planurile de reorganizare. Administratorii judiciari ai celor trei societăţi susţin că insolvenţa a fost cauzată nu numai de declararea creditului sindicalizat drept scadent, ci şi din cauza modului deficitar de regularizare a raporturilor interne între companiile din IRS. Astfel, a apărut un volum deosebit de mare de datorii reciproce, atât din poziţia de debitor, cât şi de creditor.