Costul de încărcare a unui vehicul electric într-o staţie publică de alimentare variază între 0 şi 5 euro/100 km pentru cea mai mare parte a Europei, cele mai mici preţuri fiind percepute în Islanda (2,9 euro), Portugalia (3,2 euro) şi Finlanda (4,6 euro), conform datelor Observatorului European al Combustibililor Alternativi (EAFO), preluate de visualcapitalist.com.
Datele arată costul mediu de încărcare a unei maşini electrice pentru 100 de km, timp de 25 de minute, într-o staţie publică din diferite ţări europene, fiind luat în considerare un model Tesla 3. Informaţiile legate de preţuri au fost obţinute de la staţiile publice de încărcare rapidă DC. EAFO a calculat apoi un preţ mediu pe ţară.
După ţările mai sus menţionate urmează, în clasament, Republica Cehă, cu un preţ mediu de 5,5 euro, Ungaria (5,8 euro), Slovacia (6,4 euro), Polonia (6,7 euro), Spania (7,1 euro), Irlanda (7,2 euro), Franţa şi Bulgaria (7,3 euro), Suedia (7,7 euro), Marea Britanie şi Austria (7,8 euro), Elveţia (7,9 euro), Belgia (8,4 euro), Danemarca (8,8 euro), Croaţia şi Germania (8,9 euro), Italia (9,1 euro), Olanda (9,2 euro), Cipru, Grecia Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Letonia, Malta, România şi Turcia (9,8 euro), Estonia (10 euro), Slovenia (17 euro), Norvegia (18,9 euro).
Potrivit Euronews, sursele abundente de energie regenerabilă din Islanda reduc preţul de încărcare a vehiculelor electrice. În schimb, în Norvegia şi Slovenia costurile de încărcare sunt mari, între 17 şi 19 euro/100 km, valori care reflectă şi sursele de energie electrică, preţurile energiei şi taxele din ţările respective. În Norvegia, de exemplu, preţurile sunt cu 25% mai mari decât media UE, notează sursa citată.
În general, ţările cu o pondere mai mare de energie regenerabilă au preţuri mai mici, în timp ce ţările cu importuri scumpe de energie (precum Germania) au preţuri mai mari.
Adoptarea vehiculelor electrice a crescut constant în întreaga lume. Norvegia este lider, cu o cotă de 80% a vehiculelor electrice în totalul maşinilor vândute în 2023. În 2024, cota se apropie de 90%, faţă de 3%, cât era în 2012. În rândul primelor patru ţări clasate după adoptarea vehiculelor electrice, trei sunt din Europa. Fiind gazda unora dintre cele mai bogate ţări ale lumii, Europa are capacitatea de a crea infrastructura de încărcare, esenţială pentru creşterea utilizării maşinilor electrice, conchide visualcapitalist.com.
• Constructorii auto europeni îşi prezintă modelele electrice ieftine la Salonul auto de la Paris
Mult timp principalii constructori auto europeni au profitat de Salonul auto de la Paris pentru a-şi prezenta cele mai noi tehnologii şi designuri, însă la ediţia din acest an tema este una diferită: preţul, transmite Bloomberg, conform Agerpres.
În contextul în care şoferii sunt nemulţumiţi de preţul ridicat al unui automobil electric, Stellantis NV, Renault SA şi Volkswagen AG au de gând să îşi prezinte cele mai noi modele electrice ieftine la evenimentul bianual care a început ieri. Obiectivul lor este acela de a inversa o tendinţă de diminuare a vânzărilor, care a început anul trecut, când guvernele din regiune au redus stimulentele acordate celor care renunţă la automobilele cu motoare pe combustie în favoarea celor electrice.
"Contextul actual nu este unul grozav pentru automobile electrice, nu există suficientă infrastructură de încărcare, preţurile sunt volatile, dar vom vedea. Noi facem tot ce putem", spune directorul general al Renault, Luca de Meo.
Constructorul francez este în fruntea mişcării pentru accesibilitate, prezentând mai multe modele de tip plug-in la Salonul de la Paris, inclusiv modelul R4, care ar urma să coste mai puţin de 35.000 de euro. De asemenea, Renault va prezenta noul R5, o versiune electrică a celebrului model cu motor pe combustie din 1970 şi care costă 25.000 de euro.
Salonul auto de la Paris ar putea fi un moment de cotitură pentru constructorii europeni, care au avut probleme în a oferi automobile electrice ieftine. Problemele iniţiale cu dezvoltarea programelor software, costurile ridicate cu mâna de lucru şi componentele scumpe, precum bateriile, au afectat industria auto europeană. Pentru a-şi menţine marjele operaţionale, mulţi producători s-au concentrat pe vânzarea de modele premium. Acest lucru, cumulat cu diminuarea subvenţiilor în ţări precum Germania sau Suedia, au dus preţul mediu de comercializare a unui automobil electric la 45.000 de euro în 2024. În aceste condiţii, automobilele electrice sunt inaccesibile pentru mulţi europeni, care se confruntă deja cu dobânzi mari şi un cost ridicat al traiului.
Tot la Paris, Dacia, marca low-cost din cadrul grupului Renault, va dezvălui modelul Bigster, un SUV de talie mare destinat să contracareze "explozia costurilor" pe acest segment, a precizat Renault.
Pe lângă R4 şi R5, pe care Luca de Meo l-a catalogat drept "cea mai bună maşină electrică mică din lume", Renault ar urma să prezinte la Paris un prototip pentru un model Twingo electric, care ar urma să coste mai puţin de 20.000 de euro şi care va fi lansat pe piaţă în 2026.
"În sfârşit, începem să vedem vehicule mai mici şi modele electrice mai accesibile. Există în continuare un decalaj faţă de automobilele electrice chinezeşti pe partea de costuri, dar este vorba de un decalaj care se reduce", spune şi Serge Gachot, directorul Salonului auto de la Paris.
Un exemplu este grupul franco-italian Stellantis, care şi-a unit forţele cu constructorul chinez Leapmotor pentru a reduce costul automobilelor sale electrice. Printre modele pe care Stellantis le va prezenta la Paris se numără Leapmotor B10, un SUV compact destinat tinerilor automobilişti care să vină cu un preţ mai bun decât concurenţa. Modul cum va fi primit noul model la Paris va decide care vor fi paşii următori în planul Stellantis de a produce vehicule Leapmotor la o uzină din Polonia.
Marca Citroen, care în 1948 a lansat automobilele accesibile în Franţa graţie celebrului 2CV, are de gând să prezinte mai multe modele electrice cu un preţ moderat la Salonul de la Paris, inclusiv noul C3 Aircross, pe care îl descrie ca fiind "cel mai accesibil SUV compact de pe piaţă". De asemenea, Citroen va dezvălui noul e-C3, care costă 23.300 de euro şi care a început să fie livrat la mijlocul lui septembrie, după mai multe luni de întârzieri din cauza unor probleme de software.
Constructorii auto europeni concurează cu mai mulţi producători chinezi care doresc să se extindă în regiune, în pofida deciziei recente a Comisiei Europene de a impune tarife suplimentare, de până la 45%, pentru automobilele electrice importate din China.
Grupul chinez BYD va aduce la Paris mai mult modele electrice şi hybride plug-in, inclusiv modele de masă destinate să concureze cu automobilele franceze şi germane, precum şi cu Model Y de la Tesla. În încercarea de a-şi demonstra capacităţile tehnologice, grupul chinez va dezvălui la Paris şi un SUV de lux denumit Yangwang U8, care ar urma să coste aproximativ un milion de yuani (141.509 de dolari).
Compatriotul Xpeng Inc. va prezenta noul său sedan P7+, o versiune mai lungă a modelului P7, care costă 50.0000 de euro, şi care concurează cu modele de clasă medie mai scumpe de la BMW şi Mercedes.
Chiar dacă o serie de producători auto chinezi, precum Great Wall Motor Co. şi Nio Inc., nu vor fi prezenţi la Salonul de la Paris, există numeroşi producători chinezi care şi-au trimis reprezentanţii la Paris pentru a discuta potenţiale parteneriate, intrări pe piaţă şi producţie în Europa cu constructori şi dealeri locali.
Propunerea Comisiei Europene de a impune taxe antidumping la importurile de vehicule electrice pe baterii din China a obţinut, luna aceasta, sprijinul necesar din partea statelor membre UE, ceea ce reprezintă un nou pas în vederea finalizării investigaţiei anti-subvenţii a Comisiei Europene. "În paralel, UE şi China continuă să facă eforturi susţinute pentru a explora o soluţie alternativă, care va trebui să fie pe deplin compatibilă cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului, să rezolve în mod adecvat subvenţionarea dăunătoare stabilită conform investigaţiei Comisiei Europene, să poată fi monitorizată şi pusă în aplicare", a precizat Executivul comunitar.
Tarifele vamale provizorii care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC. Aceste tarife sunt prevăzute pe o perioadă de cinci ani.