Pe 28 august 1916 România declara război Puterilor Centrale, cu care fusese aliată - e adevărat, printr-un acord secret încheiat în 1883 - până în 1914 când optase, după începerea a ceea ce va rămâne în istorie drept Primul Război Mondial, pentru neutralitate. Aşa că, începând din această săptămână, vom intra într-un ciclu al celebrărilor care va culmina cu sărbătorirea unui secol de la Marea Unire din 1 decembrie 1918. Dacă nu va exista o atitudine intelectuală onestă, dublată de o dezbatere publică raţională - căci acum, la aproape o sută de ani, evenimentele de atunci ar putea fi analizate lucid. Altfel, şi aceasta pare a fi tendinţa ce se prefigurează, această celebrare va servi din plin (re)naşterea celui mai radical naţionalism. Deja, gata să confişte şi să instrumentalizeze "istoria", unii politicieni sau comentatori politici se avântă pe această cale. Iar atitudinile antieuropene (reluarea mai vechii reacţii antioccidentale şi antipapistaşe), dublată de cel mai radical ortodoxism, au devenit monedă curentă la mulţi dintre abonaţii dezbaterilor din plăpânda mass media românească.
Sunt deci toate şansele ca în pregătirea alegerilor europene şi prezidenţiale din 2019 - dar probabil situaţia se va manifesta de la alegerile parlamentare de anul acesta - să asistăm la un crescendo al naţionalismului politic care va profita din plin de tendinţele naţionaliste deloc discrete ale unor istorici ale căror rădăcini în naţional-comunismul ceauşist nu au putut fi acoperite de trecerea timpului. Iar relaţia directă dintre naţional-comunismul românesc şi legioanarismul interbelic este un fir roşu care străbate secolul trecut, dar ale cărui reminiscenţe se resimt şi acum. Şi dacă Ceauşescu a folosit naţionalismul pentru a legitima un sistem politic nepopular - ceea ce parţial a şi reuşit dacă privim mai atent situaţia din România actuală -, de ce nu ar repeta experienţa politicienii şi comentatorii în căutare de succes facil?
Sigur, un istoric s-ar putea elibera de propriile prejudecăţi dacă ar fi dispus să privească cu luciditate evoluţia societăţii. Dar reacţiile negative la lucrările lui Lucian Boia, între care Germanofilii aduce o altă lumină asupra perioadei de neutralitate şi apoi a celei de ocupaţie, dovedesc contrariul. Dacă unii români - şi mai ales istoricii - ar putea accepta să-şi privească istoria în faţă, atunci lucrurile nu ar putea degenera.
Pentru a lămuri această dilemă voi încerca să răspund la o întrebare deja clasică în alte părţi, dar încă ocultată la noi: este istoria o ştiinţă? Având în vedere că istoria are o dublă semnificaţie, vom vedea că definirea sa ca ştiinţă prezintă serioase dificultăţi. Tocmai de aceea naţionaliştii de toate felurile o pot manipula. Mai întâi istoria apare ca "fapt istoric", ca eveniment derulat într-o succesiune temporală de fapte manifeste. În acest sens ea se identifică cu timpul să-i zicem "fizic". În al doilea rând, însă, istoria are o semnificaţie psihologică, faptele la care se referă devenind astfel "fapte psihologice" care capătă sens într-o "istorisire" în care istoria se identifică cu reprezentarea timpului. Or, naţionalismul pare să asigure o legătură între cele două accepţiuni ale termenului.
Dacă vom considera istoria ca pe o ştiinţă, vom observa că aceasta întruneşte câteva din caracteristicile ştiinţei, având un obiect propriu de cercetare şi dispunând de o metodă particulară de analiză a "materiei". Dar "faptele" pe care istoricul sau pasionatul de istorie se bazează nu sunt imediate, ci mediate prin intermediul unor mărturii scrise sau orale asupra unor fapte. Din acest punct de vedere există o incertitudine în privinţa "adevărului" exprimat. Aşa zisele "fapte istorice" nu pot fi verificate, aşa că sunt condamnate să rămână simple credinţe. Aşa devine istoria o pradă! Dacă ştiinţele sociale şi exacte se raportează la un adevăr raţional, care poate fi determinat pe baza unor fapte reproductibile prin experimente, în cazul istoriei vorbim de un adevăr arhaic care are ca scop să conserve tradiţia. În acest sens, istoria recurge la argumentul neştiinţific al autorităţii (de exemplu, al unor istorici, dar şi al unor comentatori sau politicieni) pentru a conserva şi transmite ceva ce nu este adevărat, ci este acreditat ca adevărat. Istoria nu este o ştiinţă, ci un discurs care poate fi uşor manipulat politic. A pune "faptele", de exemplu intrarea României în Primul Război Mondial sau Marea Unire, într-un discurs al "împlinirii naţionale" descrie o opţiune politică, nu o abordare ştiinţifică. Acolo unde unii vor vedea o naţiune îndreptată împotriva altora, cercetătorii neutrii vor identifica, dincolo de prada de război ce revine mereu învingătorului, un element invariabil, Puterea.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.08.2016, 03:22)
Autorul are dreptate si nu prea. Romanii au fost fasciști si nu prea dar au fost. Istoria adevarata nu s-a scris încă. Totuși autorul nu are dreptate când face anumite afirmații.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2016, 04:05)
Delir sus, delir jos. Foarte slaba pagina.
1.2. Furt de identitate 1 (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2016, 11:29)
Mesajul 1 nu apartine cititorului Cristi C.
2. Caragiale, nemuritor
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 22.08.2016, 09:12)
"Asa e ca pana acum nu stam nici bine, nici rau, adica nici asa, nici altminteri."
Nici ca se putea mai limpede.
3. Pericol sau (doar) diversiune?
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2016, 13:52)
Pentru ca istoria sa nu cada prada, in numele cititorilor consecventi ai BURSA, il rog pe domnul Make sa ne prezinte intr-un articol, parerea sa (mizez pe expertiza maestrului) in legatura cu " ... naţional-comunismul românesc şi legioanarismul interbelic..." despre care ni se vorbeste in articol.
Sunt convins ca, la fel ca mine, multi dintre cititorii BURSA sunt novici in materie.
Multumesc anticipat maestre Make.
3.1. Completare (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2016, 17:13)
Si, desigur, pentru ca Locian Bouleanul sa nu poate ranji satisfacut.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.08.2016, 17:47)
Fascismul este cunoscut ce sa se mai spuna de Make
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2016, 18:01)
Penibil, penibil
3.4. stirea zilei (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de Alstamof în data de 22.08.2016, 22:12)
Autorităţile irakiene au executat 36 de militanţi responsabili pentru masacrul din 2014 de la baza militară Speicher, soldat cu peste 1.700 de victime. Este cel mai mare număr de militanţi executaţi în aceeşi zi din ultimii doi ani.
3.5. Furt de identitate 3.2 (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.08.2016, 00:05)
Da, hoțomanul penibil de la 3.3 se amuză scriind comentarii pe care le semnează ca fiind ale cititorului Cristi C. Ei bine, nu sunt.
Măi hoțomanule. Nu îl mai provoca pe Cristi C. A scris suficient despre manipularea istoriei României. A mai spus, demult, că nu prea există istorici români demni de încredere - ci naționaliști cu ifose de erudiți. Cu greu găsești astăzi, pe site-uri mai obscure, studii făcute de cercetători români care, imparțiali, sunt în stare să privească istoria în față fără să o mintă și fără să se rușineze. Altfel, cercetarea istorică, pentru cine nu știe deja, este plătită din granturi de la bugetul de stat. Iar bugetul de stat nu tolerează de două ori să îi spui adevăruri incomode despre istoria sa. Așa că studiile ajung prin lucrările unor nonconformiști sau idealiști, la vârste la care nu își permit compromisuri științifice.
Istoria României se învață mai bine de la străini.
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.08.2016, 16:22)
Unde esti tu, Make doamne!
Sa ne luminezi pe noi......