Costurile alocate de companii pentru amenajarea birourilor variază între 300 şi 800 euro/metru pătrat (mp), în funcţie de proiect şi de domeniul de activitate al beneficiarului, potrivit unui comunicat de presă al JLL trimis Redacţiei.
În document se arată: "Studii recente au demonstrat că mediul de lucru a devenit mai important în alegerea unui loc de muncă decât pachetul salarial, motiv pentru care companiile sunt dispuse să investească sume apreciabile în amenajarea spaţiilor de muncă".
Cezar Florea, Associate Director, Head of Project and Development Services JLL Romania, a declarat: "Dezvoltatorii, investitorii şi chiriaşii acordă o atenţie din ce în ce mai mare amenajării spaţiilor de birouri, în contextul modificărilor obiceiurilor şi aşteptărilor angajaţilor la şi de la locul de muncă. Astfel, vedem o intensificare a cererii pentru astfel de proiecte, în încercarea companiilor de a oferi cele mai bune condiţii de lucru pentru angajaţi. În funcţie de facilităţile şi serviciile incluse, companiile sunt dispuse să cheltuiască până la 800 euro/mp doar pentru amenajarea spaţiilor de birouri".
Bugetul pentru amenajarea spaţiilor de birouri diferă în funcţie de domeniul de activitate al chiriaşilor. Cele mai mari bugete sunt alocate de companiile din domeniul IT&C, unde lupta pentru atragerea talentelor este acerbă, menţionează sursa.
Potrivit unui studiu JLL realizat la nivelul EMEA, costul mediu de amenajare a spaţiilor de birouri din Bucureşti este comparabil cu cel din alte oraşe din Europa Centrală şi de Sud-Est, în condiţiile în care o companie plăteşte în Praga 530 de euro/mp, iar în Varşovia şi Budapesta, costul ajunge la 500 euro/mp. Costurile cresc însă în Europa de Vest, până la 880 de euro/mp în Londra, la 835 euro/mp în Frankfurt sau la 805 euro/mp în Amsterdam.
Designul şi configurarea locurilor de muncă, precum şi strategia legată de real estate vor evolua astfel încât experienţa umană să fie în centrul spaţiilor moderne de lucru, arată studiul Future of the Work realizat de JLL.
Din studiul Future of the Work reiese: "Înţelegerea ecosistemului în care operează şi lucrează angajaţii a devenit critic pentru succesul şi performanţa afacerii, având în vedere că implementarea doar a unor soluţii estetice în spaţiile de birouri nu mai este suficientă pentru a atrage şi reţine talente. Angajaţii vor un spaţiu care să-i inspire, să le permită munca în echipă, iar cerinţele merg până la asigurarea unor zone dedicate pentru servicii medicale sau pentru relaxare, precum săli de siestă sau de meditaţie, săli de consultaţii medicale - nutriţionist, estetician etc".
În acest context, la nivelul companiilor a apărut preocuparea înfiinţării unui nou post de lucru, respectiv acela de director însărcinat cu fericirea angajaţilor, precizează sursa citată.
Din raport mai reiese: "Crearea unei poziţii dedicate exclusiv stării de bine a angajaţilor devine o provocare primordinală pentru companiile din întrega lume. Înfiinţarea postului de manager însărcinat cu fericirea angajaţilor (Chief Happiness Officer) este dorită pentru 33% dintre angajaţii intervievaţi în studiu. Acest manager ar trebui să se ocupe exclusiv de starea de bine a angajaţilor şi de asigurarea unei experienţe plăcute la locul de muncă. Ideea a stârnit reacţii pozitive în ţări precum India, SUA, Africa de Sud şi China. Cel mai puţin convinşi de importanţa unui astfel de manager sunt angajaţii din Olanda, Japonia, Franţa şi Germania".