JTI România este de părere că noua Directivă europeană a tutunului restricţionează modul în care produsele de profil sunt fabricate, ambalate şi vândute şi, drept urmare, va afecta negativ numeroşi întreprinzători din UE, de la agricultori până la comercianţi cu amănuntul, potrivit unui comunicat trimis redacţiei.
Directiva revizuită privind produsele din tutun (publicată pe 29 aprilie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) stabileşte, printre altele, mărirea avertismentelor de sănătate până la 65% din suprafaţa pachetului, cu pictograme poziţionate în partea superioară, standardizarea formei şi a dimensiunii ambalajului, precum şi interzicerea unor ingrediente, precum mentolul.
Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications al JTI pentru România, Moldova şi Bulgaria, a declarat: "Noile reglementări restricţionează modul în care produsele din tutun sunt fabricate, ambalate şi vândute. Drept urmare, vor avea un impact uriaş asupra a mii şi mii de afaceri din statele membre ale Uniunii, începând cu agricultori, producători de ambalaje şi companii de tutun, până la detailişti. Dat fiind termenul foarte scurt de aplicare şi costurile presupuse de aceste schimbări, este nevoie mai mult decât oricând de claritate şi echilibru în privinţa transpunerii în legislaţia locală şi a implementării".
Încă din stadiul de proiect, Directiva revizuită a întâmpinat o opoziţie fermă din partea mai multor state membre (România, Polonia, Spania, Cehia, Bulgaria, Germania, Italia), ale căror autorităţi au acuzat pierderi de locuri de muncă şi de sume importante la buget.
"Aceste reglementări nu vor aduce sănătăţii publice beneficiile invocate de legiuitori. Mărirea avertismentelor şi standardizarea dimensiunilor va face ca ambalajul să fie mai uşor de contrafăcut, iar produsele interzise vor fi disponibile pe piaţa neagră, alimentată din ţările vecine, care nu sunt membre UE şi care nu vor fi afectate de aceste restricţii", a adăugat oficialul JTI.
Anual, contrabanda cu ţigarete păgubeşte statele membre ale Uniunii Europene cu circa 10 miliarde de euro. În ţara noastră, fenomenul se situează la aproape 16% din piaţa totală a ţigaretelor, cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani şi jumătate, se mai arată în comunicatul JTI.
Noile reglementări urmează să fie transpuse în legislaţia statelor membre până în mai 2016.
Conform JTI, în ţara noastră, industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat, după companiile din sectorul petrolier. Anul trecut, industria tutunului a virat la buget peste 2,6 miliarde euro: accize, TVA, taxe şi contribuţii.
Exporturile de produse din tutun şi tutun brut au crescut cu 11,5%, de la 476 milioane euro în 2012 la aproape 531 milioane euro în 2013, reprezentând circa 1,1% din totalul exporturilor. Importurile s-au menţinut în 2013 la nivelul din 2012, de 260 milioane euro.
JTI este membră a Grupului Japan Tobacco (JT) şi comercializează mărci precum Winston, Mevius (Mild Seven), Camel, Benson & Hedges, Silk Cut, Sobranie of London, Glamour şi LD. Cu sediul central în Geneva, JTI are 27 de mii de angajaţi şi operaţiuni în 120 de ţări.