Volumul pieţei berii locale s-a menţinut, în 2016, la 15,8 milioane de hectolitri, nivel atins şi în 2015, ponderea producţiei locale rămânând la peste 97% din consumul intern, potrivit Juliei Leferman, director general al Asociaţiei Berarii României.
Consumul de bere pe cap de locuitor în ţara noastră este de 80 de litri, România ocupând în continuare locul şapte la consum în rândul ţărilor europene.
Julia Leferman a afirmat ieri, într-o conferinţă de presă, că producţia de bere reprezintă un stimul pentru creşterea economică a României, prin crearea de locuri de muncă la nivel naţional, generarea de valoare adăugată în cadrul tuturor activităţilor conexe şi prin importante contribuţii la bugetul de stat, sub formă de taxe şi impozite, industria berii generând peste 500 de milioane de euro anual la bugetul de stat.
Domnia sa a mai spus că, datorită faptului că 97% din berea consumată în ţară reprezintă producţie locală, iar 70% din ingrediente provin din agricultura noastră, sectorul berii are o influenţă semnificativă asupra gradului de ocupare a forţei de muncă, prin crearea, la nivelul întregii ţări, direct şi indirect, a aproximativ 85.000 locuri de muncă.
Directorul general al Asociaţiei Berarii României a afirmat: "Chiar şi în condiţiile în care volumul pieţei s-a menţinut, în 2016, la nivelul anului anterior, un lucru este cert: industria berii deţine toate atuurile pentru a rămâne un element cheie al evoluţiei pozitive a economiei locale. Agricultura României este unul dintre sectoarele asupra căruia producţia de bere îşi pune în mod vizibil amprenta pozitivă. Astfel, datorită faptului că 70% din ingredientele berii provin din România, peste 10.000 de români au loc de muncă în agricultură".
Doamna Leferman a mai spus că, spre deosebire de anii precedenţi, în 2016, sectorul berii şi alte sectoare s-au bucurat de lipsa presiunii fiscale şi de predictibilitate fiscală, ceea ce permis ca piaţa să evolueze în mod natural şi să îşi aducă contribuţia la economia naţională.
Preferinţele consumatorilor români privind tipul de ambalaj nu au prezentat modificări semnificative faţă de anul anterior, PET-ul fiind în continuare cel mai vândut tip de ambalaj, cu o pondere de 51,56%, faţă de sticlă - cu 27,68%, draft - cu 3,65% şi doză - cu 17,1%. Totuşi, reprezentanţii Asociaţiei Berarii României au precizat că s-a remarcat o creştere a consumului de bere la sticlă.
Julia Leferman a explicat: "Credem că este o tendinţă a românilor către produse de mai bună calitate, o tendinţă de premiumizare a preferinţelor, de orientare către produse de mai bună calitate".
Importurile de profil au înregistrat o uşoară creştere faţă de anul precedent, de 0,09 milioane de hectolitri, atingând un total de 0,44 hectolitri. Conform directorului general al asociaţiei, ţările care au exportat bere în ţara noastră au fost Germania, Ungaria, Franţa, Olanda, Polonia şi Cehia, ţări cu o cultură a berii şi o producţie locală importantă.
Pe de altă parte, exporturile noastre de bere au înregistrat o uşoară scădere, de 0,08 milioane de hectolitri faţă de anul 2015, atingând un total de 0,42 milioane de hectolitri.
Investiţiile totale ale membrilor Asociaţiei Berarii României ("Bergenbier" SA, "Heineken" România, "United Romanian Breweries Bereprod", "Ursus Breweries", "Martens" şi microberăria "Clinica de bere") au crescut în 2016, comparativ cu anul anterior, valoarea acestora ridicându-se la 69,7 milioane de euro, cu 14,2 milioane mai mult faţă de 2015. Până în prezent, investiţiile cumulate realizate de membrii asociaţiei de la intrarea acestora pe piaţă au atins un total de 1,4 miliarde de euro.
Numărul de locuri de muncă în producţia de bere a înregistrat o uşoară scădere, la nivelul membrilor asociaţiei, de la 3.700 la 3.600 în 2016.
Întrebat dacă Legea fumatului a avut un impact asupra consumului bere, Shachar Shaine, preşedintele Asociaţiei Berarii României, a precizat că s-a simţit un efect puţin semnificativ pe perioada iernii, însă per total nu există o mare diferenţă.
Producţia şi consumul de bere în Uniunea Europeană s-au stabilizat, pentru prima dată de la criza economică, potrivit raportului anual realizat de Asociaţia Berarii României. În topul primelor zece produse din UE, alimente şi băuturi, berea se evidenţiază ca având cea mai rapidă creştere în termeni de valoare a exporturilor.
Producţia de bere creează 2,3 milioane de locuri de muncă în blocul comunitar european.