Lanţurile maritime de aprovizionare sunt gata să se rupă sub povara costurilor de transport

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 11 iunie 2021

Lanţurile maritime de aprovizionare sunt gata să se rupă sub povara costurilor de transport
Călin Rechea

Termeni precum "fanteziste" sau "ieşite din grafice" sunt utilizaţi de American Shipper pentru a descrie costurile de închiriere ale vaselor port-container pentru intervale de până la 90 de zile.

Nava S Santiago, cu o capacitate de 5.060 containere standard, a fost recent închiriată cu 135.000 de dolari pe zi pentru o perioadă de 45 - 90 de zile de către o companie din China, după cum arată publicaţia online.

"Cotaţiile pentru perioade scurte au scăpat de sub control", se subliniază într-un raport recent de la Alphaliner, companie specializată în furnizarea de informaţii din sectorul transportului maritim comercial.

American Shipper mai scrie că tranzacţia de închiriere a navei S Santiago a avut loc la sfârşitul lunii trecute, iar surse anonime din industrie susţin că preţurile ar putea fi cu mult mai mari în prezent.

"Pentru a oferi o perspectivă asupra enormităţii tranzacţiei, proprietarul va câştiga a şasea parte din valoarea navei într-o singură cursă", accentuează autorul articolului din American Shipper. Conform datelor de la VesselsValue, nava S Santiago a fost construită în 2006 şi este deţinută de Cyprus Sea Lines, iar în prezent este evaluată la circa 38 de milioane de dolari.

Publicaţia American Shipper subliniază că avansul exploziv al costurilor de închiriere pentru navele port-container "are sens doar dacă preţul containerele transportate este suficient de mare pentru a garanta un profit".

Conform datelor de la Freightos, care publică preţurile pentru containere la nivelul principalelor rute globale, Freightos Baltic Index, aceste preţuri au înregistrat noi recorduri aproape în fiecare zi din 2021.

Cele mai mari corespund rutelor care leagă China/Asia de Est de Nordul Europei şi de porturile din Marea Mediterană prin Canalul Suez (vezi graficul).

Pentru transportul către Nordul Europei, cotaţia pentru un container a fost de 4.961 de dolari în ultima săptămână a anului trecut, iar la sfârşitul săptămânii trecute era de 10.492 de dolari. Preţul şi-a continuat apoi creşterea până la 11.037 de dolari, conform ultimelor date de la Freightos.

Pentru transportul unui container din Nordul Europei către China/Asia de Est ultimul preţ cotat era de 1.659 de dolari.

Aceste dezechilibru major este determinat de cererea mare de containere goale în China pentru transportul mărfurilor către Europa şi America de Nord, în condiţiile în care odată ajunse la destinaţie nu sunt reîncărcate şi transportate către China în timp util. Astfel, criza containerelor a determinat şi creşterea explozivă a cererii pentru transportul containerelor goale către China şi Asia de Est.

Cotaţia medie la nivel global pentru transportul unui container a crescut de circa două ori de la începutul anului, până la circa 6.000 de dolari, în condiţiile în care preţul unui container pentru ruta China - Mediterana a urcat până la 10.443 dolari.

Pentru rutele din Pacific dintre China şi coasta de vest a Americii de Nord preţul unui container a urcat până la circa 6.200 de dolari, în timp ce pentru ruta dintre America de Nord şi China preţul a ajuns la circa 1.300 de dolari.

Toate aceste cotaţii record ale transportului în containere se regăsesc în preţurile finale plătite de consumatorii din Europa şi America de Nord, dar aceste presiuni s-ar putea atenua în următoarea perioadă, însă nu dintr-un motiv îmbucurător.

Cotidianul South China Morning Post din Hong Kong arată că producătorii din China au început să facă reduceri de personal şi să închidă linii de producţie, deoarece "este prea riscant să accepte comenzile noi".

Fenomenul este determinat de creşterea accelerată a costurilor de producţie şi a preţurilor materiilor prime, care au avut ca rezultat eliminarea marjelor de profit.

Conform datelor de la Biroul Naţional de Statistică al Chinei (NBSC), preţurile producătorilor industriali şi-au accelerat creşterea anuală până la 9% în luna mai 2021, cea mai mare din 2008, de la 6,8% în luna precedentă, în condiţiile în care preţurile materiilor prime au crescut cu o rată anuală de 18,8%, iar preţurile combustibililor şi energiei electrice cu 20,7%.

SCMP scrie că pentru mulţi producători din partea sudică a Chinei aprovizionarea cu materialele necesare a devenit prea scumpă pe fondul extinderii problemelor de la nivelul lanţurilor de aprovizionare, iar astfel pot apărea reduceri semnificative ale producţiei în multe sectoare ale industriei prelucrătoare.

"S-ar putea ca 2021 să fie mai rău decât 2020", mai scrie publicaţia din Hong Kong, care arată că autorităţile de la Beijing sunt îngrijorate de această evoluţie şi încearcă să găsească soluţii pentru stabilizarea situaţiei, inclusiv prin intermediul plafonării preţurilor şi a măsurilor de descurajare a activităţilor speculative, precum şi prin "mai buna supervizare a sectoarelor industriale".

Această "soluţie" nu poate funcţiona, însă, pe termen mai lung, mai ales pe fondul schimbărilor majore care se produc în prezent la nivelul lanţurilor de aprovizionare şi desfacere globale, care au fost construite în jurul producţiei ieftine din China.

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. Deci venituri record TTS in 2020?

    Ma rog, nu ca am prins mare branza la prorata. 

    1. TTS nu are nimic de a face cu ce este prezentat mai sus.

      Insa daca se transporta atat se va opri ingramadeala chiar la gura Dunarii sau cum?

      E de asteptat ca aceasta crestere sa se propage. 

      Containerele nu au ca destinatie Marea Neagra si nu vor avea legatura cu transportul pe Dunare, deci TTS nu va beneficia.

    sa se rupa sub greutatea banilor care i fac, e corect spus, a preturilor umflate care se duc in pretul produsului adica in buzunarul nostru.

    Alt articol apocaliptic din partea domnului Rechea.

    1. Nu doar apocaliptic (ca toate articolele sale) dar si scos din context (probabil preluat din vreun articol din presa internațională) ... graficul arata o creștere abrupta comparativ cu Iulie 2020 (luna în plina criza când nu se știa exact cât va dura, dacă va exista un program eficient de vaccinare, etc.), iar comerțul international e în plina creștere în ultimele decenii (deci e normal sa existe discrepante în preturile de transport ... durează ceva pana se calibrează / echilibrează piața). Cine a studiat industria de shipping nu e surprins de creșterea preturilor si poate veni chiar cu exemple inverse, când datorita scăderii in cerere din China, preturile s-au prăbușit.

      Dar cel mai important, dacă citești The Wall Street Journal, Financial Times, the Economist e clar vizibil optimismul, exuberanta (uneori inconștiența) tipic americana care vede criza ca fiind gata, injectând sume imense în economie, pariind pe creșteri istorice, pe interconectarea din ce in ce mai mare a tarilor ... ziarul Bursa il are pe Rechea, care e cu drobul de sare, totul se prăbușește, totul e "gata sa se rupă", noroc cu Calin ca ne previne, ca de oferit soluții nu e in stare ... articolului se termina cu fraza "această soluție nu poate funcționa" :)) 

      tre' sa mai fie si din cei cu apocalipsa ca prea e multa miere peste tot !

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7329
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3176
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9824
Gram de aur (XAU)Gram de aur387.3649

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb