Conform unui Ordin recent al ANRE, furnizorii sunt obligaţi să trimită 3 oferte către portofoliu propriu de consumatori casnici din Serviciul Universal. Aceste oferte sunt exclusiv ofertele proprii ale furnizorului actual, una dintre acestea fiind în fapt preţul de Serviciu Universal pe care consumatorii îl achită deja de la 1 ianuarie 2021. Acestă practică impusă prin legislaţia secundară din România, conform analizelor efectuate de Asociaţia Energia Inteligentă în rândul consumatorilor induce ideea ca în urma alegerii unei dintre ofertele primite consumatorul va beneficia de cea mai mică ofertă din piaţă existentă la acel moment.
"În fapt cele mai mici oferte ale furnizorilor din piaţa de energie conform Comparatorului de preţuri al ANRE, sunt mai mici cu până la 19% faţă de preţul cel mai mic ofertat de furniorul actual al consumatorului casnic aflat în Serviciul Universal. Această situaţie, manipulatorie, ar putea fi corectată printr-un ordin al ANRE în care să se stabilească obligaţia furnizorului de a transmite o copie a tabelului din Comparatorul de Preţ al ANRE cuprinzând oferta sa cea mai mică şi toate ofertele existente în Comparator sub oferta sa", arată Asociaţia Energia Inteligentă.
În lipsa acestei informaţii consumatorii vor achita în continuare preţuri mai ridicate faţă de preţul din anul 2020 cu până la 19% (de menţionat că în Serviciul Universal, în momentul de faţă consumatorii achită preţuri mai ridicate cu pănă la 26%).
"Observăm din datele prezentate, ENEL din nou se prezintă diferit faţă de ceilalţi furnizori existenţi pentru consumatorii casnici. În opinia noastră acest fapt datorându-se practicii acestuia de a trece un număr mare de consumatori casnici în piaţa concurenţială după anul 2018 (inclusiv fără consimţământul acestora) şi a creşte substanţial preţul energiei electrice la consumatorii din piaţa concurenţială, "compensând" cu oferte preţuri mai mici consumatorii care doresc să treacă în piaţa concurenţială din Serviciul Universal", mai relatează asociaţia citată.
Dar de ce ceilalţi furnizori au preţuri mai mari faţă de cel mai mic preţ din piaţă?
Conform sursei citate, "Răspunsul este unul complex şi cuprinde multe motive de la costuri mai mari ale furniozrii actuali, până la avantajele portofoliului de clienţi deţinut. Totuşi ne vom opri doar la unul dintre aceste motive, cel privind activităţile incorecte care există în piaţa de energie şi care are efecte negative în funcţionare şi dezvoltarea, mai ales pe termen mediu şi lung, a funcţionării pieţei de energie. Pe actuala piaţă există furnizori - producători de energie electrică care vin cu următoarele practici. Astfel, aceştia vând energie electrică en gros furnizorilor (cantităţile mari, teoretic au preţul cel mai mic), la preţuri cu cca. 10-15% mai mari decât preţul cu care vând en detail consumatorilor lor finali (cantităţile mici, teoretic au preţul cel mai mare)."