După câţiva ani de regres, Litoralul intră, începând din 2008, într-o nouă eră de dezvoltare, cu un număr impresionant de turişti, ce aminteşte de vremurile sale de glorie. Operatorii spaţiilor de cazare de pe Litoral susţin că salvarea staţiunilor noastre este asigurată de puzderia de apartamente şi case de vacanţă finalizate recent sau aflate în curs de execuţie.
Potrivit revistei BURSA CONSTRUCŢIILOR, efervescenţa turismului de weekend în extrasezon este asigurată de locuinţele de vacanţă şi a sporit considerabil numărul vizitatorilor din ultimii doi ani, susţin patronii de hoteluri din zonă. Corina Martin, preşedintele Asociaţiei "Litoral", estimează că, în staţiuni, sunt în execuţie circa 2.000 de locuinţe de vacanţă. Agenţii imobiliari susţin că oraşul Constanţa beneficiază de peste 1.000 de apartamente în diferite stadii de dezvoltare. Conducerea Zonei Metropolitane Constanţa apreciază că oraşul şi localităţile adiacente vor atrage, în următorii 10 - 15 ani, investiţii de circa 30 de miliarde de euro.
Majoritatea sunt concentrate în infrastructură şi imobiliare.
Revista BURSA CONSTRUCŢIILOR arată, în nr.5/2008, că dezvoltarea pieţei imobiliare de la malul mării sfidează stagnarea din alte oraşe şi a atras fonduri private importante în construirea de spaţii de cazare de mici dimensiuni, pensiuni medii şi mari, dar şi hoteluri de trei, patru şi cinci stele. Mai mult decât atât, Litoralul a reuşit performanţa notabilă, tot datorită pieţei imobiliare, să aibă în formare noi staţiuni între Mamaia şi Năvodari, în 23 August şi la Corbu.
Agenţii imobiliari estimează că sudul Litoralului, până acum ignorat de investitori, atrage investiţii importante în apartamente şi case de vacanţă. Preţul terenurilor din zonă aproape s-a dublat în ultimul an, iar loturile din zona 2 Mai - Vama Veche sunt deja la al treilea şi al patrulea proprietar. Costineştiul este lider în această parte a Litoralului cu cele mai multe proiecte de apartamente de vacanţă în execuţie, urmat de zona Neptun - Olimp. Mangalia, Venus şi Saturn se află abia la începutul dezvoltării, iar 23 August are aprobat un plan urbanistic pe 600 de hectare pentru o nouă staţiune la malul Mării, cu locuinţe de vacanţă şi cu spaţiile de cazare şi distracţie aferente.
Primăria se luptă să atragă investitori, iar prima mini-staţiune de 200 milioane de euro din estul localităţii va fi realizată de o companie austriacă.
Constanţa şi împrejurimile nu se lasă mai prejos din punct de vedere imobiliar. Oraşul şi staţiunea Mamaia a intrat în atenţia marilor investitori, care dezvoltă ansambluri cu câteva sute de locuinţe fiecare. Terenurile disponibile din oraş sunt foarte puţine şi foarte scumpe, cu preţuri maxime de 2.000 de euro/mp.
Piaţa de apartamente vechi cunoaşte, în acest an, o stagnare şi preţuri foarte ridicate, comparabile cu Bucureştiul. Agenţii imobiliari locali susţin că anul trecut preţurile vechilor apartamente au sporit cu 25%, iar tranzacţiile din acest an au scăzut din cauza scumpirii creditării şi a prudenţei băncilor şi cumpărătorilor.
Potrivit revistei BURSA CONSTRUCŢIILOR, primarul reales al Constanţei, Radu Mazăre, a dat o lovitură gra pieţei imobiliare prin demararea unui program de construire a 11.000 de apartamente pentru tineri. Locuinţele vor fi vândute la preţ de execuţie, care este la jumătatea celui de pe piaţa liberă. Primăria a înregistrat, în această primăvară, peste 16.000 de cereri de la tinerii constănţeni. Primele 1.000 de locuinţe vor fi gata anul viitor. Începând din 2009, municipalitatea constănţeană ăşi propune un ritm de execuţie de 3.000 de unităţi locative pe an.
În plus, administraţia locală a demarat şi un program de subvenţionare cu 50% a dobânzii pentru creditele ipotecare pentru achiziţia de apartamente de pe piaţa liberă. Oferta este valabilă pentru locuinţe cu o valoare de achiziţie până în 100.000 de euro. Au fost demarate, încă din această primăvară, discuţiile pentru încheierea protocolului de colaborare cu băncile. Constănţenii preferă să-şi construiască locuinţe individuale în localităţile adiacente oraşului, precum Cumpăna, Ovidiu, Lumina şi Valu lui Traian. Terenurile sunt mai ieftine, beneficiază şi de utilităţi, iar casele nu costă mai mult de 90.000 de euro.
Reporterii revistei BURSA CONSTRUCŢIILOR, susţin că nici Delta nu stă rău la capitolul investiţii. Hotelierii din zonă estimează o creştere a numărului de turişti şi o sporire a spaţiilor de cazare cu circa 30%. Sunt în execuţie multe pensiuni cu 6-20 de camere, dar şi hoteluri de trei şi patru stele în Tulcea şi Murighiol. Anul viitor, operatorii din Deltă speră să readucă turiştii străini pe aceste meleaguri pitoreşti, care sunt încă, speriaţi de gripa aviară.