Preşedintele PNL, Ludovic Orban, susţine că prin creşterea accizei la combustibil va creşte inflaţia, puterea de cumpărare se va eroda, iar veniturile vor creşte artificial la bugetul de stat.
Într-o emisiune la Antena 3, Ludovic Orban a afirmat joi, potrivit Agerpres: "În expunerea de motive pe care o face Guvernul la justificarea creşterii accizelor la combustibil recunoaşte că a crescut volumul vânzărilor. În schimb, încasările la acciză ele nu corespund creşterii volumului vânzărilor, ceea ce înseamnă că a existat o evaziune în vânzarea combustibilului şi statul a fost incapabil să colecteze surplusul de acciză ca urmare a creşterii vânzărilor. Prin creşterea accizei la combustibil, nu o să câştige niciun ban în plus, o să crească costul pe transport pe fiecare produs, fiecare serviciu şi produs care înglobează costul de transport îşi va creşte preţul. Ce înseamnă asta, va însemna inflaţie, va însemna erodarea puterii de cumpărare (...) şi rezultatul va fi creşterea inflaţiei, adică o creştere artificiale a veniturilor la bugetul de stat. Astea sunt şmecherii pe care le face Guvernul".
Pe de altă parte, preşedintele PNL a apreciat drept "un atac împotriva firmelor" obligativitatea creării unui cont special pentru TVA.
Orban a explicat: "Contul special pentru TVA apare din nou ca un iepure scos din joben din disperarea celor care sunt la guvernare. Această măsură este un atac împotriva firmelor (...) Singurul efect al contului special pentru plata TVA va fi acela că banii care intrau în contul firmelor pe facturile tăiate de la partenerii de afaceri şi care puteau fi folosiţi ca şi capital de lucru o perioadă de o lună sau trei luni, în funcţie de ritmicitatea cu care plăteşte firma TVA, nu vor mai fi la dispoziţia firmei".
Premierul Mihai Tudose a anunţat miercuri, la România TV, că plata defalcată a TVA va fi opţională o perioadă, dar de la 1 ianuarie 2018 va fi obligatorie.
Accizele la carburanţi ar putea reveni la nivelul din anul 2016, creşterea fiind propusă pentru că au scăzut încasările la buget din această taxă cu 634,3 milioane lei, iar preţurile la motorină sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană, după Luxemburg şi Bulgaria, conform unui proiect de ordonanţă privind modificarea Codului fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).