Mark Zuckerberg, fondatorul şi CEO-ul Facebook, susţine reformarea modului în care giganţii online sunt impozitaţi la nivel mondial, chiar dacă asta înseamnă ca aceştia să plătească mai mult guvernelor naţionale, potrivit AFP. Propunerea vine la iniţiativa Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).
"Ne dorim o reformă fiscală şi mă bucur că OECD are în vedere acest lucru", spune Zuckerberg la o conferinţă în Germania. "Vrem ca procesul OECD să aibă succes, astfel încât să avem un sistem stabil şi fiabil care să meargă înainte", a adăugat el.
Impozitul digital a reprezentat un element de dispută între SUA şi Franţa, în special, după ce Parisul şi-a impus anul trecut propriul impozit pe gigantii digitali americani, precum Facebook, Google, Amazon şi Apple. Washingtonul a catalogat acest demers ca fiind discriminatoriu, dar ambele părţi au convenit luna trecută să urmărească un cadru global sub egida OECD, Parisul suspendând încasarea impozitului până în decembrie 2020.
La rândul ei, Marea Britanie vrea să introducă propriul impozit digital, în ciuda impactului potenţial negativ asupra speranţelor sale de a încheia un acord comercial cu Statele Unite, în urma ieşirii din UE.
Negociatorii OECD au următorul termen limită la începutul lunii iulie, când cele 137 de ţări participante se vor întruni pentru a conveni asupra principalelor elemente de politică ale impozitului digital.
OECD a informat săptămâna trecută că modificările fiscale în discuţie cresc cu 4% profitul global pentru corporaţii, provenit din impozite, în valoare de 100 de miliarde de dolari (92 de miliarde de euro) anual. Câştigurile obţinute ar fi "în mare măsură similare în economiile cu venituri mari, medii şi mici", a adăugat OECD într-un comunicat. "Scopul este să ne asigurăm că întreprinderile multinaţionale care desfăşoară activităţi sustenabile în locuri unde acestea nu pot avea o prezenţă fizică pot fi impozitate în astfel de jurisdicţii", a explicat acesta.
Acest lucru ar pune capăt practicii observate în Europa în prezent, în care companiile multinaţionale online care operează în mai multe ţări îşi stabilesc sediul într-un regim de impozitare scăzută, cum ar fi Luxemburg sau Irlanda, pentru a minimiza cheltuielile fiscale, potrivit AFP.