Mediul investiţional se arată profund preocupat de propunerile referitoare la bugetul de stat şi la bugetul asigurărilor sociale pentru anul 2019, acestea nefiind supuse dezbaterii publice în luna octombrie 2018, potrivit unui comunicat de presă transmis de Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).
Acesta menţionează că execuţia bugetară aferentă perioadei de 10 luni din anul 2018 creează îngrijorare în mediul de afaceri, pe fondul creşterii cu circa 25% a cheltuielilor salariale aferente sectorului bugetar. Majorarea agresivă a salariilor în administraţia centrală şi locală este una dintre cauzele majore ale creşterii atractivităţii locurilor de muncă din acest sector, în defavoarea celui privat, fenomen concretizat în încetinirea semnificativă a creşterii economice.
"Lipsa unor reforme consistente privind simplificarea şi clarificarea procedurilor administrative, dar mai ales lipsa de progres în informatizarea completă a relaţiilor între contribuabili şi administraţie determină menţinerea unui aparat birocratic ineficient. Lipsa investiţiilor publice, în afara cheltuielilor destinate modernizării armatei române, determină şi o frânare a investiţiilor private, alimentând tendinţa accentuată de apelare la importuri, în defavoarea producţiei interne", subliniază comunicatul citat.
AOAR consideră că bugetul de stat pentru anul 2019 trebuie să se bazeze pe o îngheţare a salariilor în sectorul bugetar, cel puţin pentru primele 6 luni ale anului, eventualele creşteri salariale putând fi operate în concordanţă cu evoluţiile economice reale, odată cu efectuarea rectificărilor bugetare, instrument devenit, din păcate, o practică a tuturor guvernelor din ultimii 10-15 ani.
În condiţiile în care predictibilitatea fiscală reprezintă principala preocupare a mediului de afaceri, AOAR susţine, de asemenea, necesitatea confirmării explicite de către reprezentanţii Guvernului României a angajamentului conform căruia bugetul de stat pentru anul 2019 se bazează pe prevederile actuale ale Codului Fiscal, fiind exclusă modificarea pe termen scurt a acestuia sau introducerea de noi taxe şi impozite.
Mediul de afaceri solicită ca prezentarea bugetului de stat să fie însoţită de un raport care să evalueze efectele aplicării în anul 2018 a măsurii "split TVA". Ministerul de Finanţe trebuie să se constituie în garantul stabilităţii sistemului fiscal şi oponentul ferm al oricăror propuneri vizând introducerea unor noi taxe şi impozite.
AOAR solicită ca, odată cu bugetul de stat, să fie pusă în discuţie lista primelor 10-20 obiective de interes naţional, inclusiv cele care se pot realiza prin utilizarea fondurilor europene, specificându-se sumele prevăzute şi indicatorii fizici ce trebuie realizaţi trimestrial, în conformitate cu stadiul real de pregătire a acestor investiţii. "Considerăm inacceptabilă continuarea alocării an de an a unor mari sume de bani către Ministerul Transporturilor şi realocarea acestora altor sectoare, cu ocazia rectificărilor bugetare, invocându-se an de an aceeaşi motivaţie: «nu au putut fi cheltuiţi!»", opinează AOAR. Asociaţia solicită de mai mult de zece ani modernizarea structurii bugetului de stat, prezentarea acestuia pe bază de programe asumate de ministerele de linie, cu specificarea unor obiective măsurabile prin indicatori specifici, numerici.
AOAR exprimă serioase rezerve faţă de perspectiva discutării şi aprobării în Parlament a bugetului de stat în ultima decadă a lunii decembrie, procedură care reduce la zero dezbaterea publică a acestui document de maximă importanţă pentru mediul de afaceri.
Autorităţile dezbat, în prezent, proiectul de buget pentru anul viitor, urmând ca acesta să fie discutat şi în Parlament.