• Amânarea lucrărilor la tronsonul Comarnic - Braşov, o nouă problemă pentru metalurgiştii furnizori de fier-beton
Lovite din plin de criza economică, metalurgia şi siderurgia neferoasă mai "încasează" o nouă lovitură de la stat, după ce, în ultima perioadă, comenzile au scăzut substanţial, iar numărul de şomeri din sector preconizat este de ordinul miilor.
Lucrările la tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov (58 km), unul din proiectele de anvergură din infrastructură care angrenează un volum uriaş de materiale de construcţii şi fier beton (produs de metalurgişti), au fost din nou amânate, ne-a declarat Bogdan Hossu, preşedintele CNS Cartel ALFA, confederaţie ce reprezintă şi organizaţiile sindicale din metalurgie.
"Desemnarea executantului acestei lucrări
Hossu a catalogat această amânare drept, "o tâmpenie", care "pune în pericol chiar organizarea jocurilor de iarnă din 2013", prin nefinalizarea, la timp, a lucrărilor.
Contactaţi de noi, reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADRN), au precizat că nu s-a stabilit momentan un nou termen privind Comarnic- Braşov.
Odată cu această amânare, şi toate speranţele metalurgiştilor de rederesare a industriei, prin comenzile masive de fier-beton din sectorul lucrărilor publice, s-au cam năruit.
Planul de măsuri anti-criză pregătit de Guvernul Boc nu cuprinde soluţii directe la problemele metalurgiei şi siderurgie neferoase, pentru cele două ramuri prevăzându-se un ajutor, indirect, prin contractarea de materiale de către sectorul construcţilor şi al lucrărilor publice.
"Pentru sectorul nostru, soluţiile au fost discutate la modul general, prin comenzi de oţel, la lucrările din infrastructură", ne-a declarat secretarul general al Federaţiei Sindicale a Siderurgiştilor "METAROM", Nicolae Coman. Sindicalistul s-a arătat dezamăgit de amânarea lucrărilor la tronsonul Comarnic-Braşov.
Şi asta deoarece, situaţia celor două ramuri fundamentale din economia noastră, metalurgia şi siderurgia neferoasă, este destul de proastă la ora actuală: 10% din angajaţii sectorului, aproximativ 3.200 de salariaţi, sunt în pericol de a-şi pierde locurile de muncă din cauza problemelor economice ale combinatelor. Criza a redus substanţial comenzile, iar, mai nou, sectorul stă pe un butoi cu pulbere, după ce organizaţiile sindicale au anunţat proteste.
Contextul nefavorabil sectorul i-a determinat pe liderii de sindicat să solicite, urgent, intervenţia statului.
"Vom avea, miercuri, o întâlnire cu miniştrii Pogea şi Videanu pentru a discuta situaţia sectorului", a precizat Nicolae Coman.
Printre revendicările sindicaliştilor se regăsesc aplicarea unor măsuri protecţioniste şi a unor comenzi de stat.
Contactat de noi, preşedintele METAROM, Mircea Scântei, ne-a explicat că discuţiile vor viza, în special, stabilirea unor comenzi de stat în domeniul oţelului şi al altor materiale, precum şi posibilitatea de suplimentare a rezervei de stat, la un preţ de intervenţie, cu materialele aflate în surplus.
"Vom cere ca fondurile alocate de către stat pentru lucrările publice de profil să rămână în ţară, întrucât fiecare stat din UE, pe timp de criză, îşi protejează propriile industrii", ne-a mai spus liderul METAROM.
Cu toate că sindicaliştii au lăsat de înţeles că sunt destul de optimişti în privinţa rezultatelor negocierilor cu reprezentanţii Guvernului, Mircea Scântei a avertizat că, în situaţia unui răspuns nefavorabil şi a lipsei de intervenţie a Executivului, lucrurile vor degenera.
"Procentul de disponibilizaţi de 10% estimat de noi poate fi mult mai mare dacă nu vom găsi rapid soluţiile adecvate", a subliniat Mircea Scântei.
Liderul METAROM a avertizat că în situaţia unui răspuns nefavorabil din partea Guvernului, sindicatele vor fi, din nou, nevoie să protesteze.