Reporter: Cum a evoluat piaţa croazierelor anul trecut şi ce perspective de dezvoltare vedeţi pe acest segment?
Mihai Grigoraş: Per total, trendul vacanţelor pe croazieră în Europa şi în ţara noastră este unul ascendant, cu o creştere de la an la an. Piaţa de croaziere este un segment foarte dinamic. Deşi nici un an nu seamănă cu altul, de cinci ani această piaţă a cunoscut o creştere constantă de aproximativ 8-10% anual. Cruise Hub estimează o creştere de 30% pe 2019, faţă de 2018 în pasageri plătitori, adică adulţi. În continuare va creşte segmentul croazierelor, în principal cel exotic, şi mă refer aici la Caraibe, pentru care românii au un apetit deosebit şi la fel şi pentru Insulele din Oceanul Indian - Mauritius, Madagascar, Sychelles, Reunion, chiar şi India.
Reporter: Câţi turişti au ales să meargă în croaziere cu CruiseHub, anul trecut?
Mihai Grigoraş: Anul trecut în jur de 10.000 de pasageri au călătorit pe navele de croazieră prin serviciile noastre. Anul acesta cum spuneam, ne aşteptăm să avem cam 13.000 de pasageri.
Reporter: Care sunt cele mai căutate croaziere?
Mihai Grigoraş: Cele mai căutate croaziere sunt cele din Marea Mediterană datorită proximităţii portului de îmbarcare. Fiind mai aproape, zborul este mai scurt, iar preţul biletului este mai mic. De asemenea, foarte căutate sunt şi croazierele în Nordul Europei. Acestea sunt principalele destinaţii preferate de turiştii români. Dar, aşa cum spuneam, zona de Caraibe şi Oceanul Indian au foarte mare căutare şi din ce în ce mai mulţi români încep să aleagă astfel de experienţe exotice.
Reporter: Care este preţul mediu al unei croaziere?
Mihai Grigoraş: Preţul mediu al unei croaziere de 7 nopţi/8 zile, în Marea Mediterană, ajunge la 750 de euro de persoană, asta înseamnă în jur de 1500 de euro preţul unei cabine duble.
Reporter: Ce alte costuri presupune o vacanţă pe vapor?
Mihai Grigoraş: Trebuie să ştim că pachetul de croazieră nu conţine şi biletul avionului. Astfel, pe lângă preţul croazierei se adaugă costul zborului, serviciu de transfer de la aeroport, la port - tur şi retur, iar la bord se pot achiziţiona servicii suplimentare. Aici putem vorbi de pachete de băuturi, servicii de spa, excursii opţionale, internet, servicii care se adaugă la tariful iniţial al croazierei. Depinde de ce buget îşi face fiecare familie în parte. Sunt pasageri care cheltuie şi 5-10.000 de euro la bord, doar din extraservicii sau din cumpărăturile pe care le fac. La bordul navelor de craozieră sunt foarte multe zone de shopping cu preţuri de duty free, avantajoase, iar pasagerii nu rezistă.
Reporter: De ce aleg, în general, turiştii să meargă într-o croazieră în locul unei vacanţe clasice? Şi de ce activităţi se pot bucura, în general, turiştii la bordul unei nave de croazieră?
Mihai Grigoraş: De regulă cei care aleg să meargă într-o croazieră o fac din două motive - destinaţiile în care ajungi, dar şi datorită faptului că nava în sine este o destinaţie. În primul rând este ceva nou, inedit. Vacanţa pe croazieră, ca produs turistic, este relativ nouă pe piaţa din ţara noastră. Turiştii aleg croazierele şi datorită faptului că pot vedea într-o săptămână patru ţări şi cinci oraşe importante. În plus, le ai pe toate incluse la bord. Mă refer aici de la cazare, activităţi de distracţie şi relaxare şi până la la piscine, jacuzzi, mese incluse la bord, este un produs care include cam toate serviciile pe care turiştii şi le doresc. Este un produs complet.
Dacă ar fi să ne gândim la familiile cu copii de exemplu, aceştia iau în calcul faptul că la bordul unui vas de croazieră se pot bucura de spectacole de divertisment, care sunt gratuite şi diferite în fiecare seară, există aici locuri de joacă special amenajate pentru copii, aquaparkuri la bord, găseşti simulatoare de Formula 1, pistă de bowling. Pentru adulţi, navele de croazieră pun la dispoziţie servicii de spa, loungiuri foarte multe, baruri, discoteci şi restaurante cu specific, cazinouri.
În plus, pe navele MSC Seaside şi Meraviglia, spectacolele de entertainment poartă semnătura în exclusivitate Circ du Soleil. Astfel, pe aceste două nave de croazieră, de două ori pe săptămână, te poţi bucura de un spectacol Circ du Soleil.
Ţinând cont că oferă atât de multe lucruri, poţi să stai o săptămână pe nava de croazieră fără să te plictiseşti.
Reporter: Care a fost cea mai populară destinaţie/croazieră anul trecut printre clienţii dumneavoastră?
Mihai Grigoraş: Marea Mediterană a atras anul trecut cei mai mulţi turişti.
Reporter: Ce le propuneţi anul aces-ta turiştilor care vor să meargă într-o croazieră?
Mihai Grigoraş: Anul acesta încercăm să promovăm mai activ o des-tinaţie care deşi există pe piaţă, nu este atât de cunoscută la noi - Alaska. De asemenea, avem câteva îmbarcări din New York cu itinerarii în America de Nord. Vom pune foarte mare accent pe Dubai cu Emiratele Arabe Unite, unde va fi poziţionată cea mai nouă navă de croazieră lansată în Southampton, la începutul lunii martie de MSC - Bellissima. Lansarea acestei nave a fost un eveniment european extrem de important şi de mare anvergură unde au cântat Sophia Loren, Andreas Bocelli şi Craig David.
În prezent MSC Bellissima operează croaziere în Marea Mediterană, unde va rămâne până în luna decembrie, apoi va fi poziţionată din decembrie până în luna martie în Emiratele Arabe Unite.
Reporter: Care este capacitatea unei nave de croazieră?
Mihai Grigoraş: Aceasta variază în funcţie de navă. Bellissima, de exemplu, are o capacitate de peste 5000 de pasageri la care se adaugă echipajul, care, dacă ar fi să facem un raport, înseamnă trei membri ai echipajului la un turist. Acestui fapt se datorează serviciile pe care nava le oferă şi care ajung să fie de foarte bună calitate. Acesta este şi motivul pentru care cei care au fost într-o croazieră, de cele mai multe ori doresc să repete experienţa.
Fiind o cerere foarte mare în piaţă, foarte mulţi operatori construiesc nave de croazieră. Anul acesta, pe lângă Bell-i-ssima se vor lansa alte două nave de croazieră şi anume MSC Virtuosa, în noiembrie la Hamburg şi MSC Costa Smeralda, care se va lansa în Veneţia.
MSC (Mediterranean Shipping Company) este una dintre cele mai importante linii de croazieră pe piaţa din ţara noastră. A fost lansată în 2001, iar în acest moment are cea mai nouă şi cea mai tânără flotă de nave, construind aproape în fiecare an noi nave. Este o linie deţinută de familia Aponte din Sorrento, de lângă Napoli şi este singura companie de croazieră cotată la bursă, deţinută de un singur om.
MSC este unul dintre principalii noştri furnizori şi parteneri, dar mai colaborăm cu Costa Croicere, cu liniile din Grupul Royal Caribbean, Silversea - care este o linie premium de şase stele şi cu NCL (Norwegian Cruise Line).
Navele de croazieră sunt, în general, extrem de luxoase, iar preţurile nu sunt extreme de mari. Acesta este şi scopul celor care construiesc nave de croazieră. Nu mai atacă linia de luxury, încearcă să se adreseze meselor. Vorbim de 10-15 nave de croazieră care operează în Marea Mediterană vara, cu câte 4000-5000 de pasageri fiecare, este o capacitate imensă. Sunt foarte mulţi europeni la bord, interesul este mare pentru Marea Mediterană care este ofertantă din punct de vedere turistic, toate oraşele sunt importante.
Reporter: Care este circuitul unei nave prin Marea Mediterană?
Mihai Grigoraş: Un exemplu de itinerariu ar fi cu îmbarcare din Genova-Marsillia- Palma de Mallorca-Malta - Sicilia - Napoli - Roma şi înapoi în Genova. Acesta ar fi un circuit standard de 7 nopţi, 8 zile în Mediterana de Vest. Vasul navighează noaptea, iar ziua opreşte în fiecare port, timp în care pasagerii pot debarca, pot descoperii oraşele pe cont propriu sau pot achiziţiona excursii opţionale. O excursie opţională standard pleacă de la 35 de euro de persoană, pentru un tur de oraş şi poate ajunge şi la 100-120 de euro o excursie de 8 ore, cu prânz inclus, în funcţie de complexitatea şi de durata excursiei.
Trebuie să mai spunem că sunt mulţi care nu coboară şi aleg să rămână să se relaxeze la piscină.
Reporter: Care este publicul ţintă pentru acest tip de vacanţă?
Mihai Grigoraş: În general, ca segmentare a genului de turist pentru acest produs avem foarte multe familii cu copii, cupluri, mici grupuri de tineri, dar şi grupuri de persoane de 55 de ani plus, care merg în grupuri organizate prestabilite, cu toate serviciile incluse şi însoţitor de grup din partea agneţiei. Avem, în medie, cam două astfel de grupuri pe lună, cu aproximativ 40 de peroane.
Reporter: Care sunt preţurile practicate pentru o vacanţă pe o navă de croazieră?
Mihai Grigoraş: Preţurile în Marea Mediterană pe perioada verii, mai-septembrie, pleacă de la 549 de euro de persoană. Iar pentru pachetele care include şi bilet de avion avem o ofertă pe fiordurile Norvegiei, o croazieră, în iulie, de 11 nopţi, care ajunge în cel mai Nordic punct al Europei - Capul Nord, cu toate serviciile incluse de la 2029 de euro de persoană. Trebuie să spun că turiştii trebuie să rezerve din timp, astfel pot beneficia şi de tarifele din perioada de early booking, cu discounturi de până la 50%.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei anul trecut? Şi ce estimări aveţi pentru anul în curs?
Mihai Grigoraş: Cifra de afaceri anul trecut a fost de peste 2 milioane de euro şi vizăm ca anul acesta să ajungem la peste 3 milioane.
Reporter: Ce proiecte de viitor aveţi în plan?
Mihai Grigoraş: În prezent urmărim să avem o prezenţă mai activă în trei zone ale ţării - Iaşi, Cluj şi Timişoara.
Reporter: Vă mulţumesc!