Ministerul Educaţiei a publicat, în această seară, proiectul noilor planuri-cadru pentru liceu în vederea dezbaterii publice. Acesta vizează modificarea şi adaptarea curriculumului liceal, cu scopul de a îmbunătăţi pregătirea elevilor în funcţie de cerinţele actuale ale pieţei muncii şi ale continuării studiilor superioare.
Direcţiile de dezvoltare a planurilor-cadru pentru învăţământul liceal se concentrează pe crearea unui echilibru, pe predictibilitate, echitate, flexibilitate şi relevanţă. Aceste planuri urmăresc să ofere competenţe de bază şi specialitate tuturor elevilor, începând cu acomodarea în clasele IX şi X şi avansând treptat spre specializarea majoritară în clasele XI şi XII.
Planurile promit opţiuni educaţionale personalizate, adaptate atât nevoilor individuale ale elevilor, cât şi cerinţelor pieţei muncii.
Se pune accent pe evitarea supraîncărcării şi pe asigurarea unei pregătiri relevante pentru cariere şi studii universitare, printr-o structură echilibrată şi previzibilă.
Elevii pot alege opţionale din oferta şcolii, pentru aprofundare, noi discipline sau opţionale integrate, care să răspundă nevoilor şi intereselor lor educaţionale.
Elevii din filiera tehnologică pot obţine o calificare profesională de nivel 3 după primii trei ani de liceu şi nivel 4 la finalizarea întregului parcurs liceal, având posibilitatea de a susţine examene pentru certificarea competenţelor profesionale.
Elevii care finalizează primii trei ani de liceu şi obţin certificarea profesională de nivel 3 pot alege să se reînscrie în clasa a XII-a pentru obţinerea unei certificări de nivel 4 şi pentru susţinerea bacalaureatului. De asemenea, pot schimba parcursul educaţional, inclusiv transferuri între unităţi de învăţământ sau între filiere şi specializări.
Totodată, se poate personaliza examenul de bacalaureat. Elevii pot alege disciplinele la care susţin probele examenului naţional de bacalaureat, adaptând examenul la opţiunile lor educaţionale.
Aceste opţiuni permit o mai mare personalizare a educaţiei şi o mai bună adaptare la cerinţele pieţei muncii şi studiilor superioare.
Conform proiectului noilor planuri-cadru pentru liceu, religia rămâne în trunchiul comun, cu accent pe educaţie religioasă şi implicaţii moral-etice. Disciplina va aborda şi istoria religiilor şi toleranţa, inclusiv teme despre Holocaust şi Istoria evreilor, punând un accent semnificativ pe prevenirea extremismului. De asemenea, istoria comunismului din România, ca temă obligatorie, este integrată în trunchiul comun de învăţământ, dar şi istoria, robia şi deportarea romilor, ca disciplină opţională.
Aceste prevederi sunt incluse explicit în proiectul pus astăzi în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei.
Planurile-cadru pentru învăţământul liceal vor fi dezbatute în marile centre universitare din ţară, între 11 februarie şi 4 martie.
Opinia Cititorului