Ministerul Energiei a anunţat că a emis autorizaţia de construire pentru gazoductul BRUA, un nou coridor european de transport al gazelor naturale care va interconecta Bulgaria, România, Ungaria şi Austria.
Ministrul Energiei, Toma Petcu, susţine că proiectul era în blocaj şi exista riscul întârzierii lucrărilor, dar şi posibilitatea de a pierde finanţarea europenă de aproape 180 milioane euro, relatează News.ro.
Autorizaţia, eliberată în 27 februarie 2017, reprezintă etapa premergătoare începerii lucrărilor pe teritoriul României.
"Proiectul BRUA era în blocaj la preluarea mandatului, deoarece nu se putea emite autorizaţia de construire, România riscând atât întârzierea lucrărilor, cât şi finanţarea europenă de aproape 180 de milioane de euro", a spus Petcu.
Situaţia era generată de dubla calitate a ministerului în proiect, de emitent al autorizaţiei şi de autoritate de verificare a legalităţii acesteia, gestionată de acelaşi compartiment, aspect ce contravenea legii, potrivit ministerului.
"Am îndreptat această situaţie înfiinţând o structură dedicată proiectului BRUA şi am accelerat procesul de autorizare, calendarul implementării proiectului fiind respectat", a afirmat ministrul.
Lucrările la interconectorul BRUA se vor desfăşura pe teritoriul a 11 judeţe din ţară, termenul de finalizare al Fazei I fiind, conform calendarului, anul 2019.
Noul gazoduct va avea o lungime totală de 550 km şi o capacitate maximă de 1,5 miliarde de mc/anual spre Bulgaria şi 4,4 miliarde de mc/anual spre Ungaria.
"Cel mai mare beneficiu prin construcţia BRUA este că România îşi diversifică sursele de aprovizionare cu gaze. Pe de altă parte, un număr mai mare de furnizori creşte puterea de negociere a ţării noastre pentru obţinerea unor preţuri cât mai bune pentru consumatori", a precizat Petcu.
Odată pus în funcţiune, BRUA va putea fi şi un debuşeu pentru rezervele de gaze din Marea Neagră, "fapt ce ne va apropia şi mai mult de obiectivul de a fi un hub energetic şi pol de stabilitate în regiune", susţine ministrul.
Proiectul BRUA a apărut după eşecul Nabucco şi presupune dezvoltarea unei capacităţi de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) şi Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte.
Valoarea estimată a proiectului se ridică la 560 milioane de euro.
Din cele aproximativ 680 de locuri de muncă generate pe durata de construire a BRUA, aproximativ 340 vor fi ocupate de forţa de muncă din România.
Comisia Europeană a validat, pe 19 ianurie 2016, finanţarea cu suma de 179 milioane de euro a lucrărilor ce urmează să fie efectuate de Transgaz la sistemul naţional de transport a gazelor naturale românesc pentru dezvoltarea conductei BRUA, faza 1.
Astfel, Transgaz dispune de o parte din finanţarea necesară pentru a realiza lucrările pe teritoriul României.
Prin această conductă ar urma să fie transportate spre Austria şi alte state vest-europene şi gazele extrase din Marea Neagră.