Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a anunţat astăzi că pune în dezbatere publică normele de aplicare a Codului Fiscal, proiectul având ca scop clarificarea modificărilor aduse cadrului fiscal, ca urmare a intrării în vigoare a mai multor acte normative de modificare şi completare a Legii privind Codul fiscal, se arată într-un comunicat al instituţiei, dat publicităţii.
Potrivit documentului, "Actul normativ stabileşte metodologia de aplicare unitară a noilor prevederi în vederea clarificării acestora, precum şi pentru asigurarea unei abordări corecte a legislaţiei fiscale, reducerea costurilor de conformare a contribuabililor şi administrarea coerentă a sistemului de impozite şi taxe".
Documentul cuprinde prevederi referitoare la impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii, impozitul pe veniturile obţinute din ţara noastră de nerezidenţi, taxa pe valoarea adăugată, accize şi alte taxe speciale, impozite şi taxe locale.
Principalele modificări vizează impozitul pe profit: (1) revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentând valoarea creanţelor înstrăinate, potrivit legii; (2) introducerea unor precizări referitoare la aplicarea Capitolului III1 - Norme împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, în legătură cu limitarea cheltuielilor cu dobânzile.
În ceea ce priveşte impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, actul normativ face referire la: (1) actualizarea referinţelor la noul plafon de 1.000.000 euro; (2) clarificarea luării în considerare a contractelor pentru care a intervenit suspendarea, potrivit legii, în stabilirea numărului de salariaţi; (3) posibilitatea de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, în cazul în care o microîntreprindere îndeplineşte condiţia privind subscrierea unui capital social de cel puţin 45.000 lei şi are cel puţin doi salariaţi, în sensul că opţiunea poate fi exercitată în cursul oricărui trimestru ulterior datei de 1 aprilie 2018, care reprezintă data intrării în vigoare a acestei prevederi.
În cazul impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, în ceea ce priveşte noul mecanism de stabilire a impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale inclus în declaraţia unică documentul vizează: (1) aplicarea sistemului de autoimpunere; (2) modul de efectuare a plăţilor privind obligaţiile fiscale, respectiv impozit pe venit şi contribuţii sociale pentru care termenul de plată este data de 15 martie a anului următor celui de realizare a veniturilor; (3) calculul bonificaţiilor la plata obligaţiilor fiscale cu anticipaţie, până la termenul de plată al acestora; (4) eliminarea plăţilor anticipate ale impozitului pe venit şi contribuţiilor sociale în cazul persoanelor fizice care obţin venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.
Sursa citată precizează că măsurile noului Cod vizează ajustarea normei anuale de venit de către contribuabil care obţin venituri din activităţi independente şi cedarea folosinţei bunurilor; obligaţiile contribuabililor persoane fizice în legătură cu stabilirea venitului net anual din activităţi agricole pe bază de norme de venit; exemplificarea modului de încadrare a veniturilor, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din activităţi independente şi din drepturi de proprietate intelectuală, în plafonul reprezentând nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, pentru stabilirea obligaţiei de plată a contribuţiei de asigurări sociale pentru anul 2018, în contextul noului sistem de contribuţii sociale.
În plus, în contextul noului sistem de contribuţii sociale, este vizată exemplificarea modului de încadrare a veniturilor în plafonul reprezentând nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară pentru stabilirea obligaţiei de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2018, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosinţei bunurilor, investiţii şi din alte surse.
În ceea ce priveşte susţinerea entităţilor nonprofit, în Codul Fiscal se face referire la: (1) condiţiile în care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru direcţionarea cotei de 2% din impozitul datorat, atât pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii cât şi a unităţilor de cult şi respectiv, pentru acordarea de burse private sau a entităţilor; (2) condiţiile în care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru direcţionarea cotei de 3,5% din impozitul datorat către entităţile nonprofit şi unităţile de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditaţi în condiţiile legii.