Un principiu avut în vedere în procesul de descentralizare este, alături de transferarea competenţelor şi a resurselor, descentralizarea colectării veniturilor, a declarat, duminică, la Buşteni, ministrul Finanţelor, Gheorghe Pogea. Domnia sa a explicat: "Primarii de oraşe, municipii şi comune vor avea şi grija colectării acestor venituri. În urma analizării bazelor de date pe care le-am avut la îndemână pe parcursul muncii grupului de lucru ne arată un decalaj privind colectarea şi preocuparea pentru întocmirea corectă a unui buget propriu de la 11,5 până la o medie de 79-80 la sută cât este în România, având primării, oraşe, muncipii în care se poate vedea performanţă".
Ministrul Finanţelor a precizat că grupul de lucru, întrunit pentru prima oară, a produs rezultate, care au fost cuantificate în documentele elaborate pe parcursul a trei zile de discuţii.
Pogea a subliniat că acest grup de lucru are ca obiectiv descentralizarea, accelerarea procesului de descentralizare a administraţiei publice şi a mai urmărit şi o serie de aspecte privind mecanisme şi reguli de descentralizare, obligativitatea de a transfera competenţe din cele mai importante sfere către comunităţile locale, către administraţiile locale, cele mai apropiate de cetăţeni.
Altă temă a discuţiilor a vizat, potrivit ministrului Finanţelor, principiul şi mecanismele de alocare a resurselor pentru autorităţile locale. "E un grup de lucru ce a abordat şi problema macro-economică, pornind de la principiul constrângerilor bugetare", a spus Pogea, subliniind că acest grup de lucru se va reuni din nou, cât de curând, pentru etapa a doua.
• Disponibilizări în primării
Potrivit unor surse din administraţie, a fost lansată propunerea ca primăriile din comunele cu până la 1.500 de locuitori să aibă angajaţi, în medie, 12 funcţionari, iar cele din localităţile cu 1.500-3.000 de locuitori - 14. În primăriile cu o populaţie cuprinsă între 3.000 şi 5.000 ar urma să activeze 16 funcţionari, în cele cu 5.000-10.000 - 21 de funcţionari, iar în comunele mai mari, cu 10.000-20.000 de locuitori - 24 de funcţionari.
În ceea ce priveşte oraşele mari, potrivit normelor propuse, ar urma să facă disponibilizări Primăria Aradului, a Iaşiului, care au aproximativ 500 de funcţionari, cea a Ploieştiului, cu peste 300 de funcţionari, precum şi cea a Bucureştiului, cu peste 1.000 de salariaţi. Primăria Capitalei ar urma să disponibilizeze 60% dintre funcţionari, adică aproximativ 600, au declarat sursele din administraţie. Conform acestora, prin aplicarea noilor standarde de funcţionare, s-ar realiza o economie la bugetul de stat de aproximativ 125 de milioane de euro
• Primăriile nu mai primesc fonduri, dacă nu respectă normativul de personal
Vicepremierul Dan Nica a subliniat că autorităţile locale vor putea să-şi menţină personalul din aparatul propriu, peste normativul stabilit la dezbaterile de la Buşteni, însă, în aceste condiţii, nu vor mai beneficia de fonduri de la bugetul de stat.
"O primărie, dacă va avea angajaţi peste norma stabilită, va putea să păstreze acelaşi număr de personal, dar, din momentul respectiv, nu mai poate să mai ceară bani de la bugetul de stat, pentru că înseamnă că are suficient de multe resurse să plătească şi un personal pe care-l consideră ca fiind necesar", a afirmat Dan Nica.