-----------------
Actualizare 19:08 Ponta: "Dacă sindicaliştii de la Dacia o mai ţin în mitinguri, o să mute producţia în Maroc"
Premierul Victor Ponta a făcut, azi, un apel către protestatarii de la Uzina Dacia din Mioveni, cerându-le să dea dovadă de "raţiune" pentru a nu-şi periclita locurile de muncă, potrivit surselor din presă.
"Eu ştiu că sunt pe profit, unu. Şi mai ştiu că, dacă o mai ţin în mitinguri, o să mute producţia în Maroc. Deci, fac un apel la liderii de sindicat. Eu ştiu foarte bine care este nivelul de salarizare la Dacia, ştiu foarte bine câte proiecte am sprijinit cu ajutor de stat, ştiu că Dacia e foarte importantă pentru noi, pentru România şi fac un apel la raţiunea din partea liderilor sindicali. Au fost foarte aproape, în decembrie dacă nu mă înşel, de o criză mare cu patronatul. Deci, întotdeauna să fie rezonabili pentru că altfel, nu uitaţi, Dacia are o variantă şi eu nu vreau să îi văd, din cauza grevelor şi sindicatelor, că se mută în altă parte. Haideţi să fim toţi raţionali şi o să fie bine", a declarat Victor Ponta la Codlea, unde a participat la inaugurarea unei noi investiţii a unei companii germane.
(Alexandru Costea)
---------------
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, speră ca ţara noastră să primească, în cel mai scurt timp posibil, aprobarea Master Planului de Transport, document necesar în accesarea fondurilor europene 2014-2020 pentru Programul Infrastructură Mare. Domnia sa a precizat, ieri, la Cluj, că au fost deja trimise răspunsurile la toate observaţiile făcute de Comisia Europeană.
Ioan Rus a explicat, conform unui comunicat remis redacţiei: "Sperăm ca, în cel mai scurt timp, să primim aprobarea finală pe Master Plan şi să se semneze programul de infrastructură mare în România, pentru că e momentul în care vom şti exact care sunt sumele pe care le vom avea la dispoziţie şi vom putea prioritiza proiectele. Până în acest moment, avem o absorbţie de 58-59% pe infrastructura de transport. Sperăm să depăşim 80% în exerciţiul financiar 2007-2013. Ceilalţi au început (n.r. accesarea fondurilor europene) 2014-2020 în 2014, noi vom începe în 2016, deci cu întârziere de doi ani. Avem în faţă obiective extrem de mobilizatoare, care presupun implicare şi determinare ca să poată fi duse la îndeplinire".
Ioan Rus şi Comisarul European pentru Politici Regionale, Corina Creţu, au vizitat ieri şantierul autostrăzii Sebeş- Turda. Cu această ocazie, doamna Creţu a declarat: "Doresc să felicit autorităţile române pentru paşii importanţi făcuţi în direcţia finalizării Master Planului de Transport. Infrastructura dezvoltată eficient şi durabil trebuie să fie o prioritate, dacă dorim să ne asigurăm că România este conectată la principalele coridoare de transport europene. Mai mult, aceasta va duce la evitarea unor costuri şi sarcini suplimentare în viitor. Iată motivele pentru care investiţiile trebuie să fie axate, mai mult decât în trecut, pe realizarea creşterii economice. Fac un apel la autorităţile române şi la reprezentanţii tuturor forţelor politice să-şi asume acest Master Plan astfel încât proiectele majore de transport, care vor genera dezvoltarea ţării, să poată fi implementate".
Master Planul General de Transport al României este aproape finalizat, a subliniat domnia sa, care a menţionat că discuţiile recente între autorităţile române şi Comisia Europeană s-au concentrat asupra criteriilor de selecţie a proiectelor în funcţie de viabilitatea lor economică, precum şi din punct de vedere al posibilităţii de includere a lor în reţeaua principală TEN-T.
"Am speranţa că autorităţile române vor face diligenţele necesare pentru a pune în acord conţinutul acestui document strategic cu ultimele detalii asupra cărora s-a ajuns la consens cu Comisia Europeană", a conchis comisarul european.
Ioan Rus susţine că dacă ţara noastră va reuşi să implementeze toate proiectele pe care le are, atunci va fi terminată, în doi ani, partea din autostrada Transilvania din Braşov până în Borş. Oficialul a subliniat: "Începem lucările şi la Piteşti-Sibiu cât mai curând posibil, dar şi la Comarnic-Braşov, şi am putea realiza interconectivitatea între regiunile istorice ale României în următorii 4 ani. Şi nu vorbesc doar de transportul rutier, pentru că, între timp, sunt investiţii mari pe care le avem pe transport feriovia. De asemenea, avem în Master Planul General de Transport investiţii pentru 7 aeroporturi internaţionale mari şi 10 porturi dunărene, plus 14 centre intermodale".
Conform Mediafax, ministrul Transporturilor a dat asigurări că lucrările la autostrada Comarnic-Braşov vor începe în acest an, autorităţile purtând "negocieri strategice" cu bănci europene şi tehnicieni pentru găsirea unei variante, respectiv construirea acesteia cu fonduri europene sau în concesiune.
Întrebat care ar fi proiectele prioritare de infrastructură rutieră, Ioan Rus a spus că printre acestea se numără autostrăzile Piteşti - Sibiu, Iaşi - Târgu Mureş, dar şi Comarnic - Braşov.
Valoarea proiectului autostrăzii Sebeş-Turda este de 470.004.894,83 lei fără TVA, din care 399.504.160,60 lei din Fonduri de Coeziune (85%) şi 70.500.734,23 lei de la Guvernul României (15%). Proiectul, al cărui antreprenor este asocierea PORR Construct SRL - PORR Bau GmbH, va începe pe 20 mai 2015, urmând să fie finalizat, conform contractului, până la 19 martie 2016, iar perioada de garanţie este de 48 de luni.
Programului Operaţional pentru Infrastructură Mare este un important pachet investiţional de aproape 9,5 miliarde de euro din fonduri europene, care urmează să fie utilizate pentru proiecte din domeniul transportului, mediului şi energiei. Investiţiile în cauză reprezintă peste 40% din totalul de 23 de miliarde de euro alocate României prin politica de coeziune pentru a stimula creşterea economică, crearea de locuri de muncă şi investiţiile.
• BNS cere adoptarea urgentă a Master Planului de Transport
Conducerea Blocului Naţional Sindical (BNS) solicită Guvernului României o dezbatere serioasă şi responsabilă care să ducă, în regim de urgenţă, la adoptarea Master Planului General de Transport, care să includă fără echivoc soluţiile politice, strategice şi financiare pentru consolidarea unei infrastructuri de transport moderne. În acest context, BNS considerăm oportună manifestarea de protest ce va avea loc astăzi la Mioveni şi precizează, într-un comunicat: "Tergiversarea executării autostrăzii Piteşti-Sibiu generează riscuri majore privitoare la pierderea locurilor de muncă în întregul sector al Industriei de Automobile şi Componente auto. De asemenea, menţinerea unui cadru legislativ ostil salariaţilor din România (Codul Muncii, Legea Dialogului Social) nu fac decât să creeze un dezechilibru major în relaţia dintre angajator şi salariat. Efectele acestor legi se văd şi în statistică naţională care arată creşterea la cote nepermise (cca 20%) a salariaţilor plătiţi cu salariul minim pe economie".
Conform sursei citate, protestul membrilor Sindicatului Automobile "DACIA" reprezintă un apel la întreagă clasa politică, indiferent de orientarea să, că fără o infrastructură de calitate care să ducă la creşterea competitivităţii în economia naţională, şi fără o legislaţie a muncii şi a relaţiilor industriale echilibrate, ţara noastră consolidează, din păcate, un model de economie care nu poate să genereze bunăstare pentru cetăţenii săi.
Despre autostrada Sibiu - Piteşti, ministrul Transporturilor a spus ieri, citat de Mediafax: "A câştigat cineva licitaţia pentru studiul de fezabilitate, s-a contestat, acum se analizează contestaţia. Ne ucide birocraţia asta cu contestaţiile. Avem un alt exemplu, centura Bacăului care s-a câştigat acum doi ani. Cineva a contestat licitaţia şi doi ani ne-a ţinut în justiţie, iar la final justiţia a dat câştig de cauză celui care a câştigat licitaţia. S-au pierdut doi ani, dar şi bani. Ne încurcă şi legislaţia privind achiziţiile publice".