Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene anunţă că până începând de astăzi, 20 februarie, se pot efectua plăţi pentru facturile la utilităţi prin intermediul cardurilor de energie acordate de Guvernul României persoanelor vulnerabile, conform uui comunicat al MIPE. Cardurile, oferite din fonduri europene nerambursabile ce erau în risc de pierdere în perioada de programare 2014-2020, sunt emise şi distribuite de Compania Naţională Poşta Română.
Potrivit sursei citate, beneficiarii de sprijin pot utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin următoarele modalităţi:
a) Direct la poştaş;
b) La orice oficiu poştal din mediul urban sau la oficiul poştal în raza căruia îşi are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;
c) Online, prin intermediul aplicaţiei informatice pe care Poşta Română o pune la dispoziţie: https://www.posta-romana.ro/sprijin-pentru-romania.html.
În primele 3 ore în care s-au putut efectua plăţi s-au înregistrat 9.000 plăţi în valoare de 3 milioane lei.
"Iată că am ajuns şi în acest punct, în care cardurile de energie devin operaţionale. Mă bucur că am reuşit să adaptăm mecanismul din mers şi să oferim beneficiarilor libertate deplină atât în ceea ce priveşte tipul de facturi ce pot fi achitate, cât şi în ceea ce priveşte modalitatea prin care se efectuează plata. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a livrat banii în conturile Poştei Române, iar începând de astăzi toţi cei care au cardul pot efectua plăţi, prin cele trei metode deja cunoscute: direct la poştaş, la oficiu sau prin intermediul aplicaţiei de pe site-ul Poştei. Reamintesc faptul că pentru prima tranşă acest sprijin poate fi utilizat până la vară, aşa că nu este nevoie să se grăbească nimeni, oamenii au tot timpul să îşi achite datoriile prin intermediul ajutorului oferit de Guvern din bani europeni. Cei care sunt într-o situaţie incertă şi se verifică zilele acestea dacă sunt într-adevăr eligibili, să stea fără grijă pentru că nu există riscul să nu primească ajutorul dacă li se cuvine conform legii. Listele se actualizează, se vor tipări şi pentru ei carduri, vor avea, de asemenea, timp până la vară să epuizeze prima tranşă", a transmis ministrul Marcel Boloş.
Documentele obligatorii necesare pentru efectuarea de plăţi prin mandat poştal sunt următoarele:
- cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal, în original;
- actul de identitate al beneficiarului de sprijin, în original;
- documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari.
În situaţia documentelor justificative, certificatul de validare a datoriei trebuie prezentat în original, iar facturile la energie pot fi aduse în original sau pot fi prezentate, pe telefon, în format electronic.
În cazul reprezentantului legal/împuternicitului convenţional se va prezenta şi împuternicirea în original, actul de identitate al celui împuternicit în original, actul de identitate al beneficiarului de sprijin în original, certificatul de naştere al minorului (în cazul în care beneficiarul este minor).
În total, Poşta a distribuit cardurile în 1,7 milioane de gospodării, acolo unde nu a fost nevoie de niciun fel de clarificare privind eligibilitatea. Alte 700.000 de carduri urmează să ajungă la cei îndreptăţiţi în baza OUG 166/2022 în perioada următoare, subliniază sursa citată.
Prin intermediul programului, aproximăm că un total de 2,8 milioane de puncte de consum, la care locuiesc peste 4 milioane de beneficiari, vor fi sprijinite cu două tranşe de 700 lei pentru achitarea facturilor la utilităţi, în contextul crizei energetice. Aşadar, lista de puncte de consum eligibile va continua să crească pe măsură ce se clarifică situaţiile neconcludente (se va stabili în mod clar câţi oameni stau la acelaşi punct de consum şi care este venitul mediu pe cap de locuitor).
Lista finală a beneficiarilor eligibili este realizată în urma unui proces în care sunt implicaţi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul de Finanţe, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Român de Telecomunicaţii şi Agenţia Naţionale de Administrare Fiscală.
"Reamintim că a fost necesară abordarea acestui mecanism pentru a crea posibilitatea ca toate formele de energie să poată fi decontate, incluzând aici şi energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor şi locuinţelor colective, cât şi a faptului că această măsură se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie păstrarea unei piste de audit şi asigurarea trasabilităţii întregului flux financiar, până la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al măsurii", spune Marcel Boloş.
La 25 ianuarie a început procesul de printare şi împlicuire a cardurilor, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plăţile pentru facturile curente şi restante.
Potenţialii beneficiari urmează fie înştiinţaţi dacă s-au descoperit situaţii care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul pentru care Poşta a mobilizat peste 50 de angajaţi, unde vor primi informaţii suplimentare şi vor fi îndrumaţi, dacă situaţia poate fi corectată.
În baza cardului se pot efectua plăţi în următoarele perioade:
a) Pentru tranşa I - valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 - 30.06.2023;
b) Pentru tranşa II - valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 - 27.12.2023.
Cei care nu au fost eligibili pentru tranşa I, dar vor deveni la momentul întocmirii listelor pentru tranşa II, vor primi cardul de energie în cursul lunii septembrie, se menţionează în comunicat.