Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită demisia ministrului transporturilor, Lucian Şova. Invitaţi la o consfătuire cu ministrul de resorrt, eveniment ce urma să aibă loc ieri, operatorii de transport au refuzat să participe şi au emis un comunicat de presă în care arată: "Nu înţelegem de ce ne cheamă abia acum actualul minis-tru Lucian Şova, al cărui minut de muncă este foarte scump. S-a gândit să cheme reprezentanţii COTAR la discuţii tot pe marginea modificărilor pe care domnia sa le doreşte a fi aduse în continuare la OMT 980/2011. Din păcate, ne vedem nevoiţi să-i prezentăm domnului Şova un refuz categoric pentru acest dialog tardiv. Actualul ministru nu a făcut decât să mintă transportatorii rutieri de persoane, de la preluarea mandatului. A venit cu aceste modificări -probabil ale unor grupuri de interese, punându-ne în imposibilitatea de a ne pregăti pentru atribuirea din martie 2019. Toate modificările solicitate acum sunt tardive. Rămânem consecvenţi şi îi cerem în continuare retragerea acestui proiect de ordin de ministru, odată cu demisia".
În ciuda cerinţei formulate de operatori, ministrul transporturilor, Lucian Şova, rămâne ferm în poziţia sa privind liberalizarea transportului interjudeţean de persoane şi susţine că aceasta trebuie făcută la mijlocul anului viitor, iar ordinul în acest sens va fi emis şi semnat în următoarea lună.
În urma discuţiilor purtate cu membrii comisiilor pentru transport şi infrastructură din Camera Deputaţilor şi din Senat, Lucian Şova a acceptat ca ordinul să prevadă introducerea criteriului de experienţă similară în ceea ce priveşte activitatea de transport pasageri prin curse regulate, fără a fi avut în vedere însă criteriul de vechime pe traseu. În rest, ministrul Lucian Şova consideră că viitoarele reglementări ale ordinului privind modificarea regulilor pentru atribuirea licenţelor de traseu la cursele interjudeţene vor încuraja concurenţa reală pe piaţă. El susţine că proiectul de ordin a parcurs până acum etapele procesului de consultare publică prevăzute de dispoziţiile legale, iar în perioada urrmătoare, actul normativ va figura pe ordinea de zi a şedinţei plenului Comisiei de dialog social.
În schimb, operatorii de transport nu sunt optimişti şi îşi menţin amendamentele cu privire la emiterea acestui ordin prin care se va liberaliza piaţa transporturilor rutiere de persoane. Ei susţin că angajaţii ministerului lucrează de doi ani la acest ordin şi nu au fost în stare să se consulte cu adevărat cu patronatele din domeniu, deşi mai sunt patru luni până când va avea loc noua procedură de atribuire a curselor interjudeţene de persoane.
• Transportul de persoane în zona Bucureşti-Ilfov, în pericol de la 1 ianuarie 2019
Situaţia este cu totul specială în zona Bucureşti-Ilfov, unde, dacă ordinul va fi emis în următoarele două luni de ministrul Lucian Şova, de la 1 ianuarie 2019 cetăţenii localităţilor ilfovene riscă să rămână fără transport în comun.
Ioan Comuşi, prim-vicepreşedintele Confederaţiei Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR) a declarat pentru ziarul BURSA: "Avem peste 200 de autobuze urbane cumpărate de foarte mult timp, o investiţie de aproape 100 milioane euro, pe care nu le putem folosi din cauza domnului ministru Şova, care a dat un ordin privind transportul de persoane pe zona Bucureşti-Ilfov. Ordinul a fost dat pentru că Primăria Capitalei s-a angajat ca prin societatea proprie să efectueze cursele de transport în zona metropolitană şi a susţinut că va cumpăra autobuze noi, dar nu le-a achiziţionat încă. Operatorii noştri de transport au solicitat ca autorităţile publice să le plătească un euro pe kilometru ca să asigure acest transport în zona Bucureşti-Ilfov, dar se pare că doresc să plătească altor persoane 10 euro pe kilometru. Asta înseamnă că politicul - Consiliul Judeţean Ilfov şi Primăria Capitalei - se implică foarte mult în blocarea activităţii de transport şi nu doreşte să fie realizată liberalizarea acestei activităţi".
El susţine că, în ultimii 15 ani, 99,9% dintre operatorii de transport nu au avut abateri grave şi nici abateri foarte grave, care să determine scoaterea lor de pe traseul care le-a fost atribuit. Ioan Comuşi a combătut afirmaţia ministrului Lucian Şova care a spus că la nivel naţional există în acest moment între 600 şi 700 de reclamaţii privind transportul de persoane. Prim-vicepreşedintele COTAR ne-a spus: "Efectuăm zilnic, la nivel naţional, 2900 de curse. Dacă le înmulţim doar cu 300, şi nu cu 365 de zile cât are un an calendaristic, reiese un număr de 870.000 de curse efectuate anual. La acest număr avem doar 600 sau 700 de reclamaţii, ceea ce este nesemnificativ şi arată calitatea transportului pe care îl efectuăm".
• Criteriul de vechime, necesar la departajare în caz de egalitate
Ioan Comuşi consideră că, dacă ordinul va fi emis şi se va aplica în forma dorită de ministrul Lucian Şova, transportul rutier de persoane va avea soarta CFR Călători. Operatorii de transport susţin că atât timp cât statul nu a creat condiţiile minime de infrastructură şi nu mai deţine decât o autogară - în municipiul Braşov, toate celelalte autogări fiind private, nu poate obliga proprietarii acestor spaţii să primească 10 operatori pe acelaşi traseu, care să efectueze cursele la aceeaşi oră.
Ioan Comuşi arată: "Acest ordin trebuia discutat cu un an înainte ca să intrăm în procedura de atribuire. Acum nu există infrastructura necesară, nu avem cum să ne facem niciun cash-flow până în luna martie, când va avea loc procedura de atribuire. Domnul ministru Şova se grăbeşte cu acest ordin şi s-ar putea să creeze un haos în transportul interjudeţean rutier de persoane".
Operatorii de transport susţin că în acest moment factorii politici trag de timp pentru emiterea ordinului şi se aşteaptă viitoarea remaniere a cabinetului Dăncilă. Ei consideră că minis-trul transporturilor a minţit atunci când a promovat ordinul, deoarece a eliminat din actul respectiv toate criteriile de confort.
Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a declarat pentru ziarul BURSA: "Experienţa similară, care este menţionată în comunicatul Minis-terului Transporturilor, nu va produce niciun fel de efect. Odată ce 10 transportatori şi-au reînnoit parcul auto, tu, ca stat, eşti satisfăcut de acest lucru şi nu mai ai treabă cu experienţa similară sau cu vechimea. De ce ministrul Şova doreşte să susţină canibalii în acest domeniu, care vor cumpăra 100 de autobuze noi pentru un singur traseu? Oricine poate participa la o procedură competitivă. Dacă ajung 10 operatori să îndeplinească criteriile privind parcul auto şi pe cele financiare pentru acelaşi traseu, de ce, pentru desemnarea câştigătorului, nu se foloseşte în ultimă instanţă vechimea pe traseu drept criteriu de departajare şi de atribuire?".
El susţine că în lipsa criteriului de vechime nu ar mai avea niciun sens ca statul să oblige operatorii de transport să achiziţioneze autobuze noi înainte de atribuirea traseului. Preşedintele FORT a menţionat că în majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană operatorii participă la licitaţie, li se atribuie traseul şi au termen de 6 luni ca să pună la dispoziţie parcul auto necesar desfăşurării curselor.
Până când Ministerul Transporturilor şi ministrul Lucian Şova vor parcurge etapele emiterii ordinului privind liberalizarea transportului interjudeţean de pasageri, operatorii din domeniu vor discuta, începând de săptămâna viitoare, la comisiile de specialitate din Parlament, despre modificarea Ordonanţei de Guvern nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.
1. Poza gresita
(mesaj trimis de Iulian Neagu în data de 26.10.2018, 04:43)
Vedeti ca ati incurcat personajele. Vorbiti de Lucian Sova, si-l vedem pe Dan Sova. E la puscarie saracu, Sova, Dan Sova.
1.1. Lucian Sova (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Coco Chanel în data de 26.10.2018, 04:47)
Pentru unii este greu să citească textul sau să dea o căutare pe google cu numele Lucian Șova care apare în text. Poate la primele ore vor schimba poza și o vor pune pe aceea corectă.