Casele de marcat vor fi interconectate la sistemul informatic al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) în următoarele luni, a afirmat, ieri, Mirela Călugăreanu, preşedintele ANAF, în cadrul unei conferinţe organizate de PwC România. Călugăreanu a mai declarat, despre sistemul informatic SAF-T, care este menit să reducă inspecţiile fiscale fizice la companii şi să permită analizarea de la distanţă a informaţiilor dorite de la contribuabili, că acesta va deveni obligatoriu pentru marii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2022.
Şefa ANAF a afirmat: "Case de marcat, factură electronică, Trafic Control. Toate cele trei proiecte avansează şi să ştiţi că s-au depus şi se depun eforturi semnificative pentru dezvoltarea sistemelor informatice. Din perspectiva interconectării caselor de marcat în prezent se realizează evaluarea celor două produse informatice deja construite, destinate interconectării caselor de marcat, pentru a alege soluţia tehnică optimă, sperăm cât mai curând. Deci, în acest semestru, în primul semestru al acestui an, e clar că vor fi interconectate casele de marcat. Deci, produsele informatice cum v-am spus au fost construite - sunt două alternative - şi în momentul de faţă ele au fost testate. În momentul de faţă noi trebuie să hotărâm împreună cu experţii în zona IT, de la CNIF (Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare - n.r.) care este soluţia optimă", a spus Călugăreanu, la conferinţa organizată de PwC România".
Şeful ANAF a precizat că factura electronică este de asemenea o prioritate pentru acest an. În ceea ce priveşte proiectul Trafic Control, care este finanţat prin POCA, implementarea este gândită pentru acest an, dar termenul de finalizare propus este martie 2022.
Despre sistemul SAF-T, Mirela Călugăreanu a spus că în această etapă s-a lucrat şi s-au realizat comparaţii cu privire la modul de construcţie al sistemului şi modul său de implementare în alte state ale Uniunii Europene.
"Implementarea SAF-T a început, deja am avut prima rundă de consultări în luna februarie cu reprezentanţii mediului de afaceri şi cu dezvoltatorii de soft. Informatizarea ANAF reprezintă o problemă deja istorică şi sistemică. E un lucru de subliniat. Pierderile noastre din această perspectivă sunt de multă vreme şi constante ca efecte relativ la veniturile pe care le colectăm. SAF-T este doar unul din cele şapte proiecte în curs de implementare, a căror implementare dorim să o realizăm în acest an. (...) Am avut deci la SAF-T prima rundă de întâlniri. Nu o să mai vorbesc despre beneficiile SAF-T atât din perspectiva mediului de afaceri cât şi din perspectiva administraţiei fiscale din România, ce pot să spun este că s-a lucrat în această etapă şi s-au realizat comparaţii cu privire la modul de construcţie al sistemului şi modul de implementare din alte state ale Uniunii în care acest proiect a fost implementat. Vom continua rundele de întâlniri în perioada imediat următoare, extrem de aplecat şi de tehnic de data aceasta", a spus şefa ANAF.
Ea a menţionat că sistemul ar trebui finalizat până la sfârşitul lunii iulie. Iniţial va începe un pilot - test pe marii contribuabili anul acesta, iar de la 1 ianuarie 2022 va deveni obligatoriu pentru marii contribuabili. Implementarea SAF-T se va face etapizat.
"Împreună vom hotărâ cum trebuie să arate şi să implementăm lucrurile. Avem acele studii comparate. Frecvenţa raportării, că va fi lunar, trimestrial, anual, o vom stabili de asemenea împreună (cu mediul de afaceri) şi în mod evident gândirea este ca acest sistem să fie finalizat la finele lunii iulie. Să începem un pilot, un test, pe marii contribuabili, anul acesta. Şi chiar intenţionăm, prin sprijinul mediului de afaceri, a marilor contribuabili din România, să realizăm un parteneriat, un voluntariat, în ceea ce priveşte înrolarea în utilizarea pentru acest an, în sistem pilot, a sistemului SAF-T. Intenţionăm ca de la 1 ianuarie 2022 să devină obligatoriu pentru marii contribuabili şi desigur vizăm şi celelalte categorii de contribuabili. Însă pentru că adaptarea sistemelor informatice necesită un timp la momentul ăsta noi vedem o etapizare a implementării SAF-T-ului în România şi vom începe cu marii contribuabili", a mai explicat Călugăreanu.
La rândul ei, Elena Timofte, reprezentant ANAF, a precizat că pentru ca SAF-T să nu reprezinte o povară administrativă se va urmări arhitectura OCDE varianta 2.0.
"Polonia a încercat să îngreuneze sistemul şi nu... asta nu ar fi un succes pentru că e o povară a contribuabililor. Vom respecta acest standard. Va cuprinde datele din registrul jurnal, creanţe de încasat, datorii, mijloace fixe şi inventar. (...) Este vorba despre exportul datelor financiar contabile din sistemele informatice ale contribuabililor. Scopul final, apropo de beneficiile sistemului, ar fi de simplificare şi de reducere a unor declaraţii", a afirmat Timofte.
Şefa ANAF, Mirela Călugăreanu, a mai vorbit ieri şi despre faptul că ANAF va reconstrui anul acesta pachetele de contribuabili.
"Avem 2.700 de mari contribuabili în România. Vreau să comunic faptul că după depunerea bilanţurilor contabile aferente anului 2020 noi vom reconstrui pachetele de contribuabili - mari contribuabili, mijlocii şi micii contribuabili. Desigur, suntem perfect conştienţi că exerciţiul financiar 2020 este influenţat de efectele Covid, de aceea vom face o analiză în dinamică a criteriilor, a indicatorilor şi de asemenea după ce ne finalizăm strategia pe baza datelor din bilanţurile contabile aferente anului 2020 vreau să avem o comunicare cu mediul de afaceri apropo de filtrele şi criteriile noi care trebuie introduse respectiv vechi care trebuie eliminate. Ultima selecţie din această perspectivă s-a realizat în 2016 cu implementare de la 1 ianuarie 2017", a spus Mirela Călugăreanu, adăugând că pachetul de contribuabili este relevant din perspectiva analizei de risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2021, 02:00)
asa sa fie
2. Big Brother
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2021, 07:06)
Mai sunt atâtea modalități de a creste colectarea doar sa fie voința.
Deci de ce trebuie noi sa avem un Big Brother economic cu acces instant la toate conturile bancare plus, in curând, acces instant la toate tranzacțiile economice?
Cu ce ii ajută pe ei să vadă la secunda cat TVA datorează o firma? De fapt, pe ei i-ar trebui interesa doar ca o firma de nu poată minți. Pentru asta existau soluții criptografice prin care sa se poată verifica faptul că datele nu au fost corupte (simple semnături digitale cu un timestamping authority) fara sa fie necesare că datele sa fie trimise. In caz de control se verifică semănăturile și dacă nu coincid e problema.
2.1. Pentru că sistemul actual e imbecil (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Cristian în data de 04.03.2021, 07:49)
Pentru că sistemul actual e imbecil.
TVAul este datorat de clientul fi bal dar îl plătește firma care îl încasează. Iar aici bezna totala - TVAul platit nu corespunde cu TVAul calculat de aplanat că ar trebui plătit. Se poate concepe un sistem în care TVAul achitat la casa de marcat sa fie virați instant, în timp real la stat, și nu trecut mai întâi prin conturile și contabilitatea firmei care îl colectează. Pentru asta trebuie implementat un sistem de TVA total online.
2.2. Se poate (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2021, 08:22)
Bun, daca asta e problema lor, nu vad de ce nu se poate vira TVA-ul imediat cand am platit cu cardul. Nu cred ca cei de la VISA/Mastercard nu pot realiza un sistem prin care casa de marcat sa trimita 2 sume (baza + tva) iar cele 2 sume sa mearga in 2 conturi diferite (firma + trezorerie).
Tot nu inteleg cu ce-i ajuta conectarea la secunda a firmelor.
2.3. Vor să știe (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Cristian în data de 04.03.2021, 12:53)
Vor să știe instant cat e TVAul colectat la casa de marcat...că îl încasează sau nu, e alta poveste.
Ideal ar fi cum ai scris tu mai sus...când plătește omul la casa, TVAul aferent să ajungă direct in contul statului.
Și mai ideal ar fica toate facturile sa fie emise exclusiv pe site-ul ANAF, astfel încât jurnalele de vânzări și cumpărări sa se genereze automat în sistem iar firma X care a dedus TVA să poată fi imediat match-uita cu firma Y care aincasat TVA. In felul asta ai o evidenta clară, facturile nu se mai emot of sub masa sau prin înțelegeri între firme care oricum nu plătesc nimic la stat.
Mai sunt și alte soluții (TVA, plătit exclusiv de catre ultima verigă, ca în America), dar nu-i duce capul.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2021, 13:39)
Pai si pe urma sa nu mai fie statul la mana camatarilor pentru imprumuturi? Asa ceva nu se poate.
3. fără titlu
(mesaj trimis de Adi în data de 04.03.2021, 09:23)
De ce au fost investite fonduri in 2 solutii - cand era logic sa fie una si buna!
Acest "efort" nu a fost dorit pentru a da de munca inspectorilor - si a favoriza si corupera lor!
Se putea trece de ani de zile la acest sistem si eram departe acum!
4. ANAF accelerează digitalizarea ???
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2021, 20:01)
Statul cu sinecurile lui pun frână : cum ? să-și bată cuie în talpă ?????
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.03.2021, 22:28)
hai sa vedem ce case de marcat conecteaza ei de la vanzarile de legume fructe din piete " zona societati comerciale"si de la florile protejate de mafia florarilor de le-a facut Basescu retea de chioscuri cu termopane si aer conditionat sa nu strice importuile din Olanda , nu ca ar vinde flori produse in Romania de catre romani ca nu "avem secrete si traditie" sa nu se ofileasca florile imediat dupa vanzare, ca romanii nu "fac vraji" sa nu le ceara "anafu " case de marcat ca nu "marca banu " unde" trebe"