"Miza sezonului 2020 pentru fiecare om din turism - supravieţuirea"

A consemnat Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii / 27 mai 2020

"Miza sezonului 2020 pentru fiecare om din turism - supravieţuirea"

(Interviu cu Adrian Voican, fondator şi preşedinte Bibi Group4Travel)

"Ne luptăm să ne păstrăm angajaţii şi să mergem înainte, chiar fără niciun profit"

Turismul românesc traversează o perioadă dificilă, probabil cea mai dificilă de după revoluţie. În ultimele două luni şi jumătate, activitatea industriei turistice a însemnat, practic, numai anulări şi reprogramări. Care sunt însă perspectivele de revenire? Au supravieţuit acestei perioade toţi operatorii din turism sau vor putea toţi să îşi revină? A fost eficient sprijinul guvernamental pentru o industrie care a fost forţată să tragă temporar obloanele? La aceste întrebări, dar şi la altele legate de activitatea turistică, ne-a răspuns Adrian Voican, fondator şi preşedinte Bibi Group4Travel.

Reporter: Care este starea turismului românesc la acest moment?

Adrian Voican: Turismul românesc este încă în coma indusă de măsurile guvernamentale luate în lupta medicală anti coronavirus. Câtă vreme deplasările în afara localităţilor sunt limitate, hotelurile sunt deschise, dar nu pentru turisti (sic!), iar călătorii străini nu pot intra în România, în timp ce restaurantele şi terasele sunt închise prin decizii guvernamentale, nu putem vorbi de activităţi turistice. După o pauză de două luni, încep timid rezervări, în special pe litoral, la munte şi în staţiunile balneare. În acelaşi timp, din cauza impredictibilităţii majore, care încă se menţine, avem cereri de reprogramare pentru vară, toamnă şi chiar pentru 2021.

Turismul se va relua şi va începe să funcţioneze, dar încă este greu de estimat că vom reveni rapid la consumul turistic de dinaintea pandemiei. Vor avea oamenii încredere şi se vor simţi în siguranţă? Hotelurile deja fac toate eforturile în acest sens, au făcut investiţii şi implementează reguli şi proceduri pentru a proteja sănătatea turiştilor în actualul context generat de pandemia cu COVID-19.

Reporter: Cât de eficient a fost statul român în a sprijini industria turistică?

Adrian Voican: Din păcate, măsurile pentru sprijinirea turismului au fost, practic, inexistente. Singura măsură, cu un impact limitat totuşi, dar valabilă pentru toată economia, nu ţintită pentru turism, a fost compensarea parţială a plăţii şomajului tehnic. Totuşi, agenţiile nu au putut trimite toţi angajaţii în şomaj tehnic întrucât, deşi nu s-au făcut rezervări noi, a fost necesar un efort imens pentru sprijinirea turiştilor aflaţi în deplasare la momentul apariţiilor restricţiilor de zbor şi călătorie, urmate de reprogramări şi anulări. Nu am putut să oprim cu totul activitatea în condiţiile în care turiştii aveau mai mult ca oricând nevoie de sprijin imediat.

Justificarea guvernului pentru şomajul tehnic a fost ca angajaţii să stea acasă pentru asigurarea distanţării sociale. Noi puteam lucra de acasă, dar ajutorul nu trebuia condiţionat de ne-muncă. Ci trebuia acordat ca urmare a reducerii la zero a veniturilor, indiferent dacă angajaţii lucrau sau nu. E greu de înţeles că trebuie să lucrezi din greu pentru a micşora pierderile, iar nu pentru profit.

Creditul IMM Invest e o măsură atât de greoaie şi cu condiţionări aberante, încât nicio firmă matură nu le-ar semna, iar cei disperati, care ar semna orice, nu sunt eligibili. E un colac de salvare mult trâmbiţat, dar care a fost aruncat în mare la un km de naufragiaţii ameninţaţi de înec iminent!

Toată industria a aşteptat şi aşteaptă încă legiferarea voucherelor compensatorii - adoptate de altfel deja în industria spectacolelor, dar care pentru turism nu au fost legiferate. Nu mai vorbim de Danemarca, care a creat un fond de stat de 200 milioane euro pentru despăgubirea turiştilor, sau de granturile nerambursabile care trebuie acordate imediat antreprenorilor mici, self-employed, precum ghizii, sau cu un număr mic de angajaţi şi fără resurse de supravieţuire.

În plus, aşteptăm să fie puse pe piaţă voucherele de vacanţă 2020, întrucât prelungirea valabilităţii voucherelor 2019 până în 2021 mai degrabă a crescut presiunea pe industrie, investitorii având nevoie de turişti ca de oxigen în acest an, după câteva luni de vânzări zero. Anul viitor deja este un moment îndepărtat.

Dincolo de lipsa viziunii şi deciziei sau a unor măsuri concrete, cea mai mare problemă în toată această perioadă a fost nesiguranţa şi impredictibilitatea. Când se reia activitatea, în ce condiţii exacte? Aceste lucruri trebuie cunoscute cu mult timp înainte de reluarea activităţii, pentru ca operatorii să se poată pregăti conform cerinţelor. Din păcate, cei care activează în industrie s-au simţit trataţi ca fiind de importanţă secundară, uneori chiar ironizaţi, deşi vorbim de sute de mii de locuri de muncă şi de o întreagă industrie susţinută pe orizontală, de la firme de transport, la producători de alimente şi băuturi, la proprietarii micilor magazine etc. şi, cel mai important, de 12 milioane de turişti.

Reporter: Cât de puternic a fost şocul asupra agenţiilor de turism?

Adrian Voican: Şocul a fost maxim, letal am putea spune, pentru că vorbim de o activitate cu marje de profit reduse, de circa 1% din cifra de vânzări. Pe fondul lipsei de profit, dar a necesităţii continuării activităţii, presiunea a fost extrem de mare. Cele mai multe agenţii îşi vor reveni doar dacă activitatea turistică se va relua în perioada imediat următoare şi statul va susţine această industrie, în cele din urmă. Există însă şi cazuri în care activitatea a fost oprită definitiv.

Reporter: Care a fost strategia pe care aţi adoptat-o în acest context dificil?

Adrian Voican: În pofida acestei crize fără precedent, noi ne-am aţintit privirea în viitor, investim accelerat în digitalizare şi marketing şi ne-am facut "vara - sanie", cum se spune în popor.

Am integrat în această perioadă un nucleu de profesionişti cu experienţă pe activitatea de turism de incoming de pe marile pieţe europene, în urma închiderii unei agenţii importante, Invitation Romania. Avem încredere în continuare în potenţialul de dezvoltare al pieţei turistice locale în anii următori şi că vom reuşi să convingem din ce în ce mai mulţi turişti străini să vină în destinaţii din România

Reporter: Mulţi ar considera un astfel de demers împotriva curentului, extrem de riscant...Toată lumea taie costuri în aceste zile...

Adrian Voican: E riscant, adevărat, dar sperăm în revenirea turismului şi atunci ne vom găsi într-o poziţie consolidată pe piaţă.

Reporter: În anii următori probabil că ne vom reveni, ce se va întâmpla însă pe termen scurt, în acest an?

Adrian Voican: Hotelierii români s-au pregătit proactiv pentru primirea din nou a turiştilor. Au investit în echipamente de protecţie, dezinfectanţi, termometre digitale şi termo scannere, s-au stabilit proceduri stricte de igienizare a camerelor şi spaţiilor comune. În acelaşi timp, din toate semnalele pe care le avem, preţurile nu vor creşte faţă de anul trecut şi avem chiar oferte de preţ sub aceste nivele. De asemenea, se asigură, de multe ori, condiţii mai flexibile de rezervare.

Miza sezonului 2020 este supravieţuirea - pentru fiecare om din turism. Ne luptăm să ne păstrăm angajaţii şi să mergem înainte, chiar fără niciun profit. Eu sunt optimist şi cred în turismul românesc. România are un potential important, pentru că suntem pe primul loc în Europa în ceea ce priveşte turismul intern. 83% din turiştii nostri sunt autohtoni. În plus, dacă doar o mică parte din cele 3,2 miliarde de nopţi de cazare turistică înregistrate în Europa în 2019 se vor reorienta dinspre ţări puternic afectate spre destinaţii mai sigure, cum e România, atât turismul intern, cât şi incomingul inteligent pot fi cărţi câştigătoare.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Nu cred ca va supravietui cineva... Tocmai asta e ideea - sa vina statul sa ne ridice din noroi, asa cum au facut cu presa care odata era libera si neatarnata fortelor raului.

    Nu va exista turism dintr-un motiv simplu - omul normal la cap nu-si doreste sa faca turism intr-o Puscarie si sa mai si plateasca pentrua asta.  

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb