Consolidarea şi dezvoltarea poziţiei MOL de lider regional în Europa Centrală şi de Est este unul dintre pilonii noii strategii pe termen lung aprobate săptămâna trecută de compania petrolieră maghiară.
Strategia "Grupul MOL 2030" prevede: "Grupul MOL îşi va consolida poziţia de lider regional în domeniile considerate cheie pentru modelul de afaceri, va deveni un lider în domeniul produselor chimice în regiunea Europei Centrale şi de Est (...) MOL are ca ţintă să îşi majoreze cota pe piaţa carburanţilor în regiune la 25-30%, de la nivelul actual de puţin peste 20%".
Pe segmentul de rafinare, MOL urmăreşte ca, pe termen mediu, să se situeze printre primele companii de rafinare din Europa, din punct de vedere al marjei nete de flux de numerar. "Compania are ca obiectiv o diversificare semnificativă a operaţiunilor sale de rafinare până în 2030 şi creşterea graduală a ponderii produselor altele decât carburanţii, la peste 50% până în 2030 (de la nivelul actual sub 30%), prin proiecte de investiţii concentrate în special pe zona lanţului valoric din chimie şi petrochimie", conform strategiei.
MOL a planificat investiţii de câte 1,5 miliarde de dolari în fiecare interval de cinci ani, până în 2030, pentru proiecte de extindere a activităţii din chimie şi petrochimie în regiunea Europa Centrală şi de Est. Compania intenţionează să majoreze utilizarea de materii prime în petrochimie la 3 milioane de tone şi să pătrundă pe noi segmente de produse.
Zsolt Hernadi, preşdintele MOL, a declarat: "În ultimii 15 ani, Grupul MOL a derulat cu succes un proces de consolidare în industria de petrol şi gaze din Europa Centrală şi de Est. Am obţinut o creştere a profitului EBITDA de şapte ori, iar capitalizarea de piaţă s-a majorat de cinci ori. Numărul benzinăriilor din reţeaua noastră a crescut de la 450 la peste 2.000, astfel că astăzi servim zilnic un milion de clienţi. Obiectivele strategiei noastre au fost atinse, însă cu siguranţă nu ne vom opri aici. Privind către viitor, suntem bine poziţionaţi pentru a creşte în continuare pe termen lung".
MOL mai urmăreşte, pe segmentul retail, transformarea operaţiunilor "tradiţionale" de vânzare de carburanţi într-un lider de piaţă pe zona serviciilor de mobilitate adresate consumatorilor finali. "Pe de o parte, MOL va consolida şi va dezvolta în continuare reţeaua de benzinării din Europa Centrală şi de Est, lider de piaţă în regiune. Pe de altă parte, ca răspuns la dinamica pieţei şi schimbările comportamentelor de consum, MOL va transforma operaţiunile sale retail într-o platformă de furnizare de servicii de mobilitate".
Noua strategie pe termen lung a MOL prevede investiţii în noi direcţii de afaceri, astfel încât acestea să genereze circa 10% din profitul operaţional (EBITDA) la nivel de Grup până în 2030.