Reporter: Cum aţi terminat anul 2015 din punct de vedere financiar?
Mona Opran: Cu o confirmare reală că suntem o agenţie solidă, chiar şi independentă. Cifrele sunt aşa cum ni le-am dorit, iar anul 2016 l-am început prin parteneriatul cu reţeaua Cheil. Ei ne-au ales să fim parteneri, să le creştem operaţiunile în Sud-Estul Europei. Iau acest parteneriat ca pe un compliment.
Reporter: Ce credeţi că i-a atras la Centrade?
Mona Opran: Faptul că noi propunem un model de business de comunicare integrată de doi ani şi jumătate încoace - este exact ce li s-a părut lor interesant. Alt lucru este că noi digitalizăm toate produsele noastre de comunicare, că propunem proiecte şi campanii de comunicare bazate pe comportamentul omului nou: social, tehnologizat şi interesat de impactul brandurilor în comunitate.
Reporter: Cât timp au durat discuţiile?
Mona Opran: Aproape un an. În iarna lui 2014, când am anunţat încetarea francizei, am agreat că vom fi interesaţi de un parteneriat doar dacă vom găsi pe piaţă ceva interesant, nu o "aceeaşi Mărie cu altă pălărie" - un partener care să vadă comunicarea aşa cum o vedem noi şi care să aducă valoare business-ului nostru existent.
Oamenii devin din ce în ce mai conectaţi, iar proiectele pe care le propui, modelul de business pe care îl ai în agenţie răspund acestui nou model de relaţionare, de comunicare. Cheil este una dintre cele mai interesante agenţii de pe piaţă în acest moment - folosesc tehnologia în proiecte de comunicare, telefonul este poarta de intrare către consumator şi proiectele se implementează fluid între canalele de comunicare.
Cheil este o reţea în creştere. Acum cinci ani a fost numărul 20 în topul agenţiilor din lume, acum e numărul 15, iar peste cinci ani va fi în top 5, sunt convinsă! Suntem pregătiţi să intrăm într-o altă ligă.
Reporter: Ce înseamnă asta?
Mona Opran: În primul rând, vorbim de complexitatea proiectelor de comunicare, iar în al doilea rând vorbim de extindere geografică. Începând cu 2016, România devine hub pentru Sud-Estul Europei. Am deschis birouri în regiunea adriatică (Serbia şi Croaţia) şi coordonăm proiecte pentru şapte pieţe. Urmează Ungaria şi Bulgaria.
Avem un singur management, consolidat în Bucureşti, ceea ce face ca deciziile să fie luate mai rapid şi proiectele să fie implementate mai flexibil. Există seniorii care conduc birourile locale, dar deciziile de business se iau aici.
Reporter: Cu ce vine nou Cheil?
Mona Opran: Vine cu o abordare foarte interesantă în industria de comunicare. Are o expertiză foarte puternică pe digital şi pe retail, iar noi pe strategie şi creaţie. Lucrurile acestea se îmbină extraordinar de bine. La nivel de viziune, vedem integrarea şi comunicarea cam în acelaşi fel. Al doilea lucru important este că Cheil vine odată cu clientul Samsung.
Reporter: Care este potenţialul pieţei de aici în comparaţie cu celelalte?
Mona Opran: În România se poate creşte în continuare. Noi suntem o agenţie cu 80+ angajaţi, cu servicii integrate, cu expertize noi în retail experience, social media şi digital şi o bază de clienţi foarte bună. Ei sunt focusul nostru când vine vorba de creştere, cu ei împreună explorăm căi noi de adresare a consumatorilor lor.
De asemenea, clienţii noştri văd deschiderea în regiune ca o oportunitate, atât pentru o mai bună înţelegere a acestor pieţe, cât şi pentru extinderea proiectelor. De asemenea, odată cu parteneriatul Cheil, a intrat în portofoliu şi clientul Samsung. Investim mult din energia noastră să înţelegem acest brand, acest business şi să putem să îi aducem valoare.
Celelalte birouri vin fiecare cu obiectivele lor, setate în funcţie de nivelul în care se află business-ul. În zona adriatică avem deja 145 de angajaţi, dintre care 100 în zona de execuţie şi 45 în birouri, majoritatea proiectelor fiind în zona de digital şi retail. Vrem să creştem baza de clienţi, să dezvoltăm proiecte cross-expertize între digital şi retail şi să setăm premisele pentru o viitoare agenţie integrată.
Reporter: Cum a debutat compania Centrade Integrated?
Mona Opran: Piaţa publicităţii reprezenta la începutul anilor ´90 o oportunitate interesantă, pentru că era abia la început. Îi pot număra pe degete pe cei care au deschis agenţii atunci. Noi am fost, practic, prima franciză din Estul Europei şi am fost trataţi ca parte din familie, la nivel internaţional. Prin anii 2000, a avut loc tranzacţia prin care, la nivel global, Publicis a cumpărat Saatchi & Saatchi, brand care în ultima vreme s-a axat destul de mult pe comunicarea tradiţională. Noi, în România, am avut un traseu destul de antreprenorial, aşa că atunci când, în toamna lui 2014, am fost informaţi că Saatchi & Saatchi nu va mai franciza nimic în Europa şi că, implicit, şi noi vom pierde această licenţă, am analizat ce putem face în continuare. Răspunsul imediat a fost că vom continua ca o agenţie independentă, pentru că avem un business solid, un portofoliu serios şi o expertiză importantă în piaţă. Ne-am întors, la începutul lui 2015, la numele de Centrade. Ca orice început, anul trecut a fost unul greu.
Reporter: De ce greu?
Mona Opran: Pentru că o schimbare de brand şi o schimbare de nume înseamnă ceva important, care influenţează cultura agenţiei, deoarece a fost nevoie de o reconfirmare în faţa clienţilor că suntem o agenţie competentă - acestea în contextul unei schimbări a industriei.
Am fost motivaţi şi am reuşit! Ne-am păstrat clienţii şi am şi câştigat alţii, angajaţii "cheie" rămânând aici şi devenind o echipă puternică, după părerea mea. Îi iubesc pe toţi! Sunt schimbări pe piaţă, s-a văzut deschiderea către proiecte din ce în ce mai îndrăzneţe, iar noi am fost pregătiţi să le facem faţă.
Reporter: Ce vă doriţi în acest an?
Mona Opran: Obiectivele pentru 2016 sunt concrete. Trebuie să ne consolidăm ca reţea, prin deschiderea şi consolidarea birourilor enumerate mai sus, să ne ridicăm proiectele la rang de regiune şi să consolidăm oportunităţile clienţilor existenţi.
Reporter: Cum vedeţi piaţa companiilor de comunicare? Încotro se duce?
Mona Opran: Se investeşte foarte mult în targetare şi abilitatea de măsurare a proiectelor. De asemenea, se caută soluţii din ce în ce mai bune de comunicare pe ecrane de toate tipurile, se continuă implicarea tehnologiei.
Cred că se observă o înclinare către agenţii integrate nu atât pentru că sunt presiuni pe resurse, ci şi pentru că proiectele sunt complexe şi necesită o mixare de expertize.
În plus, sper ca în România să se înţeleagă mai bine importanţa comunicării de calitate. Publicitatea bună este suport pentru creşterea consumului, deci implicit şi a economiei. Este o ecuaţie simplă, demonstrată în toate ţările. Cred, sper că piaţa noastră va creşte şi din punct de vedere al calităţii, că vom privi mai responsabil rolul comunicării într-o dezvoltare de business. Brandurile puternice au nevoie de o comunicare de calitate.
Reporter: Cum este publicitatea sau comunicarea în print, comparativ cu radio şi TV?
Mona Opran: Contentul editorial va rămâne în continuare foarte important, dar formatul cu siguranţă se îndreaptă către digital. Eu cred că printul are locul lui bine meritat, dar va deveni mai degrabă un canal de nişă, cu proiecte speciale sau categorii speciale, relaţionate cu alte activităţi (evenimente, e-commerce...). Studiile arată că, în România, TV-ul rămâne pe poziţie, radio-ul probabil se va dezvolta tot ca printul, iar online-ul va creşte.
Reporter: Vă mulţumesc!