Semnarea contractului de franciză reprezintă un pas major cu repercusiuni care afectează foarte mult viaţa unui francizat. De această semnătură poate depinde succesul său în afaceri sau falimentul. Publicaţia americană "Forbes" a realizat o listă cu cele mai bune motive pentru care un viitor francizat ar trebui cel puţin să se mai gândească, dacă să nu semneze contractul de franciză cu un anumit sistem.
Profitabilitate incertă - În cadrul investigării unei anumite oferte de franciză, trebuie să îl întrebaţi pe francizor referitor la estimările privind profitabilitatea afacerii. De asemenea, este bine ca şi atunci când discutaţi cu francizaţii sistemului respectiv, să abordaţi şi acest subiect, încercând să aflaţi care sunt cifrele reale ale profitabilităţii şi cam în ce perioadă de timp unitatea respectivă a devenit profitabilă. Mulţi francizori evită să ofere astfel de cifre estimative, însă, şi mulţi dintre cei care le oferă, dau, de obicei, nişte cifre fără a scădea din acestea sumele investite şi cheltuielile făcute cu aprovizionarea, chiriile, taxele etc. De aceste cifre însă poate depinde decizia dumneavoastră de a cumpăra sau nu.
Costuri iniţiale prea mari - Gândiţi-vă serios şi calculaţi, cu creionul pe hârtie, cam cât timp va dura să recuperaţi investiţiile făcute în achiziţionarea licenţei şi demararea francizei. S-ar putea să aveţi surpriza de a descoperi că v-ar trebui câţiva ani buni ca să puteţi recupera sumele plătite pentru taxa de intrare, pentru achiziţionarea locaţiei şi amenajarea ei şi celelalte cheltuieli care se fac pentru demararea unei afaceri.
Lipsa exclusivităţii teritoriale sau teritoriu acordat prea mic - Cum v-aţi simţi ca, după ce aţi cheltuit zeci de mii de euro sau de dolari pentru a deschide o unitate francizată, să vedeţi că peste drum sau după colţ, se deschide o altă unitate făcând parte din aceeaşi reţea de franciză?
Posibilităţi reduse de acţionare pe cale legală a francizorului - Francizorul vă va vorbi despre drepturile pe care le aveţi ca francizat, însă una este promisiunea verbală şi alta sunt faptele. De aceea este bine să vă consultaţi şi cu un avocat înainte de a semna contractul de franciză pentru a vedea ce posibilităţi aveţi de a-l acţiona pe francizor în judecată în cazul în care acesta nu-şi respectă promisiunile sau va produce pagube.
Condiţii nedrepte de anulare a contractului - Contractul de franciză ar trebui să stipuleze şi condiţiile în care se poate întrerupe colaborarea cu francizorul. Cum sunt aceste condiţii? Are francizorul dreptul de a anula contractul în cazul în care aţi întârziat puţin cu plata redevenţelor sau la orice deviere, cât de mică, de la standardele impuse de francizor? Neplata redevenţelor şi a taxelor, precum şi nerespectarea standardelor create de francizor ar trebui să se constituie în motive de anulare a contractului, dar în anumite condiţii. Poate francizatul are motive temeinice sau există cauze exterioare de voinţa francizatului, cauze pe care nu le poate controla, care l-au împiedicat să-şi plătească redevenţele la timp sau l-au obligat să modifice standardele, însă francizorul ar trebui să îi dea şansa să repare această situaţie. Deşi sunt puţini francizori de acest gen, gândul de a pierde tot ce aţi investit doar pentru că aţi întârziat să efectuaţi vreo plată nu este prea liniştitor.
Independenţa limitată - Franciza nu este pentru cei care vor independenţă totală. Francizatul trebuie să se poată supune unui program fără a face încercări de a-l modifica doar pentru că el consideră că viziunea lui este mai bună. În franciză nu prea este loc pentru creativitate şi inovaţii, decât din partea francizorului. Cei care au probleme cu a prelua un plan de afaceri gata creat şi de a urma cu stricţete anumite reguli create şi impuse de altcineva, ar trebui să se orienteze către alt tip de afacere, o afacere pe cont propriu. Pe de altă parte, dacă regulile create de francizor, pe care doriţi să le urmaţi, sunt prea restrictive, pot duce la o "rigidizare" a sistemului. Deşi creează uniformitate în cadrul reţelei, regulile şi standardele, dacă nu lasă un oarecare spaţiu francizatului, pot împiedica aplicarea unor soluţii pentru rezolvarea unor probleme specifice doar respectivei unităţi.
Redevenţele lunare - Taxa de intrare în sistem este rezonabilă şi, de asemenea, nu trebuie să investiţi prea mult în demararea afacerii, dar cu cât veţi rămâne după ce aţi plătit toate taxele către francizor? De aceea, din nou apelaţi la creion şi la hârtie şi socotiţi dacă, adunând taxele şi redevenţele pe care le plătiţi francizorului, afacerea va fi în continuare profitabilă pentru dumneavoastră.
Preţuri supradimensionate pentru marfă sau echipamente - Contractul prevede ca dumneavoastră să utilizaţi numai echipamente achiziţionate de la francizor sau să vindeţi numai marfa acestuia. Sau francizorul desemnează anumiţi furnizori cu care să lucraţi şi numai cu aceia. Dar cum sunt preţurile pentru aceste mărfuri, sunt mai mici, comparabile sau prea mari faţă de produsele similare existente pe piaţa unde activaţi?
Taxele de publicitate - Mulţi francizori solicită taxe de publicitate, dar cum sunt aceste sume folosite? Se justifică sumele plătite de francizaţi pentru materialele publicitare şi reclama care se face pentru sistemul respectiv? Faptul că mulţi francizaţi nu folosesc materialele publicitare primite de la francizor reprezintă altă discuţie, dar cu siguranţă nu v-ar conveni să contribuiţi la acest fond şi să nu primiţi nimic în schimb.
Corina Driga,
franchise consultant
imooffice@gmail.com
www.fbb.ro