Piaţa bancară va fi mai dinamică, în acest an, estimează Murat Atay, directorul general al GarantiBank România.
"De la începutul acestui an, mai mult de şapte bănci au anunţat reduceri de dobânzi, ceea ce înseamnă că activitatea de creditare este încurajată şi dorită", ne-a declarat domnia sa. Cu toate acestea, şomajul este un aspect important de luat în calcul, alături de scăderea apetitului pentru consum, atrage atenţia şeful GarantiBank. "Pe o piaţă unde cererea este mică, băncile vor deveni din ce în ce mai competitive, cu scopul de a câştiga lupta pentru clienţi", este de părere domnul Atay.
• Scăderi de maxim două puncte procentuale la dobânzi
Astfel, în opinia sa, "dobânzile îşi vor continua, cel mai probabil, trendul descendent, iar semnalele primite de la BNR sunt pozitive în acest sens, având în vedere cele două reduceri ale dobânzii de politică monetară care au avut loc în acest an până în prezent". Murat Atay mai adaugă: "Aceste reduceri au adus după sine scăderi ale dobânzilor practicate de multe bănci. GarantiBank a efectuat două astfel de reduceri, prima dată la dobânzile în euro, apoi la cele în lei".
Domnia sa a mai precizat că dobânzile actuale de pe piaţă variază în medie între 14-15%, pentru creditele în lei, şi între 7-8%, pentru creditele în euro. Şeful GarantiBank vede posibile scăderi ulterioade de maxim 2 puncte procentuale ale ratelor dobânzilor.
• Optimism cu privire la situaţia economiei
Murat Atay se declară un optimist în ceea ce priveşte evoluţia economiei româneşti în acest an: "Vom asista probabil la o creştere în ansamblu (n.r. a economiei), chiar dacă nu una foarte spectaculoasă, dar mult mai vizibilă decât în anul precedent".
Domnul Atay consideră ca potenţialii investitori străini ar trebui să îşi evalueze opţiunile cu aceeaşi atenţie şi rigurozitate pe care le-ar avea în cazul unor oportunităţi de investiţii în orice alt stat membru al Uniunii Europene.
Pentru GarantiBank, "mediul economic autohton reprezintă un avantaj", spune şeful băncii, motivând: "În primul rând, pentru că populaţia din România este încă sub-bancarizată şi, în al doilea rând, pentru că raportul credite/PIB este încă la un nivel scăzut (70%), mai mic decât în alte ţări. Toţi aceşti factori ne vor permite să obţinem creşterea propusă".
• Creştere de 40% pe credite şi pe depozite, ţintele GarantiBank
GarantiBank România şi-a propus o creştere de 40% a portofoliului de credite, cât şi a celui de depozite, în acest an, după ce, în 2009, nivelul creditelor acordate a crescut cu peste 50% comparativ cu 2008, până la 550 milioane euro, potrivit directorului general al băncii.
Anul trecut, activele totale ale instituţiei aproape s-au dublat, ajungând la 830 milioane euro, faţă de nivelul de 450 milioane euro înregistrat la sfârşitul anului 2008.
Domnul Atay consideră că banca a obţinut rezultate foarte bune anul trecut, menţionând şi faptul că a avansat 6 locuri în clasamentul băncilor din România, până pe locul 17, după active, cu o cotă de piaţă care depăşeşte 1%, faţă de locul 23 ocupat la sfârşitul anului 2008. "Estimăm că vom deveni profitabili în 2011", ne-a declarat domnia sa.
Murat Atay ne-a mai spus că, în acest an, GarantiBank îşi va continua strategia de consolidare ca bancă universală, propunându-şi creşteri pe toate liniile de business (retail, IMM si corporate).
• Campanii promoţionale pentru atingerea obiectivelor
Pentru a-şi atinge obiectivele pentru acest an, GarantiBank România va continua să dezvolte campanii care vor oferi reduceri de dobânzi, perioade de graţie sau alte condiţii speciale, ne-a precizat Murat Atay.
Domnia sa a declarat: "Am început să facem acest lucru încă din primul trimestru, când am extins perioada de valabilitate a campaniei pentru creditele auto până la sfârşitul lunii martie 2010. Această campanie constă în opţiunea de a alege între dobânda fixă sau variabilă, dobânzi reduse şi comision de acordare redus cu 50%.
De asemenea, în ianuarie, am lansat o ofertă specială pentru practicanţii profesiunilor liberale, care constă în condiţii preferenţiale de costuri pentru orice credit acordat acestui segment, până la sfârşitul lunii aprilie 2010. Totodată, am prelungit campania adresată angajaţilor din sectorul de stat, care le oferă acestora produse de creditare şi economisire acordate în condiţii mai avantajoase decât cele standard.
În curând, vom lansa o nouă campanie, care va conţine reduceri de dobânzi pentru orice tip de credit acordat persoanelor fizice".