Nici America nu îşi permite infrastructura pentru adoptarea automobilelor electrice

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Internaţional #Energie / 10 aprilie

Nici America nu îşi permite infrastructura pentru adoptarea automobilelor electrice
Călin Rechea

Devine tot mai evident că adoptarea la nivel de masă a automobilelor electrice (AE) este o fantezie. Dimensiunile sale în varianta americană au fost prezentate recent în Wall Street Journal de doi reprezentanţi ai Centrului Naţional pentru Analize Energetice, Jonathan Lesser şi Mark Mills.

După cum scriu Lesser şi Mills, noile standarde pentru emisiile de CO2 publicate de Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA) arată o mare încredere în creşterea accelerată a numărului de AE pe drumurile Americii.

Standardele extrem de dure au determinat criticii să acuze EPA că forţează adoptarea automobilelor electrice prin aproape toate mijloacele, mai puţin interzicerea directă a fabricării şi comercializării automobilelor cu motoare clasice.

Chiar şi EPA admite că ţintele pot fi respectate doar dacă vehiculele electrice reprezintă mai mult de jumătate din vânzările de vehicule noi până în 2032.

Dar "acest lucru nu se va întâmpla prea curând", după cum subliniază autorii, în condiţiile în care "adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice va necesita o extindere fără precedent şi extrem de costisitoare a reţelelor electrice locale".

Tocmai acest aspect este deseori neglijat în declaraţiile sforăitoare ale autorităţilor politice, de parcă nu ar reprezenta o problemă majoră din numeroase puncte de vedere.

WSJ subliniază că, dincolo de sumele uriaşe necesare pentru modernizarea, restructurarea şi extinderea reţelelor electrice, există probleme şi mai mari, cum ar fi lipsa resurselor reale şi a resurselor umane pentru construirea şi întreţinerea reţelelor.

Datele prezentate de Lesser şi Mills arată că este nevoie de "creşterea uriaşă a producţiei de transformatoare electrice, împreună cu mai multe centrale electrice şi linii de transmisie pentru producerea şi livrarea energiei".

În condiţiile în care există între 60 şi 80 de milioane de transformatoare de distribuţie în cartiere, care sunt proiectate pentru sarcinile existente, rata de înlocuire a transformatoarelor vechi nu este suficientă.

Estimările preluate de autori arată că sunt vândute anual circa un milion de transformatoare noi în SUA. Circa două treimi sunt utilizate pentru înlocuirea celor vechi.

"Această rată de înlocuire nu este nici pe departe pe măsura viselor EPA. Vor fi necesare milioane de transformatoare, mai multe şi mai grele, pentru a face faţă unor niveluri de putere mai ridicate şi unei utilizări mai frecvente, chiar dacă multe vehicule electrice sunt încărcate peste noapte", se subliniază în articolul WSJ.

Instalarea unor transformatoare mai mari şi mai grele înseamnă şi înlocuirea stâlpilor de susţinere, adică producţie suplimentară de ciment, una dintre cele mai mari surse de emisii de CO2 şi de particule în suspensie.

Valul "modernizărilor" trebuie să ajungă apoi la nivelul locuinţelor individuale, indiferent dacă sunt case sau apartamente, iar "electricienii vor trebui să instaleze noi circuite pentru încărcătoarele de vehicule electrice, în timp ce multe case mai vechi vor avea nevoie de panouri electrice noi pentru a face faţă cererii crescute".

Nu poate fi ignorată nici dimensiunea problemei staţiilor de alimentare construite la nivelul reţelei de drumuri şi autostrăzi.

"Replicarea celor aproximativ 195.000 de staţii de benzină cu amănuntul din ţară va necesita mult mai mult decât cele 4.000 de instalaţii de încărcare propuse de Administraţia Federală a Autostrăzilor", scrie Wall Street Journal.

Washington Post a "dezvăluit" recent eficienţa programelor federale de construire a staţiilor de alimentare pentru automobilele electrice: "Investiţia de 7,5 miliarde de dolari a lui Biden pentru staţiile de încărcare a vehiculelor electrice a produs doar 7 staţii în doi ani".

În acest ritm, va fi nevoie de aproape 1.200 de ani pentru construirea celor 4.000 de staţii "planificate" de Administraţia Federală a Autostrăzilor, prea târziu chiar şi pentru căpitanul Picard, dacă ar dori să-şi încarce nava Enterprise pentru un picnic la marginea drumului cu Spock.

Problema nu este doar de bani şi de incompetenţă a administraţiei Biden, care se manifestă pe multiple planuri.

Problema este şi de fizică, după cum subliniază autorii. "Având în vedere fizica electricităţii, mii de astfel de staţii de încărcare vor avea fiecare cererea de energie a unui întreg oraş, mai degrabă decât cea a unui magazin obişnuit", scriu Lesser şi Mills, iar consecinţa directă este o cerere masivă pentru transformatoare de mari dimensiuni.

În plus, disponibilitatea transformatoarelor de mare putere nu reprezintă doar "un mare obstacol", cum subliniază Lesser şi Mills, ci o misiune imposibilă, având în vedere capacitatea de producţie în SUA a acestor dispozitive.

"Livrarea celor mai mari transformatoare poate dura câţiva ani, iar costurile generale ale transformatoarelor au crescut cu 70% din 2018. Înlocuirea a zeci de milioane de transformatoare de distribuţie ar necesita cantităţi masive de cupru, dintre care cea mai mare parte va trebui să fie importată. Procesul ar depăşi, de asemenea, capacităţile de producţie ale celor câtorva producători americani", se arată în articolul de la WSJ.

Mai mult, "Statele Unite depind în mare măsură de importurile de transformatoare pentru staţiile mari, în special din Asia, ceea ce ridică probleme evidente de securitate naţională".

O astfel de dependenţă este de neconceput pentru orice naţiune care doreşte să-şi păstreze măcar o relativă autonomie şi subminează grav aşa-numita rezilienţă promovată agresiv de autorităţi, care dovedesc astfel că nu îi cunosc înţelesul nici măcar la nivel elementar.

Dincolo de scăderea continuă a capacităţii de producţie a materialelor necesare "electrificării" economiei americane, consecinţele sunt mult mai grave din punct de vedere al deficitului forţei de muncă.

"Adăugaţi scăderea numărului muncitorilor calificaţi pentru construirea şi instalarea acestui hardware specializat. Se pare că arhitecţii EPA cred că există o baghetă magică pentru a rezolva toate aceste probleme", subliniază autorii, care îi consideră naivi pe pasionaţii de automobile electrice, deoarece aceştia consideră că totul este doar o problemă de bani, fără să considere barierele de netrecut din punct de vedere al fizicii, tehnologiei şi al calificării forţei de muncă.

Pentru evaluarea succesului tranziţiei forţate către adoptarea în masă a AE există un "hot spot" numit California.

După ce a forţat adoptarea legilor care să "faciliteze" tranziţia către AE, în paralele cu reglementări privind producerea energiei electrice din surse regenerabile, guvernatorul Gavin Newsom le-a cerut cetăţenilor, în vara anului 2022, să nu-şi conecteze automobilele la reţea în perioadele de vârf. Între timp, autorităţile Californiei au decis şi prelungirea semnificativă a duratei de funcţionare a singurei centrale atomice din stat, cea de la Diablo Canyon.

Dacă nici acest politician american, definiţie a "progresismului" climatic, nu poate forţa realitatea să se încline în faţa dorinţei arzătoare de a salva planeta, ce şanse ar putea avea ceilalţi politicieni, mai ales în Europa?

Iar dacă autorităţile sunt conştiente de aceste probleme, atunci adevărata intenţie din spatele interzicerii automobilelor clasice şi promovarea agresivă a celor electrice nu poate fi decât limitarea drastică a mobilităţii populaţiei şi închiderea acesteia în "lagăre" digitale.

Opinia Cititorului ( 29 )

  1. Oh Doamne, pana sa termin de citit articolul am crezut ca fac atac cerebral:-)...De la Automobile Electrice s-a trecut la transformatoare, stalpi, cupru, ciment, "muncitori calificati", "fizica electricitatii", statii de incarcat, centrale nucleare pana la mesajul subliminal al articolului, "limitarea drastică a mobilităţii populaţiei şi închiderea acesteia în "lagăre" digitale":-)...Nimic despre poluarea produsa de hidrocarburi, emisiile de CO2 ale motoarelot ICE, costurile tot mai mari ale extragerii si prelucrarii hidrocarburilor, epuizarea resurselor, si tinerea utilizatorilor captivi la surse centralizate:-)...Dar marele beneficiu intr-o lume libera este ca poti sa alegi...iar eu aleg energie solara si eoliana gratis care imi asigura INDEPENDENTA energetica si nu numai:-)...pentru restul, "succesuri":-)

    1. ... este vorba doar de aritmetica.

      Dadada, el vede lagărul spiritelor, iar tu ne vinzi mantra cu pisici solare. Parte din piața de combustibili fosili se duce în cap pentru eliminarea mofturilor din piață, gen Soviet și alte state mai mult sau mai puțin teroriste.

      Motoarele electrice polueaza foarte putin local, dar producerea lor, construirea si mentenanta unei retele de alimentare noi este o alta treaba.Daca s-ar interzice toate masinile si oamenii ar circula numai pe jos, si atunci ar exista o poluare cu microplastice, cauciuc, materiale textile de la frecare, etc. Solutia pentru poluare ZERO este sa ne miscam cat mai putin, sa consumam cat mai putin (mancare, haine, electrice, etc.), lucru care este exat opusul cresterii economice.

      La o analizq tehnico -economica serioasa raspundeti cu povesti sentimentale. Toti dorim reducerea poluarii dar nu prin producerea unor catastrofe umanitare si intoarcerea in istorie la opait si renuntarea la un standard de viata decent

      E plina lumea de tampiti eco-digitali.oare cat de independent energetic poti fi atunci cand te alimentezi de la o sursa de energie intermitenta???si sa mai crezi ca e si gratis...

      Cum am mai spus, norocul meu ca intr-o societate libera am optiuni si libertatea de a alege...stai captiv la o sursa centralizata bazata pe combustibili fosili sau nucleari...viitorul va dovedi cine a avut drepatate...analfabetii astia suficienti nici macar nu au auzit de powerwall si megapack dar ei au auzit de "energie intermitenta":-)

      Acum s-a ajuns la 1% parc auto electric, cu UK, Norvegia și Olanda campioane la blocat rețeaua electrică.

      Peste 10 ani, ICE vor domina categoric vânzările în continuare. 

      Norvegia n-are nicio legătură cu nimic, este o excepție totală, populație mică, resurse, densitate locuire mică, stat non-UE.

      Prin california se cam stă la rând în stațiile de încărcare rapidă. Mă gândesc că la fel va fi și în România în 2060, cu 3% parc auto. : 

      Vad ca unii nu sunt in stare sa faca o cautare cu google dar sunt "experti" in penetrare auto BEV :-)

      The Growing List of Big EV Adopters 

      Country EV sales in Q4 2023 Latest EV market share First quarter at 5% tipping point 

      ----------------------- ------------------------------ ------------------------------ ------------------------------ --------------------------- 

      N orway 25,028 79.6% 2013 Q3 

      Iceland 3,507 58.4 2019 Q1 

      Denmark 21,890 44.9 2020 Q3 

      Sweden 31,780 39.8 2020 Q1 

      Finland 6,686 35.3 2020 Q4 

      Netherlands 29,199 35.1 2018 Q4 

      Ireland 1,164 33.9 2019 Q4 

      Belgium 25,752 25.3 2021 Q3 

      Portugal 11,265 24.3 2020 Q4 

      Switzerland 16,581 23.9 2020 Q1 

      China 1,879,600 23.8 2020 Q4 

      Austria 13,083 23.3 2020 Q3 

      Israel 6,772 22.9 2021 Q3 

      France 98,755 20.3 2020 Q1 

      New Zealand 7,435 20.0 2021 Q3 

      Germany 138,390 19.6 2020 Q3 

      UK 79,602 17.6 2020 Q2 

      Thailand 23,864 12.6 2023 Q1 

      Turkey 36,026 12.0 2023 Q3 

      Romania 3,655 10.8 2021 Q4 

      Slovenia 1,126 10.7 2022 Q4 

      Australia 21,571 9.5 2022 Q3 

      Canada 38,160 9.4 2022 Q1 

      Spain 20,666 8.7 2022 Q4 

      US 313,822 8.1 2021 Q4 

      Estonia 400 7.5 2023 Q2 

      South Korea 36,009 6.9 2021 Q3 

      Hungary 1,614 6.5 2022 Q4 

      Bulgaria 551 5.8 2023 Q4 

      Italy 21,033 5.4 2023 Q4 

      Greece 1,579 5.3 2023 Q2 

      -------------------------- ------------------------------ ------------------------------ ------------------------------ -----

      Global total 3,008,662 14.5 2021 Q2 

      Robotel eco,ti s-a mai spus ca megapacurile tale nu pot fi reciclate,sunt ffff scumpe si tesla nu are capacitati de productie suficiente,ca sa umple lumea ta eco cu astfel de baterii.acum ia o pauza de la baterii si gandeste-te cum ingropi co2 in pamant,fara sa iasa afara.pretenii tai eco-psihopati de la bruxelles au decis ca Romania trebuie sa ingroape 9 milioane de tone de codoi.dupa ce rezolvi asta,incearca sa intelegi ce anume inseamna ZERO emisii de co2 si cum te-ar putea afecta pe tine,robotelul eco.asta e "ecologia" voastra amice.o mare tampenie si o aberatie cap-coada.

      Corect!

      Am mai avut discutia asta tot cu tine si concluzia a fost ca habar nu ai de notiunea parc auto.

      Degeaba se vand 3% electrice în România, ponderea în parcul auto diesel este de sub 0,4% electrice. Sanatate multa! 

      ai perfecta dreptate

      pentru acei jmecheri inculti dintre noi e greu de inteles ce traba are stalpul cu transformatorul si ciment ul cu stalpul si cuprul cu firele . 

    Se vizeaza inchiderea in celebrele "orase" de 15 minute, unde gasesti tot la 15 minute distanta si nu mai ai motive sa ceri perimisiunea de a te deplasa altundeva. "Lagarul" digital si atat, fantezie matrix. Ironia este ca au si cu cine, noile generatii de tampi digitali.

    1. Acum incepe sa se lege totul, nu ?

    Eh, si ce o sa mai zică autorul (autorii) când peste 10 mașinile electrice vor domina categoric vânzările?!

    Au catadicsit dânșii sa facă o vizită în Norvegia sa vadă că deja astăzi 93% din mașini vândute sunt electrice și toată lumea și le incarca bine mersi? 

    1. Acum s-a ajuns la 1% parc auto electric, cu UK, Norvegia și Olanda campioane la blocat rețeaua electrică.

      Peste 10 ani, ICE vor domina categoric vânzările în continuare.

      Norvegia n-are nicio legătură cu nimic, este o excepție totală, populație mică, resurse, densitate locuire mică, stat non-UE. 

    Le rezolva mos Biden pe toate. Este foarte competent, inca mai poate vorbi.

    Mie mi se pare incredibil ca inca mai sunt "specialisti" care inca mai cred ca viitorul nu va fi dominat de masinile electrice in dauna celor termice (repet, masini, nu trenuri, avioane, etc). Recunosc ca si eu eram sceptic cand am inceput sa studiez mai mult chestia asta cu electricele, in special ce dezvolta Tesla, se intampla prin 2016, iar in 2018 chiar am sustinut un seminar pe tema asta. Le spuneam celor care sustineau varianta electrice ca "hai, mah, lasati-ma ca la raboi nu vei merge cu tancul electric", etc. Culmea chestii pe care eu le aud acum. Dar pentru ca m-a pasionat subiectul, am studiat si vazand cu ochii mei ca gluma devine serioasa am inceput si sa investesc, nu doar sa cred. De abia din 2023 am investit si in infrastructura (masina electrica plus fotovoltaice cu baterii de stocare). Si sunt super multumit. Imi place sa cred ca sunt inaintea multora ca si gandire. Omului mereu ii e frica de ceva nou sau de vreo schimbare, inteleg, asa am fost si eu, dar nu trebuie sa fii incapatanat.

    1. "Ca si gandire" esti in urma limbii romane.

      omul modern, e inaintea tuturor dar cu 3000 de ani in urma...

    Articolul este scris in mod evident gresit, aaacesta este si motivul pentru care multi comentatori nu il inteleg, sunt multe date tehnice ori azi tinerii frumosi si liberi inteleg doar chestii roz trotinete si cesti de cafea roz. FIZIC TEHNIC NU SE POATE FACE TRECEREA LA ELECTRIC ANALFABETILOR!

    1. Norvegienii nu au aflat inca ce “inteligent” esti tu:-)

      Pentru 5 oameni se poate face cam orice, problenma este cand ai de facut ceva pentru 5 miliarde. In general scalarea n-are nici o legatura cu experimentele de laborator.

    O retea de acest tip probabil va fi posibil intr-o lume robotizata unde probabil 70% din munca nu va fi umana.

    Trebuie sa trecem la alta etapa de dezvoltare si apoi sa putem face asemenea retele globale.

    Probabil ca nu se va putea pune "caruta inaintea cailor" ... 

    O baza militara din China imita la perfectiune strazile si cladirile din jurul palatului Prezidential din Taiwan!

    A nu se face nici o incurcare.... China Planuieste Invadarea Taiwanului... 

    Unde sunt Chinezofilii sa ne spuna sa nu isi faca nimeni "giji"?! - hai ca si aici avem contradictii "istorice" de partea comunistilor...cum ca ei sunt de drept si legal ...mostenitori de "teritoriu"... 

    Slava Rusnacul slava Chinezica... 

    s c c r e t 

    "Mai mult, "Statele Unite depind în mare măsură de importurile de transformatoare pentru staţiile mari, în special din Asia, ceea ce ridică probleme evidente de securitate naţională".

    O astfel de dependenţă este de neconceput pentru orice naţiune care doreşte să-şi păstreze măcar o relativă autonomie şi subminează grav aşa-numita rezilienţă promovată agresiv de autorităţi, care dovedesc astfel că nu îi cunosc înţelesul nici măcar la nivel elementar. " 

    WOW. Ar trebui sa citeasca asta si guvernantii nostri. Cam ce autonomie si autoritate mai are Romania, din moment ce s-au inchis toate fabricile de material electrotehnic si energetic dupa '89 ? Importam absolut orice, de la transformatoare la cabluri electrice. Electroputere acum e mall. Romania este astazi mai putin independenta, politic vorbind, decat era pe vremea lui Stefan si Mihai Viteazul cand plateam tribut la otomani. 

    toti astia ce viseaza independenta... diesel-ul se poate produce acasa, tehnologia e similara aleia pt tuica.

    motorul diesel - euro 3/4 merge cu ulei foarte bine sute de mii de km. 

    la EV-uri problema e ca bateria reprezinta minim 50% din valoarea masinii si astfel orice problema sau accident ce implica schimbarea bateriei rezulta in dauna totala economica. Iar asigurarile Casco la EV-uri nu sunt ieftine :) 

    La ICE niciodata o componenta nu va fi 50% din valoarea masinii astfel ca si costul de mentenanta, reparatie dupa accident etc este mai mic, implicit si asigurarile sunt mai ieftine. 

    Cine reuseste sa rezolve lucrul asta e castigator. 

    cei cu baterii , mega pack, power pack etc. au succes cat timp pot cumpara baterii ieftine de la chinezi sau accesa tot felul de fonduri nerambursabile, fara ele nu are sens economic. 

    1. Corect.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb