Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice şi director general
la Bibliotecii Academiei Române, a dezvăluit în cadrul unui interviu
pentru Grupul pentru Promovarea Infrastructurii, că România avea încă
din perioada interbelică, respectiv din anul 1938, un plan al
autostrăzilor.
În acelaşi timp, acesta a explicat că politicienii din trecut, în
special cei din domeniul transporturilor, nu au înţeles această nevoie
încă din 1996.
"Noi avem din 1996 o lege a amenajării teritoriului naţional secţiunea
căi de comunicare. În 2006 această lege a fost îmbunătăţită. Din păcate,
în loc să respectăm legea românească în momentul 2008 cand am aderat la
UE a început această ideea a masterplanurilor..."
"Un masterplan este alcătuit de un grup de oameni în cadrul unui
minister. La noi, din păcate, fiecare ministru care venea la
transporturi avea o altă ideea a acestor masterplanuri".
Problema României - continuitatea
"Noi ar trebui să cunoaştem bine trecutul acestei ţări pentru că putem
învaţă nişte lucruri şi putem face lucruri bune. România are un plan al
autostrăzilor din anul 1938. L-am prezentat şi poate îl prezentăm încă
odată aici. El a fost făcut de un mare inginer, Mihail Manoilescu"
"Dacă încercăm să suprapunem peste acest plan Planul de amenajare al
teritoriului din 1996 constatăm că există o suprapunere extraordinară.
Problema este cea a continuităţii"
"Probleme precum amenajării teritoriului naţional, căile de comunicaţii,
autostrăzile, căile ferate, nu sunt probleme care se rezolvă într-un an
sau doi. E pentru o perioadă de 10-20 de ani şi avem obligaţia să ne
gândim la binele acestei ţări"
Trăian Băsescu: "Nu avem nevoie de autostrăzi. Vă scot eu din cap acest
lucru"
Nicolae Noica, ministru în Guvernul CDR (din 1996-2000) a amintit de o
întâlnire cu Trăian Băsescu, pe atunci Ministru al Transporturilor în
acelaşi guvern din partea PD ( în perioada 1996-1998). Trăian Băsescu ar
fi spus la acea vreme că "nu avem nevoie de autostrăzi".
" >Nu avem nevoie de autostrăzi. Vă scot eu din cap acest lucru< , o
chestiune de o gravitate extraordinară. Care era gândirea? Păi, eu mai
întâi trebuie să am circulaţie şi pe urmă fac autostrada. Pai, fac
autostrada ca să atrag circulaţia, ori dacă concepţia era aceasta...
Această concepţia a continuat şi când dânsul a fost preşedinte",
subliniază Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice.
"De autostrăzi avem nevoie. Se pune problema autostrăzilor care fac
legătura între Muntenia şi Transilvania. O să punctez în două vorbe şi
treaba Piteşti-Sibiu. Este inadmisbil după părerea mea ca la ora
actuală, de 7 ani de când este preşedinte domnul Iohannis, să nu se ia
măsuri pentru a face această autostradă. Era obligatoriu să se facă.
Este un gând al marelui inginer Ion I.C.Brătianu care a fost şeful PNL
şi care a dorit în anii 1900 să facă această legătură. Aceste lucruri
trebuiesc continuate şi făcute".
Scopul nostru nu ar trebui să fie o legătură între Ploieşti şi Braşov ci
o şosea peste râul Prahova
Despre Ploieşti - Braşov, fostul ministru se întreabă dacă "avem nevoie
de o autostradă să treacă prin munţi şi să fie la 500 de metri un
tunel?".
"Eu cred că nu. Scopul nostru nu ar trebui să fie o legătură între
Ploieşti şi Braşov. Să fie cât mai ieftină şi cât mai eficientă.
S-a vehiculat o ideea să făcem peste râul Prahova o şosea cu nu mai mult
de 4 benzi. Am 4 benzi aici plus 2 benzi şoseaua obişnuită. Când se duce
lumea sâmbăta la Braşov se circulă pe trei de aici plus una de aici,
adică 4. Dacă eu rezolv problema eficienţei, lucrurile sunt cu totul
altfel privite de oameni. Lucrările le facem pentru oameni.
Ştiţi cât costă autostada cu tuneluri? 1 miliard şi 400 de milioane! O
lucrare cum am propus cu 500 de milioane ai rezolvat-o. În primul rând,
se rezolvă mai ieftin. În al doilea rând, e mai rapidă şi este
eficientă. Scopul e să faci lucruri practice", a mai spus Noica.