Ministrul Economiei, Niculae Bădălău, a declarat, astăzi, la Forumul Industriei Auto 2019 de la Craiova, că, la nivel naţional, contribuţia sectorului auto în economie a reprezentat, în 2018, aproximativ 14% din PIB şi a asigurat 27% din exporturi, însă industria românească nu a fost ferită de frământările prin care a trecut întregul sector european.
"La nivel naţional, contribuţia sectorului auto în economie este majoră, acesta reprezentând, la nivelul anului 2018, aproximativ 14% din PIB şi asigurând 27% din exporturi. Industria auto nu este doar un motor al creşterii economice şi al exporturilor, ci şi o sursă de câştiguri salariale bune şi stabile pentru aproape un sfert de milion de români, câţi lucrează în industria auto. Nu vorbim doar de cei doi mari coloşi auto care produc în România, Dacia şi Ford, ci de aproape 600 de companii implicate pe orizontala industriei", a spus ministrul Economiei la Forumul Industriei Auto 2019 de la Craiova, despre care a afirmat că reprezintă unul dintre cele mai importante evenimente pe care ministerul îl organizează în contexul exercitării de către România a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, relatează Agerpres.
Potrivit ministrului Economiei, la aproape 20 de ani după decembrie 1989, industria auto românească părea să aibă aceeaşi soartă cu alte ramuri industriale care reprezentau un motor economic şi un motiv de mândrie naţională.
"Vârsta îmi permite să ţin minte cum arăta, cum se conducea şi ce însemna pentru o familie de români o maşină autohtonă de dinainte de Revoluţie, dar şi să mă bucur de confortul, siguranţa şi calitatea automobilelor produse acum la Craiova sau Mioveni şi să trăiesc un sentiment de mândrie atunci când văd marca Dacia pe străzile Bruxelului, Parisului, Romei sau Berlinului. La începutul anilor 2000, industria auto era departe de vârful său istoric absolut al perioadei pre-Logan, vârf care, oricât de surprinzător ar părea, fusese atins în anul 1997. Iată ce diferenţă majoră pot să facă doar câţiva ani în industria auto, una dintre cele mai importante ramuri industriale în care concurenţa acerbă se translatează nu doar în vânzări de automobile, ci şi în locuri de muncă pe orizontală. Industria auto românească nu a fost ferită de frământările prin care a trecut întregul sector auto european. Iar aceste provocări sunt departe de a se fi încheiat", a afirmat ministrul Economiei, potrivit sursei citate.
Bădălău a subliniat că electrificarea motorizărilor, conectivitatea, tehnologia autonomă, precum şi digitalizarea pe întregul lanţ de producţie vor aduce cu siguranţă transformări fundamentale ale modului în care funcţionează întregul ecosistem al industriei auto, însă incertitudinile apar pe termen mediu şi vizează ce se va întâmpla în următorii 10-15 ani, în special în ceea ce priveşte nivelul actual al ocupării în industria auto.
"Aceasta este întrebarea, care este valabilă, cred cu tărie, atât pentru România, cât şi pentru întreaga Europă. Pe măsură ce robotizarea se va extinde, iar paradigma "Industrie 4.0" se va extinde şi la industria auto, avem obligaţia şi responsabilitatea să ne gândim la soarta angajaţilor şi la evoluţiile la nivelul întregii economii. Pe durata Preşedinţiei României la Consiliul UE, priorităţile Ministerului Economiei vizează piaţa internă şi industria, sectoare cu relevanţă majoră în contextul economic şi social actual european", a evidenţiat ministrul Economiei.
Acesta a precizat că, în 2018, România a depăşit Ungaria şi Polonia în ceea ce priveşte producţia de automobile, care a crescut anul trecut cu aproape o treime faţă de anul 2017, ceea ce a permis ţării noastre să se afle pe un onorabil loc 8 în topul producătorilor de automobile la nivel european.
"Totodată, trebuie să recunoaştem că nu totul este perfect când vorbim despre industria producătoare de autovehicule. Sunt perfect conştient că, pentru a rămâne competitivă, industria auto are nevoie de infrastructură pentru a putea transporta în mod eficient, către export, sutele de mii de maşini produse. Din acest motiv, sunt convins că prietenul şi colegul meu de Guvern, Răzvan Cuc, recent revenit în fotoliul de Ministru al Transporturilor, va rezolva cât mai rapid problemele legate de construcţia drumului expres Craiova-Piteşti, dar şi pe cele legate de autostrada Piteşti-Sibiu", a mai spus Niculae Bădălău, arată sursa menţionată.
Potrivit lui Bădălău, agenda forumului de la Craiova este de cea mai mare actualitate, aceasta fiind corelată cu recentele documente şi iniţiative strategice ale UE şi care îşi pun semnificativ amprenta asupra dinamicii sectorului auto.
"Consider că, producătorii pot livra soluţii adecvate care să răspundă noilor provocări, dar în acest sens este nevoie de sprijin pentru furnizarea de reglementări trans-sectoriale adecvate şi pentru măsuri precum acordarea de stimulente pentru reînnoirea flotei auto, soluţii de mobilitate inteligente, dezvoltarea infrastructurii de încărcare pentru automobile electrice precum şi a infrastructurii pentru alimentarea cu combustibili alternativi, care vor contribui la atingerea obiectivelor pe care şi le-a propus industria auto. În acest demers trebuie să ne asigurăm că preţurile noilor vehicule sunt accesibile pentru cât mai mulţi utilizatori. Cred cu tărie că nu trebuie să pierdem din vedere faptul că cetăţeanul trebuie să rămână cu prioritate în centrul atenţiei noastre", a mai afirmat ministrul Economiei.
La evenimentul de la Craiova au participat premierul României, Viorica Dăncilă, comisarul european responsabil pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elzbieta Bienkowska, viceprim-ministrul Graţiela Gavrilescu, ministru al Mediului, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, ministrul Apărării, Gabriel Leş, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Ştefan-Radu Oprea, reprezentanţi ai industriei auto din Uniunea Europeană şi ai guvernelor statelor membre.