Nike, Adidas şi H&M se află între brandurile criticate, joi, pe reţelele de socializare din China, din cauza comentariilor făcute în trecut faţă de condiţiile de muncă din Xinjiang, în cadrul conflictului diplomatic dintre China şi Occident, transmite Reuters şi news.ro.
Atacurile din mediul online au avut loc în urma unui apel al guvernului chinez de a opri bandurile străine să mai murdărească reputaţia Chinei, în timp ce utilizatorii de internet au găsit declaraţii făcute în trecut referitoare la Xinjiang.
Presa de stat chineză a criticat miercuri H&M, în legătură cu un comunicat de anul trecut, în care retailerul suedez de modă a afirmat că este profund îngrijorat în legătură cu acuzaţiile referitoare la folosirea muncii forţate în Xinjiang şi că nu se aprovizionează cu produse din regiunea respectivă.
Atât Nike cât şi Adidas, care s-au dezvoltat rapid în China, au afirmat anterior că nu se aprovizionează cu produse sau materiale din regiunea Xinjiang.
Adidas a refuzat să comenteze, joi, în timp ce Nike nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
La începutul acestei săptămâni, China a negat acuzaţiile de încălcare a drepturilor omului de către oficialii săi din regiunea vestică Xinjiang, unde se află uigurii musulmani, după ce Uniunea Europeană, Statele Unite, Marea Britanie şi Canada au impus sancţiuni unor oficiali.
Beijingul a răspuns cu sancţiuni de retorsiune împotriva unor parlamentari, profesori şi instituţii europene.
Unii utilizatori de internet au spus că vor înceta să mai cumpere Nike şi că vor sprijini mărci locale precum Li Ning şi Anta, în timp ce alţii au cerut Adidas să părăsească China.
Disputa creează o dilemă pentru companiile occidentale care trebuie să echilibreze dorinţa de a-şi extinde afacerile în China cu opiniile consumatorilor de pe pieţele lor interne.
"Mărcile nu trebuie să-şi anuleze responsabilităţile legate de drepturile omului în faţa acestei presiuni", a declarat Chloe Cranston, de la Anti-Slavery International, membră a Coaliţiei pentru oprirea muncii forţate din regiunea uigură.
Acţiunile Anta Sports Products şi Li Ning au crescut, în timp ce acţiunile Adidas, Inditex şi H&M au scăzut joi.
Tabloidul de stat Global Times a relatat că grupul Inditex, proprietarul spaniol al brandului Zara, a eliminat o declaraţie privind Xinjiang de pe site-urile sale în limba engleză şi spaniolă.
O pagină web în care Inditex afirma că este extrem de îngrijorat de informaţiile referitoare practicile sociale şi de muncă incorecte din diferite lanţuri de aprovizionare în rândul uigurilor din Xinjiang a era activă pe 24 martie, potrivit Google, dar acum pare să nu fie disponibilă. Inditex nu a răspuns la o cerere de comentarii.
Inditex a afirmat anterior că nu are nicio relaţie comercială în Xinjiang.
Utilizatorii chinezi de internet au vizat, de asemenea, Better Cotton Initiative (BCI),, un grup care promovează producţia durabilă de bumbac, care a declarat în octombrie că suspendă aprobarea bumbacului provenit din Xinjiang, invocând preocupări legate de drepturile omului.
Membrii BCI includ Nike, Adidas, H&M şi Fast Retailing din Japonia. De asemenea, site-ul web Better Cotton Initiative a încetat să funcţioneze joi. Organizaţia nu a răspuns la o cerere de comentarii.
"Dacă boicotezi bumbacul din Xinjiang, noi te vom boicota. Fie Adidas renunţă la BCI, fie iese din China ", a scris un utilizator de internet.
H&M a declarat miercuri că respectă consumatorii chinezi şi că se angajează să investească şi să se dezvolte pe termen lung în China. Dar până joi dimineaţă, H&M nu mai exista pe unele hărţi de localizare a magazinelor din China. Căutările magazinelor H&M de pe Baidu Maps nu au dat rezultate. Magazinul oficial al retailerului de pe, o platforma de comerţ electronic Tmall, a grupului Alibaba, era inaccesibil.
La un briefing de presă zilnic al Ministerului de Externe al Chinei, purtătoarea de cuvânt Hua Chunying, întrebată despre H&M, a prezentat o fotografie cu negrii americani culegând bumbac.
"Aceasta a fost în SUA, când sclavii negri au fost obligaţi să culeagă bumbac pe câmpuri", a spus ea.
Hua a ridicat apoi o a doua fotografie cu câmpurile de bumbac din Xinjiang.
"Mai mult de 40% din bumbacul din Xinjiang este recoltat de utilaje, deci presupusa muncă forţată este inexistentă", a spus ea.