Noi modificări la procedurile Centrului pentru Soluţionare Alternativă a Litigiilor

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 13 septembrie 2016

Noi modificări la procedurile Centrului pentru Soluţionare Alternativă a Litigiilor

Centrul pentru Soluţionare Alternativă a Litigiilor (CSALB) a modificat din nou procedurile, urmărind, printre altele, adaptarea acestora la tipologia litigiilor existente, potrivit unui comunicat de presă.

Documentul menţionează că, în urma analizei dosarelor primite de Centrul SAL, a cerinţelor consumatorilor, a cauzelor care constituie motivul declanşării litigiilor, Colegiul de Coordonare al CSALB a decis "îmbunătăţirea procedurilor SAL, astfel încât acestea să fie cât mai uşor de înţeles şi de îndeplinit de către consumatori, comercianţi şi conciliatori".

Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB din partea BNR, a precizat: "Din experienţa acumulată în şase luni de funcţionare a centrului SAL, am ajuns la concluzia că nevoile oamenilor care derivă din litigiile cu instituţiile financiar bancare şi nebancare sunt extrem de variate. Şi, indiferent că vorbim de litigii însemnate financiar sau doar simbolice, ele sunt la fel de importante pentru consumatori, ca şi nevoia de a le rezolva. De aceea am şi renunţat la plafonul de 1.000 de lei, despăgubire sub care nu demaram, până acum, procedurile SAL. Am decis să îmbunătăţim şi normele de aplicare a procedurilor ca să uşurăm accesul consumatorilor la soluţionarea amiabilă, dar şi pentru eficientizarea activităţii tuturor celor implicaţi în derularea procedurilor SAL".

Comunicatul arată că, în privinţa procedurii SAL finalizată cu propunerea unei soluţii, părţile au dreptul să aibă reprezentanţi legali sau mandataţi, iar consumatorii pot fi reprezentaţi şi de asociaţiile de consumatori.

CSALB menţionează: "În desfăşurarea procedurii, a fost introdusă etapa de Filtru derulată de Secretariatul de Procedură. Este faza în care dosarul este completat, ambele părţi acceptă să intre în procedură, iar conciliatorul este confirmat de părţi. Conciliatorului i se pune la dispoziţie dosarul complet care să-i permită analiza şi pronunţarea Hotărârii de Admisibilitate. Acesta este momentul în care începe, efectiv, procedura de conciliere. Până acum, conciliatorul se pronunţa numai pe cererea consumatorului, fără a avea informaţii de la comerciant".

Unii specialişti din domeniu susţin că acest pas era derulat şi până acum, de către asistentul de caz, introducerea unui "filtru" fiind inutil.

Hotărârea pe care conciliatorul o pronunţă, ca urmare a acceptării de către părţi a Notei de Soluţionare, dacă nu este atacată în termen de 15 zile, devine titlu executoriu.

În cazul Arbitrajului, părţile au timp, înainte de constituirea Tribunalului Arbitral, să decidă dacă rămân în procedura cu soluţie impusă sau aleg cealaltă procedură, cu soluţie propusă, mai spun reprezentanţii CSALB, adăugând: "Nu mai este obligatoriu ca toate documentele să fie depuse pe suport hârtie, ci există acum posibilitatea ca acestea să fie transmise pe e-mail. Hotărârea arbitrală se comunică, însă, în mod obligatoriu, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. De asemenea, în cazul în care una dintre părţi nu este de acord cu arbitrul desemnat de cealaltă parte, se constituie un Tribunal Special în scopul soluţionării cererilor de recuzare a arbitrilor, format din primii trei cei mai în vârstă conciliatori şi 2 supleanţi.

Proba cu martori este exclusă, pentru ca litigiile gestionate de CSALB să se soluţioneze într-un termen cât mai scurt, pe baza informaţiilor/documentelor furnizate de părţi".

Încă de la momentul înfiinţării acestei entităţi, au apărut controverse legate atât de regulile sale de funcţionare, cât şi de membrii conducerii, de modul de finanţare a Centrului şi de selecţie a conciliatorilor.

În luna mai, de pildă, debitorii se plângeau că, la două luni după intrarea sa în vigoare, CSALB a schimbat regulile - dacă, iniţial, procedura CSALB sublinia că cel care alege conciliatorul este clientul bancar, de la începutul lunii martie, acest aspect s-a modificat, în prezent cel care conciliază disputele dintre bănci şi consumatori fiind desemnat de membrii CSALB.

Astfel, în timp ce procedura iniţială arăta: "Consumatorul poate alege un conciliator din Lista Conciliatorilor stabilită de Centrul SAL, care poate fi acceptat sau nu de către comerciant", procedura modificată subliniază că "cererea consumatorului este repartizată aleatoriu, spre soluţionare, unui conciliator din Lista Conciliatorilor stabilită de Centrul SAL, care poate fi acceptat sau nu de către părţi".

Reprezentanţii CSALB ne-au specificat că decizia a fost luată de conducerea CSALB, în data de 8 martie, în vederea asigurării independenţei şi imparţialităţii specialiştilor desemnaţi.

Alexandru Păunescu, directorul Departamentului Juridic din cadrul BNR şi membru în Colegiul de Coordonare a Centrului, ne-a spus, în aprilie, că de soluţionarea propriu-zisă a litigiilor se vor ocupa conciliatorii, selectaţi pe baza unor criterii prevăzute în ordonanţa de înfiinţare a Centrului şi după o metodologie stabilită de conducerea entităţii, respectiv de Colegiul de Coordonare a CSALB.

Domnul Păunescu ne-a explicat, în mai, de ce a fost nevoie de modificarea regulamentului: "În procedura SAL cu soluţie propusă inţială, membrul independent era implicat în desemnarea conciliatorilor. Ne-am confruntat şi cu desemnarea unui conciliator în mai multe dosare, ceea ce ar putea duce, în timp, la un dezechilibru funcţional. Pentru a se asigura transparenţa şi echidistanţa, s-a stabilit ca desemnarea conciliatorilor să se facă aleatoriu, în ordine alfabetică pe regula primul venit, primul servit, lasându-se dreptul consumatorului şi comerciantului de a accepta sau nu conciliatorul astfel desemnat. În caz de refuz se reia desemnarea aleatorie. Astfel, niciun membru al Colegiului de Coordonare nu mai este implicat în desemnarea conciliatorilor. Aceeaşi corectură se va face în perioada următoare şi la procedura cu soluţie impusă - arbitraj".

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar reprezintă o soluţie viabilă de restabilire a echilibrului dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare, pentru consumatori procedura fiind gratuită şi limitată în timp la 90 de zile, susţine Alexandru Păunescu.

Finanţarea Centrului este asigurată de instituţiile financiar-bancare, suma stabilită în prezent fiind de 600.000 de euro pe an, însă conciliatorii nu vor fi plătiţi direct de bănci, ci vor fi remuneraţi prin intermediul Centrului, indiferent de soluţia dată, în favoarea clientului sau a băncii, a mai spus domnul Păunescu, menţionând că aceşti conciliatori sunt independenţi în relaţia cu instituţia financiară.

Centrul SAL este condus de un Colegiu de Coordonare format din cinci membri, câte unul de la BNR, ANPC, ARB şi asociaţiile de consumatori, iar unul independent, ales de ceilalţi patru.

Consumatorii ridică semne de întrebare şi asupra celui de-al cincilea membru al Colegiului, "care ar trebui să fie independent". Simona Vâlceanu, care deţine funcţia de preşedinte al Colegiului, a fost angajată în mai multe bănci, din 1997 până în 2009.

Anterior, poziţia de membru independent al Colegiului de Coordonare a fost ocupată de Brânduşa Ştefănescu, fost judecător şi fost vicepreşedinte al Curţii Internaţionale de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României.

Referitor la faptul că membrul independent, care deţine şi funcţia de preşedinte al Colegiului în prezent, are o vastă experienţă în domeniul bancar, Alexandru Păunescu a explicat că în cadrul Colegiului era nevoie de oameni cu expertiză, care să aibă cunoştinţe financiare, dar a precizat că membrii Colegiului nu se vor ocupa de soluţionarea litigiilor, ci vor asigura doar infrastructura necesară procedurilor.

Până în acest moment, 144 de consumatori au depus cereri conforme de soluţionare amiabilă a litigiului cu un comerciant. În 27 de cazuri, în care cererile au fost conforme şi documetele complete, s-au constituit dosare şi au fost trimise la conciliatori. Dintre acestea, 18 sunt soluţionate, iar 8 sunt în lucru. Potrivit comunicatului citat, alte 36 de cereri se află în faza de filtru.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Curios cum bancile fac un Anpc al lor, pe bani lor, 600 000 euro.

    Banci platiti taxele in tara nu le fentati. 

    Este Anpc este Tribunal.

    Clienti nu inteleg de ce accepta acest mascarici. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb