Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis ieri către Parlament un set de propuneri pentru schimbarea proiectului de lege RCA întocmit de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), fiind nemulţumită de forma actuală a actului normativ care ar trebui să readucă piaţa asigurărilor auto pe linia de plutire.
ASSAI consideră că forma proiectului de lege RCA propusă şi înaintată Parlamentului de către ASF conţine breşe legislative ce pot fi speculate de piaţa de asigurări în relaţia cu asiguraţii şi păgubiţii, precum şi prevederi ambigue şi interpretabile sau propuneri de-a dreptul toxice pentru păgubiţii RCA şi favorabile multinaţionalelor din asigurări, după cum declară Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.
Propunerile ASSAI au fost realizate de către două echipe mixte de avocaţi şi specialişti în domeniul asigurărilor auto şi sunt rezultatul unei analize comparative cu alte legislaţii din ţări europene, realizate în perioada 29 februarie - 7 martie, potrivit unui comunicat al Asociaţiei.
ASSAI reclamă faptul că ASF a ţinut "într-un secret total" redactarea acestui proiect de lege şi că, până la momentul remiterii către Parlament, documentul nu a fost transmis spre analiză nici unui participant al grupului de lucru.
"Proiectul de lege este rodul unor negocieri cu uşile închise a unor părţi cu interese financiare din piaţa de asigurări", a declarat Cristian Muntean, subliniind: "Dacă ar fi să dau o notă proiectului de lege propus de către ASF, aş nota cu 4, în condiţiile în care materialul este realizat de nişte angajaţi ai statului, cu salarii de nota 10, care ar fi trebuit să protejeze consumatorii produselor de asigurări şi nu pe cei care le achită salariile prin contribuţii".
Principalele modificări transmise de ASSAI pentru proiectul Legii RCA se referă la: 1) posibilitatea încheierii unei poliţe RCA pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, în funcţie de nevoia asiguratului; 2) posibilitatea suspendării poliţei RCA la cererea asiguratului; 3) termenul de plată a despăgubirii să fie de 10 zile calendaristice şi nu de 15 zile, aşa cum a propus ASF, iar penalităţile de întârziere pentru neplata daunelor să rămână la nivelul actual de 0,2% şi nu înjumătăţite, aşa cum a gândit ASF, după cum se arată în comunicatul ASSAI.
Potrivit propunerilor Asociaţiei, poliţa RCA trebuie să acopere următoarele costuri de despăgubire: "1) decontarea închirierii unui autovehicul similar al celui avariat, pentru perioada în care păgubitul RCA nu îşi poate utiliza autovehiculul avariat; 2) în cazul daunelor totale, păgubitul RCA trebuie pus în situaţia în care se afla înainte de producerea evenimentului asigurat şi astfel, trebuie despăgubite şi costurile aferente radierii, transportului unui nou autovehicul, precum şi a taxei de înmatriculare a unui nou autovehicul; 3) costuri aferente expertizelor, precum şi costuri cu avocaţi, în desele situaţii de conflict ce apar în relaţia cu societăţile de asigurări, atunci când acestea trebuie să acorde despăgubirea legală; 4) costuri cauzate de diminuarea valorii bunurilor asigurate după efectuarea reparaţiei".
Cristian Muntean a subliniat: "Asistăm de ani buni la comportamente abuzive ale pieţei de asigurări în relaţia cu consumatorii. ASF, în loc să introducă măsuri suplimentare de protejare a asiguraţilor şi să înăsprească sancţiunile aplicate celor care fac profit din aceste abuzuri, face exact contrariul: le relaxează în favoarea celor care comit abuzuri. Este greu de înţeles acest comportament pro-asigurător şi anti-asigurat din partea ASF şi solicit Parlamentului României să ia act de aceste derapaje evidente şi repetate ale Autorităţii".
Preşedintele ASSAI se aşteaptă ca Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) să respingă aceste propuneri pentru modificarea proiectului de Lege RCA, "fără să ţină cont de realităţile şi aşteptările asiguraţilor din România, să ignore prevederile existente în spaţiul comunitar şi să prezinte aceleaşi contraargumente precum că aceste propuneri conduc la majorarea primei RCA".
Proiectul de modificare a Legii RCA, prezentat în Parlament de Autoritatea de Supraveghere Financiară şi care prevede, printre altele, posibilitatea plăţii în rate a poliţelor, decontarea directă, dar cu titlu opţional, sau încheierea poliţelor RCA pe 12 luni, cu extindere automată la acelaşi asigurător (dacă nu se denunţă contractul), i-a revoltat pe transportatori. Aceştia au spus că propunerile ASF nu vor rezolva problemele sectorului şi că transportatorii vor fi în continuare fără nicio protecţie în faţa creşterii preţului la poliţele RCA. Transportatorii au transmis că, în ultimul an, tarifele RCA au crescut exploziv între 100-300%, nejustificat, iar întreaga industrie de transport este în situaţia de a opri activitatea.